Problemer med forgaffel {{forumTopicSubject}}
Hej tekniske hoveder!
Jeg blev MEGET overrasket da jeg i lørdags prøvede en CUBE Reaction med Fox 32 F100 forgaffel. Denne var væsentligt bedre, sjovere og hurtigere under hurtige tekniske nedkørsler end min Grand Canyon med en Magura MD100R gaffel.
En sammenligning af forgaflerne viste da også at der skulle langt mindre belastning på Fox gaflen for at den gav efter. Dette må, i følge mit hoved, betyde at min Magura gaffel er dårligere til at absorbere små og mellemstore ujævnheder hvilket kunne forklare noget at forskellen på de to cykler.
Burde min Magura ikke være nogenlunde sammenlignelig med Fox gaflen???
Jeg har bestilt ny olie og o-rings kit til min Magura forgaffel, så håber det vil hjælpe. Det er første gang jeg skal prøve at rode med en gaffel. Syntes dog at denne video for det til at se forholdsvis overkommeligt ud: http://www.youtube.com/watch?v=40NUFsIfPd4&NR=1
Er der nogle som har erfaringer med en tyndere olie eller bare med mindre olie i dæmper benet?
Håber I har nogle erfaringer eller anden relevant viden I er villige til at dele ud af
På forhånd tak,
Anders
okt 2009
Følgere: 14 Cykler: 7 Emner: 5 Svar: 340
Nu skriver du ikke hvor gammel din gaffel er og hvornår den sidst har fået service men er du sikker på at den er justeret op til din vægt med luft og hvad med rebound
For har du for lidt luft i og rebound I slow så ville jeg godt kunne tro at den ville virke lidt mærkelig
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 28 Emner: 45 Svar: 219
Men Fox gaffler er i det hele taget meget anderledes i forhold til Rock Shox, Manitou, Magura osv... De er mere kontante og lidt mere stive i det.
Men prøv en gang at lave et service på den og se om det hjælper, jeg har også prøvet den gaffel du har og syntes den køre fantastisk...
Hvis det er en dual-air så tag evt. noget mere luft ud i bunden, det hjælper nogle gange.
jul 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 30
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 22
Gaflen er cyklen er fra september sidste år og derfor har gaflen ikke fået service endnu. Dette er min første MTB og jeg blev temmelig overrasket da jeg lørdag aften fandt ud af at Magura anbefaler et let service af gaflen hvert ½ år. Føler ikke at gaflen er blevet dårligere med tiden, men det kan jo være svært at vurdere over en længere periode.
Jeg har forsøgt med forskellige mængder af luft. Udgangspunktet var selvfølgelidt som anvist på gaflen i forhold til min vægt, men har og prøve men lidt mere og lidt mindre luft i.
Rebound har jeg også leget med hvilket bestemt kan mærkes under kørsel men der er stadig langt til oplevelsen med Fox'en.
For mig at se må der enten der er noget galt med kompressions delen af dæmperen eller noget andet der gør at den generelt er træg. Forhåbentligt ny olie og smørelse kan løse det. Jeg planlægger selv at lave et service på den lige så snart olie og o-ringene kommer med posten.
Muheddin: Glæder mig at du har oplevet en gafle magen til som kører fantastisk, så må der være håb forude Min første overvejelse var faktisk om jeg skulle pantsætte min lejlighed og invitere i en Fox gaffel.
Problemer med forgaffel