Modernificering af Racer {{forumTopicSubject}}
For det første vil jeg gerne fastsætte at jeg er ny indenfor selv udskiftning af cykeldele, så jeg undskylder fejlterminologi og diverse vrangforestillinger på forhånd :).
Jeg har en Peugeot cykel som efterhånden har et par år på bagen (den er fra slut 90'erne). Sagen er den at det faktisk er en ret fed cykel, som jeg nyder at cykle på. Imidlertid er der dog et par ting der nager mig.
For det første er styret meget dybt (der er 16cm fra midten på styrets vertikale del løber ind i frempinden til midten på den del af styret der sidder længst nede i "droppet"). Det betyder at det er halvbesværligt at benytte grebene når jeg ligger dernede, samt at der desuden er stor forskel mellem at sidde ovenover grebene og sidde i "drops'ne".
Altså kunne jeg godt tænke mig et såkaldt "kompakt" styr. Jeg har undersøgt markedet, og det virker som et FSA Omega Compact har lige præcis det jeg leder efter - til en overkommelig pris.
Imidlertid har frempinden (som er af typen der bøjer og går ned i forgaflen) ikke plads til netop dette styr, da det lader til kun at tillade styr der er 25,4 cm tykt.
Frempinden af typen "pinch bolt stem" som kan ses hos Sheldon Brown her: http://www.sheldonbrown.com/images/pop-top-stem.jpg.
Kan det på nogen måde lade sig gøre at påsætte en ny frempind (af den mere gængse moderne type) - eller kræver den en ny forgaffel også?
Mvh.
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
Sidder b.la. på en Nishiki Touring Master.
Typen kan evt ses her:
http://fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?p=129071
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
http://www.cykelgear.dk/reservedele/frempinde/tilbehor-til-frempinde/semi-ahead-i-aluminium
jan 2011
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 4 Svar: 86
Jeg har selv brugt en semi ahead på en gammel racer (kan ses i fotoalbum)
Så held og lykke med det Mads
sep 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
Imidlertid har jeg gået skridtet videre og besluttet mig for at skifte mine hjul også. Da jeg vejede dem fandt jeg ud af at de vejede lige over 2,5kg for sættet eksl QR, kassette dæk og slange.
Efter grunding Goog'ling fandt jeg frem til et sæt Pro-Lite Bracciano som jeg selv har vejet til lige under 1,5kg for et sæt, de lader til at være super kvalitet og til omkring 2000 er de til at betale sig fra!
Problemet opstod imidlertid da jeg fandt ud af at min ældre kassette (hvis klinger er i fin stand) ikke passer til de nye hjul i og med at den krop de sidder på er anderledes.
Mit gamle hjul:
http://img847.imageshack.us/i/foto2nb.jpg/
Mit nye hjul:
(link fjernet)
Det lader altså til at jeg skal ud og købe ny kassette (og kæde nu jeg er igang).
Jeg har fundet en Campagnolo Veloce 9spd og KMC X9L til ca 450,- leveret. Imidlertid er jeg blevet bekymret for om jeg vil løbe ind i flere problemer efter jeg får sat den nye kassette på hjulene...
Vil min ældre (ca år 2000) Mirage gruppe kunne fungere fint med Veloce 9spd'en? Mirage er selvfølgelig også 9spd.
Håber der er nogen derude der er kyndige på feltet!
Og på forhånd tak!
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
Hvis ikke....så er der endnu en grund til at jeg ikke skal have campagnolo
sep 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
Da kranksættet's to klinger er 53/42 kunne jeg godt tænke mig at udskifte min nuværende kassette som er en 13/23 med en 13/26, kan det lade sig gøre uden at skulle skifte bagskifteren? Jeg tænker på om det vil være et problem med længden af skifteren (på engelsk hedder det short, medium og long-cage)?
sep 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
Jeg fik købt en KMC X9L og en Veloce 12-23 kassette som jeg har fået sat på og det spiller super godt - særligt hjulene er som at jeg er på en splinterny cykel!
Tak for hjælpen!
Modernificering af Racer