SPD vs. Look {{forumTopicSubject}}
Jeg kører pt. Med SPD MTB pedaler og Specialized sko på min Giant racer.
Jeg sidder tit og tænker om det er fejl at bruge dem i stedet for rigtige racer pedaler og sko..? (Look)
Vil jeg fange en forbedring eller bedre støtte i fødder og ben ved at køre med LOOK?
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Vægtmæssigt er der en lille fordel på landevejspedalerne. Jeg kiggede på Shimanos 520-pedaler (både landevej og mtb) og der er en forskel på ca. 50gram. Vælger man pedaler i kulfiber, er der selvfølgelig flere gram at spare. Men man skal nok være på et helt særligt niveau for at det er mærkbart.
Rent æstetisk synes jeg at landevejspedaler hører til på landevejscykler og mtb-pedaler på mtb'er/offroad-cykler. Og jeg krummer tæer når jeg ser mtb-sko på en racer... Man tager jo heller ikke store støvler på når man skal løbe en maraton.
Jeg kunne forestille mig at mtb-pedaler er designet til hurtige ind- og udklik og derfor måske er gået lidt på kompromis med andre ting, som man ikke er på landevejspedalerne da de ikke skal ind og ud hele tiden.
Man kan også sige, at hvis der var en fordel for landevejsryttere at køre med mtb-pedaler, så ville profferne vel bruge dem?
SPD vs. Look