{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.315 visninger | Oprettet:

Bremse upgrade - Cube Acid {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg har fået en Cube Acid (Rød/Hvid fra 2010) og er generelt rigtig glad for den. Synes dog bremserne halter lidt efter. Derfor vil jeg gerne opgradere forbremsen med en 180mm eller en 203mm skive.

(De trænger ikke til at bleed'es) smiley

Acid'en bruger jo en "RockShox Dart 3" forgaffel med en "160mm Hayes V6" skive.

Kan min forgaffel godt holde til den større belastning fra en 203mm skive?
Altså mange cykler med samme forgaffel benytter 180mm skiver som standard.

En anden ting er om der fysisk er plads til en 203mm skive? Tolerancen mellem forgaffel og skive er ret lille. Jeg kan se ham her har et problem med en 180mm dog synes jeg ikke det ser ud til at blive et problem på min selvom det er samme cykel. Men et "tight fit" bliver det nok smiley

http://www.youtube.com/watch?v=9IWbvt4Ncfs

Håber i kan hjælpe mig - Mvh Martin

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremse upgrade - Cube Acid
  • #1   22. nov 2010 Så vidt jeg ved, vil du ikke få specielt bedre bremser pga. en større skive ! .. Køb hellere et sæt bedre bremser og brug din originale bremseskive ..

• #2   22. nov 2010 Drop idéen om nye skiver og find nogle bedre bremser i stedet smiley Så bliver det meget nemmere at styre hvor meget du bremser, og så måske med 180/160 skiver på smiley

• #3   22. nov 2010 Mjaaa... Det er jo ikke helt rigtig.

Hvis i læser diverse reviews på bla. http://www.chainreactioncycles.com
    kan man se at folk er temmelig begejstret for skift fra både 160mm og 180mm til den større skive på 203mm. på Hayes "budget bremsesystem".

Det er ret logisk at det kræver mindre bremseeffekt at bremse jo større skiven er.

Men er det bare en rigtig dårlig ide at skifte til en større skive? smiley

• #4   22. nov 2010 Altså, større skive vejer markant mere, og skiverne vejer i forvejen godt på en bike ifht. størrelse, jeg ville nok købe et bedre bremsesystem, noget avid elixir eller noget shimano slx, xt og xtr smiley

• #5   22. nov 2010 Hehe - jo det er rigtig nok meeen...

De knap 100 grams "weight penalty" kan jeg godt overleve.
    Det kan man da udligne med et toiletbesøg smiley

160mm V6: 114g
    203mm V8: 204g

Det er ikke det der skal stoppe mig i hvert fald - Er der nogen der har nogen erfaring med at skifte til en større skive?

• #6   22. nov 2010 Du får mere stoppingpower med en større skive uden tvivl.

Så hvis du kan leve med vægten, så kan du snildt gøre det. =)

• #7   22. nov 2010 Men kan den holde til det?

Rock Shox skriver at den maksimale størrelse er 160mm for Dart 3
    (link fjernet)

Det forstår jeg bare ikke helt da bla. "Cube Acid '09" og "Radon ZR TEAM 5.0"
    begge er monteret med Dart 3 forgaffel med en 180mm system fra Hayes.

• #8   22. nov 2010 180 burde ikke være noget problem i forhold til gaflen, men jeg tror du skal holde dig fra en 203'er skive. Evt kan du supplere med nogle bedre klodser end std.

• #9   22. nov 2010 Kan man godt få bredere klodser til "Hayes Stroker Ryde"?

Det ser ud som om man kun kan få en slags til "Ryde" efter hvad jeg kan se:
    http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=hayes+ryde+pads

Det ligner at de andre Hayes klodser bruger en anden "monterings-dimmer" på kaliberen.

Mvh Spørge-Jørgen! smiley

• #10   23. nov 2010 Jeg har brugt swiss stop klodser med stor tilfredsstillelse.

Kommentér på:
Bremse upgrade - Cube Acid

Annonce