{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.415 visninger | Oprettet:

Rene K
Rene K
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 40

Spørgsmål fra en nybegynder {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg får min første MTB til marts måned og så skal jeg ud og have det lidt sjovt i skovene. Men jeg har lidt spørgsmål som i sikkert kan hjælpe med...

Jeg har købt en Cube LTD Comp årg. 2010, og har lidt spørgsmål til hvordan man bla. vedligeholder cyklen.

Forhandleren som jeg snakkede med sagde at det er meget vigtigt at sørge for at cyklen blev gjort ren efter hver tur og i det hele taget at sørge for at smørre delene. Det var noget med at samtlige skruer mv skal have lidt olie (WD40) og at kæden skal have en gang kædeolie. Er der nogle specielle olier som i kan anbefale og er teknikken bare at når cyklen er vasket skal kæde tørres og smøres hvorefter man tørre kæden igen?

Mht. til forgaflen så sagde han at der er rigtig mange som ikke får indstillet deres forgafler rigtigt. Det er noget med at gaflen skal pumpes efter en vægt mv. Herudover mener jeg at han sagde at pakningerne i gaflen skal skiftes for hver 50 timer - er det noget man selv kan gøre og ligger i inde med nogle vejledninger? Er der en speciel pumpe og hvordan ved man hvor meget luft der skal i?

Vedr. indstillingen af cyklen: Skal sadlen op så man har let bøjede knæ eller hvordan er en korrekt indstilling? Jeg blev målt til at skulle bruge en 20" men blev anbefalet at tage en størrelse mindre (18") da han mente at jeg fik bedre kontrol over cyklen.

Og så lidt mere generelt om cykelgalleri.dk - jeg synes at det er en rigtig god hjemmeside hvor man kan finde svar på mange ting. Men jeg synes at det kunne være rart hvis der fx er et menu punkt med generelle vejledninger til vedligeholdelse mv - evt. links til youtube mv, og at hvis der bliver skrevet i et gammelt emne, at emnet så kommer frem på forsiden igen - tror man kan spare mange ens tråde...

Og til sidst så håber jeg faktisk ikke at jeg bliver bidt af det, for så kan det vidst hurtigt gå hen og blive meget dyrt!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål fra en nybegynder
  • #1   1. feb 2010 Hej. smiley
    Tillykke med din nye cykel. smiley

Det er altid vigtigt at gøre sin cykel ren, personligt gider jeg ikke stå og pudse og polere efter hver tur, men jeg afrenser altid kæden med kæderens, som kan købes ved alle forhandlere, derefter giver jeg den et lag Delta Oil (anden olie kan selvfølgelig også bruges, men delta er det jeg her erfarert tiltrækker mindst skidt og får kæden til at køre med glidende).

Hvilken forgaffel sidder der på? Det med at få skliftet pakninger hver 50 time er noget pjat, det afhænger helt og holdent af hvor hårdt du kører den, jeg giver min gaffel service hvert halve år, og ikke efter hvor mange timer jeg kører. Der findes rigtig mange vejledninger til pakningsskift på nettet, og med lidt fingersnilde og tålmodighed kan det godt betale sig at gøre selv. Et typisk gaffel service med nye pakninger koster ca. 700 kroner, og for de penge kan man selv købe pakninger og olie til resten af gaflens levetid.
    Der sidder ofte en indikator på selve forgaflen eller på producentens hjemmeside. For at pumpe den korrekt skal du have en gaffelpumpe, (hvis du bor i nærheden af århus kan jeg godt hjælpe med at pumpe den korrekt) En god regel er at forgafflen skal synke ca. 20% når du sidder normalt på cyklen.

Vedr. instilling så har jeg, let bøjede knæ når pedalarmen er helt i bund så det er korrekt.

Hvor høj er du? Hvis du er blevet målt til at skulle have en 20" synes jeg det virker uprofessionelt at sælge dig en 18", du vil naturligt få en mere "stabil" cykel, men du kan også riskiere at du får dårligere komfort. Jeg lånte min cykel ud til en kammerat der normalt bruger to " mere end mig, og efter et par timer havde han fået ondt i ryggen. Men du har vel fået en prøve tur i den korrekte størrelse inden du købte?

Når du har haft din første tur i skoven, bliver du nok bidt af det, og du må hellere fortælle konen/kæresten hvad pengene går til fremover.. smiley Min kæreste har næsten affundet sig med det smiley

God fornøjelse

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

#2   1. feb 2010 Jeg er 181 høj og har et skridtlængde på ca. 85.. Jeg har ikke prøvet cyklen endnu da forhandleren ikke ville have dem ud at køre når der er sne - jeg kan stadig nå at afbestille cyklen, så hvis sneen nu forsvinder tager jeg ned og prøver cyklen. Det skal nok lige nævnes at jeg har bestilt cyklen gennem en kammerat da det var væsentlig billigere.

Forgaflen er en Rock Shox Dart 3 100mm - den skulle vidst være med luft - så skal der bruges olie ved service? Jeg ser om jeg kan finde nogle gode vejledninger på nettet

• #3   1. feb 2010 jeg synes helt sikkert du skal prøve den, men til din højde og skridtlængde lyder 18" ikke helt tosset.

Jeg er 95% sikker på at en dart 3 gaffel er med fjeder og den skal derfor ikke pumpes op...den skal dog stadig serviceres.

• #4   1. feb 2010 lyder ret skummelt med stel str... lyder som om han ikke havde din str hjemme. kommer an på din kropsbygning

Sadel højde, plejer at passe hvis du sætter hælen på pedalen med pedalenarme i bund.

Bolt skal have fedt og ikke WD40.. det kan være en god ide at løsne bolte og give dem en gang fedt. husk ikke at give carbon frempinde eller styr fedt uden det er beregnet til carbon da dette vil forringe spænding af bolte.
    personligt bruger jeg aldig WD40 på cykel medmindre det for at løsne noget der sidder fast
    En gaffel pumpe skal du ud og have fat i. Luft tykket står sikker på gaflen eller du kan finde informatione på nettet. Men det er kun vejleden det er altid en god ide at lege lidt med indstillingeren på gaflen... Og husk når du er tilfreds med instillinger at skrive dem ned.. evt et lille stykke tape på gaflen. Så er det nemmer at indtillen den efter evt service osv..

• #5   1. feb 2010 Så ikke det var en Dart...den er med fjerder...sorry

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

#6   1. feb 2010 Jeg tror at jeg må et smut ned forbi forhandleren igen - noget tyder da på at han enten ikke ved hvad han snakker om eller at det er en modificeret model han har vist mig... Jeg er nemlig 100% sikker på at han sagde at forskellen på en Cube Attention og en Cube Ltd Comp er at den ene er med olie og den anden med lufttryk.

Han prøvede nemlig at sælge mig en Giant Talon 3 eller en Cube Attention som begge har en Suntour XCM forgaffel på. Alternativet er at give lidt mere og så købe enten en Cube Acid eller en Cube Ltd Comp som vidst skulle være bedre end de 2 andre cykler. Begge cykler har en Rock Shox Dart 3 forgaffel og jeg kan faktisk ikke huske hvad forskellen på cyklerne er andet en prisen og at Ltd Comp'en er lidt lettere...

Er forgaflen eller cyklen for den sags skyld for dårlig til en nybegynder?

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

#7   1. feb 2010 Når i skriver at gaflen er med fjeder er det så det samme som når sælgeren siger at det er med olie?

Hvor ofte skal sådan en gaffel serviceres og er det også noget man selv kan gøre?

• #8   1. feb 2010 hvad skal du give for cyklen?

en luft gaffel har også olie.. en forgaffel betegnes enten som luft eller fjeder. Gaflen er som sådan fin til en begynder, der går dog ikke længe før du ville ønske du havde købt en luft gaffel, de kan 100% tilpasses DIG, og de er meget behageligere at køre med

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

#9   1. feb 2010 Jeg skal give 5300kr for selve cyklen.

Jeg har en kollega hvis mand også kører noget mtb - jeg tror at jeg prøver at snakke med ham om han ikke vil med ned og prøve mv... han har nok mere forstand på det end jeg har.

Hvis der er væsentlig forskel i gaflerne så skulle man måske ofre lidt mere for at få den rigtige gaffel - men omvendt så skal det jo også passe til mit behov.

• #10   1. feb 2010 Jeg ville afbestille og kigge på en Canyon Yellowstone 4.0 og få den luftgaffel... Jeg har kørt med fjeder gaffel (Tora 302) i en sæson og er træt af den... Den virker slet ikke flydende...

• #11   1. feb 2010 ...

en sådan gaffel kan sagtnes køre mere end 50 timer før den skal serviceres.
    jeg vil sige at det er et "cykelpusher" trick for at få nogle kunder i butikken, det samme gælder nok for ramme størrelsen da han nok kun havde en 18" hjemme.
    hvis du er blevet målt til en 20" skal du have en 20", medmindre du føler dig mere hjemme på en 18".

hvis du får en god luft gaffel, vil du ikke med sikkerhed ikke køre med en fjeder gaffel.

• #12   1. feb 2010 Hvad sker der lige for den forhandler, selvfølgelig skal du da prøve cyklen. Ellers gå til en anden forhandler...

• #13   3. feb 2010 Jeg ville finde en anden forhandler
    Arbejder selv i en cykelbutik. Hos os er der altid mulighed for at prøve cyklen inden køb, uanset vejret.

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

#14   13. feb 2010 Jeg kan se at 2009 versionen af Cube Ltd Comp har en Rock Shox Tora SL Coil forgaffel mens 2010 versionen har en Rock Shox Dart 3 forgaffel. Er Tora gaflen med luftstryk?

Jeg linker lige til de to Cube cykler
    2009-modellen:
    http://www.bike-discount.de/shop/k95/a10857/ltd-comp-black-anodized-disc-2009.html?mfid=41
    2010-modellen:
    http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15719/ltd-comp-black-anodized-2010.html?mfid=41

Er der andet som er ændret og hvilken cykel ville i vælge (pris forskellen er 150kr.)

Vedr. forgaflen - er Tora gaflen bedre en Dart 3'en? Her tænker jeg på om en billig luftstryk gaffel er bedre end en lidt dyrer gaffel med fjeder? Kræver de lige meget vedligeholdelse og service?

• #15   15. feb 2010 hej.

Toraen er med fjeder (coil) men er mere anvendelig end en dart3, en dart 3 har det med at blive meget hård efter et par timers brug, hvor en tora er mere holdbar over en længere periode. Jeg havde klart taget Toraen hvis valget var mellem de 2.

Kommentér på:
Spørgsmål fra en nybegynder

Annonce