3.854 visninger
|
Oprettet:
Rund klinge vs ovalklinge {{forumTopicSubject}}
Har hørt at man kan gå 2 tænder op hvis man skifter sin runde klinge ud med en oval klinge! Kan det passe? Jeg overvejer nemlig at lave min mtb om til 1 klinge foran, og så var det jo rat at hvide om jeg kan gå 2 tænder op!
Mvh Thomas
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
Gik selv fra 32rund til 34 oval uden problemer. (1x11, 11-42t)
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 27 Cykler: 1 Emner: 11 Svar: 53
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 2 Svar: 78
Idéen med ovale klinger er, at fordele de kræfter krankarmen påføres, mere jævnt over hele klingen.
Forstået på den måde,at der hvor man træder hårdest, er når krankarmen er ca. vandret fremad, hvorimod man ikke kan træde særlig hårdt, når krankarmen er i lodret stilling.
Hvis man så ændrer afstanden fra center af kranken til klingens tænder, ændres udvekslingen.
Det tættere tænderne kommer på krankboksen, det færre kræfter skal der bruges til træde rundt..
Så der hvor man træder hårdest, er tænderne længst fra center af kranken,. Det rusulterer i et mere jævnt tråd hele vejen rundt, i stedet for at trådet peaker når pedalarmen står vandret fremad.
Det er egentlig et simpelt vægtstangs- /moment- / kræft gange arm- princip det handler om.
Så om det er "bedre" er nok mere subjektivt, da det kommer an på hvad, hvor og hvordan man cykler.
Hvis man holder en høj kadance vil man ikke få så meget udbytte af en oval klinge, som man gør hvis man holder en langsom kadance.
Håber at det giver mening
maj 2016
Efter og have læst din beskrivelse er par gange giver det go mening.
Tror sådan set det er noget jeg skal prøve når min klinge skal skiftes.
Tak for forklaringen
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Men sætter man sig på en med rundeklinger mærker man det med der samme. Jeg oplever jeg får et meget mere 'rundt' tråd som er mere behageligt og køre med. Om det rent faktisk passer eller er placebo det er ikke godt at vide 😀 Men jeg er i hvert fald ret glade for mine.
PS kørte 52 med runde klinger og 52 med ovale, ingen forskel at mærke på den front. Køre ikke i et tungere gear end normalt
maj 2016
Så du er tilhænger af alm runde klinger? Læser det som om der er er bedre tråd på runde klinge og du ikke mærker forskel på dem i det store hele?
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Rund klinge vs ovalklinge