402 visninger
|
Oprettet:
udenlandsk cykel købt brugt uden stel nummer {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min kæreste har for nyligt købt en racercykel brugt fra det italienske mærke Akatama, han har bare ikke lige tænkt over at cyklen ikke har noget stel nummer.
Han vil gerne være sikker på at cyklen er tyveri sikret osv. da han jo har givet mange penge for cyklen, men er dette overhovedet muligt uden et stelnummer?
Han har skrevet til tidligere ejer som siger der måske engang har siddet et klistermærke som var faldet af, han prøver at se hvad han kan gøre. Men hvad han ikke kan gøre noget, hvad gør vi så?
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 18 Cykler: 14 Emner: 3 Svar: 6
Han skal tage kontakt til politiet som måske kan give ham et nyt stelnummer; det kan godt være at det bliver svært hvis den er købt brugt og der ikke er nogle papirer med.
Hvis cyklen er med aluminiumsramme skal det være banket ind og alle cykler i Danmark (også privatimponerende) skal have et dansk stelnummer - ikke blot produktionsnummer da et dansk stelnummer indeholder fabrikant/importør samt årgang.
Oftest sidder dette under krankboksen. Et eksempel vil være en Specialized vil starte med WSBC (hvis jeg husker korrekt) - W for import og SBC for importøren: din Mustang elcykel hedder WDB (Import af Danske Brugsforeninger) efterfulgt af et serienummer og en årgangskode: min Moreno er bygget på Amager men med et importeret stel derfor WMM-nummer-X. X er årgangskoden for (bl.a) 2004.; der er desuden også banket et fabrikationsnummer ind.
På en kulfiberramme hvor man ikke kan stemple det på, kan politiet udlevere en label som man kan klistre på og så klarlakere.
Info fra Politiet samt ansøgning findes her: https://politi.dk/cykler-og-koeretoejer/cykler-koebt-i-udlandet
udenlandsk cykel købt brugt uden stel nummer