Frustration over skade {{forumTopicSubject}}
Som titlen antyder har jeg pådraget mig en lille men ikke uvæsentlig skade i mit venstre knæ som følge af cykling.
Jeg vil først og fremmest påpege at jeg ikke på nogen måde er en erfaren rytter, har kun cyklet siden midt juni måned 2011. Min skade hvis jeg kan kalde det for det, er en betændelses tilstand i knæet som jeg har fået lidt medicin for. Det havde umiddelbart virket i og med jeg ikke havde mærket nogen problemer i noget tid, så ville lige tage en stille trille tur i dag da vejret var godt og der næsten igen vind var i det vestjyske. ( gns. fart 25-30km/t de første 18 km derefter 15km/t pga knæet)
Nåde dog ikke meget mere end 20 km inden jeg måtte give op, knæet er ikke i orden endnu og må nok se en del af mine forberedelser til sommer-løbne gå i vasken. Min plan var lidt at jeg ville starte nu her med at træne koni'en og det hele op over vinteren så jeg kunne deltage i lidt motionsløb i sommeren 2012. Men lige nu ser det ikke optimalt ud for mig, jeg er tilbage hvor jeg knap kan støtte på knæet og det mindste vrid ligger mig ned med tårer i øjn krogen, så det var den vintertræning.
Jeg ikke rigtig i tvivl om at jeg selvfølgelig har overbelastet mit knæ, men noget siger mig at det kan være indstillingen af min cykel der gør det.
Alle har deres måde at træde og sidde på cykel på men hvad er rigtig og hvad er forkert...
Hvor kan jeg få tjekket dette og hvad kan jeg gøre for ikke at skade mig selv igen... Det er første gang siden jeg som ung spillede ishockey at jeg enlig dyrker motion. Jeg er sku nok blevet for gammel til at gøre noget seriøst ud af det men det hindre mig ikke i at jeg vil gøre mig i diverse løb på motions plan, derfor vil jeg rigtig gerne opnå den bedste position og tråd på cyklen.
Håber der findes noget seriøst hjælp herinde...
NB! Fik det sidste nådesstød på vej hjem fra turen i dag da jeg trillede afsted for at skåne mig selv og blev overhalt af en mand på 62år som hånende grinede af mig...
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Cykler: 4 Emner: 52 Svar: 1.012
2. Dine klamper kan være indsteillet forkert? som hovde relg skal dine fødder pejer sammen vej om du går/står eller sidder klikket ind. (hvilekn pedal køre du med?? + farven på klamperne???)
Placering af klamper (Frem og tilbage) bredderst sted på foden skal være over pedal aksen... dog tror jeg ikke dette er problemt da forkert indstilling med aksen giver sovende tære.
3 Forkert Q værdi... Q-faktoren er afstanden mellem ydersiderne af pedalarmene... Giver som regl følgende smerter: + pedaler
smerter Inderside knæ For lille Q værdi
Smerte ydre side knæ for stor Q værdi
4 Forkert sadel højde. smerte på forsiden af knæet /under knæskalden.. Hvis du rettet ting gør det 1 mm af gangen...
Gang din skridtlængde med 0,883 og du har din sadel højde +/-
5. Prøv at rykke sadel frem ad eller tilbage.
Indstil sadlen frem eller tilbage, så der kan føres en lodret linje fra forsiden af dit knæ ned til akslen på pedalen, imens pedalarmen peger vandret fremad
6 for lange pedal arme.
apr 2008
Træd ikke for tungt. 80-90 omdrejninger per minut
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 3 Emner: 11 Svar: 45
NB! Har smerter på ydersiden af knæet.
aug 2011
Min normale holdning på fødderne når jeg står er at de peger en del ud af.
Hvad angår mine pedaler har jeg SPDL og mine klamper er gule? der er ihvertfald lidt frigang i dem så min fod kan vride
apr 2008
hvor lange ben har du?
Evt en udmåling hos en forhandler kunne være en mulighed? Hvilken sko køre du med? Køre du korte bukser? Det eneste sted du for ondt er i knæet?
aug 2011
Ben længde, er 86 cm.
Hvad angår bukser kører jeg altid i korte, i dag dog med løse ben eller hvad man kalder det.
Og ja knæet er det eneste sted jeg har smerter. de første gange jeg kørte var det faktisk højre knæ men det forsvandt da jeg fik ændret på min saddel og vinklen på mit skinneben. Havde faktisk slet ingen smerter ind til for 1 måned siden hvor jeg tog en dum tur i regn og 15sekund meter vind, dog kun 70 km men de sidste 10 var ren modvind så det var her hele problemet startede... I følge lægen en overbelastning, men i mine øjne kommer det som følge af forkerte indstillinger.
Men skal ikke gøre mig klog er jo rookie.
Igen tak for den hurtige hjælp...
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 44 Svar: 260
Min læge startede med at sige det var betændelse i knæet... Men efter 3 uger uden bedring gik jeg til en sportslæge fra idrætsklubben og han mente at det var overbelastede ledbånd i knæet og det skulle styrke trænes med let løb i starten...
Må sige det virker... Mærker intet til det i dag og er begyndt på triathlon...
Men et bike fit kan måske hjælpe...
aug 2011
Det er måske den vej jeg skal gå, blandet med den rette indstilling af min cykel. Tak for svaret.
aug 2011
Nu har jeg ikke meget forstand på pedaler og deres systemer...
Har fundet disse, og hvad jeg har kunne læse mig til hist og pist så giver denne type "ikke nødvendigvis dem her" en mere frihed til at vride i foden på pedalen er jeg helt gal på den her?
NB! mit problem er at det kun er min ene fod der har trang til at smutte ud til siden når jeg står almindeligt, så vil selv mene at dette kunne hjælpe såfremt at det jeg har læst er rigtig
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 44 Svar: 260
Frustration over skade