Lidt nørderi omkring cykelfornemmelser {{forumTopicSubject}}
Hej Cykelgalleri.
Der kommer en længere skrivelse, som mest er en beretning om hvad jeg har fornemmet med mine cykler, og lidt et spørgsmål om hvorfor jeg har den opfattelse. Bær over med at jeg skriver så meget, og kom gerne med svar eller mulige teorier så jeg har noget mere at gruble over.
Jeg har i dag 2 cykler som jeg kører på, en Specialized Tricross Elite Disc, og en On One Bish Bash Bosh. Specialized er alu fra 2012, og On One er Carbon fra i år. Specialized er opgraderet med det Sram Rival 11 speed der var monteret på On one da jeg modog den, og der er i stedet monteret fuldt Ultegra 11 speed på On One. Begge 2 er med hydrauliske skivebremser, og er købt så de er sat ensartet op med hensyn til kørestilling. På Specialized er monteret Vittoria Rubino Pro III, og på On One er der Schwalbe One V-guard. Ifølge Bicyclerollingresistance er der lige omkring 1 watt til forskel mellem dem ved de 8,5 bar som jeg kører med, så det skulle ikke være noget jeg kan mærke så meget til.
Efter at have kørt noget tid på begge cykler synes jeg at min Specialized føltes tung at træde, næsten som om den altid havde 1-2% stigning mere end On One, og jeg har brugt noget tid på at forsøge at finde ud af hvad der har været galt.
Efter noget tid fandt jeg ud af at lejerne i baghjulet havde en skurren når de kom op i fart, men kun så længe at den kørte friløb. Når man fjernede kæden så kransene fulgte med rundt forsvandt skurrelyden. Alligevel besluttede jeg mig for at skifte lejerne, og fik derfor taget hjulet så meget fra hinanden spm jeg kunne. Det lykkedes mig aldrig at få fjerne kasette bodyen, og min mistanke er at den låsebolt der sidder er iret fast i navet, da der blev brugt nok kraft til at springe en topnøgle i forsøget på at få den løs.
Lejerne blev skiftet til nogle SKF lejer jeg havde liggende, og hjulet blev samlet igen inden en kort prøvetur. Umiddelbart var der ikke det store at mærke i forskel, men da jeg kom hjem var der nu en kliklyd fra lejerne, som ikke var der inden jeg kørte. Jeg løsnede lidt af spændingen fra lejerne, I et håb om at kliklyden måske ville forsvinde. Det gjorde den ikke, men hjulet skurrer ikke mere, og det kom til at køre noget lettere.
I et forsøg på at finde ud af præcis hvorfor min Specialized føltes så tung begyndte jeg at lave nogle test hjemme i kælderen. Første test var at fjerne kæden fra begge cykler, sætte hjulet i gang med en kendt fart, og se hvor længe det var om at rulle af. I bedste Storm P stil blev der brugt en Scholl fodfil til at snurre hjulet op til 4,6 km/t, hvorefter et stopur blev sat i gang når jeg fjernede filens rulle fra hjulet. Testen blev udført 3 gange, og alle tre gange lå tiden til hjulet stod stille mellem 31 og 35 sekunder for begge cykler. Forskellen mellem de 2 cykler som jeg kunne se var at på Specialized stoppede hjulet et sted, oftest når ventilen begyndte at køre nedad, mens On One stoppede et sted og så vuggede frem og tilbage indtil ventilen stod i toppen. Umiddelbart er min konklusion at de er så ens at det ikke burde give en nævneværdig effekt.
Næste test var at se hvor meget der skulle til at dreje kranksættet fra vandret position, igen uden kæde. Mens kranksættet var vandret lagde jeg små plastklodser der vejede 7 gram stykket på pedalen lige over akslen. Overraskende nok skulle der mindre til at dreje Specialized end On One, omregnet til Nm var det 0,015 imod 0,03, med fordelen til den cykel der føles tungest at køre på.
Derefter var det pedalernes tur til at blive testet. Kranksættet blev sat lodret, og jeg prøvede at sætte pedalen vandret for at lægge de samme plastklodser på indtil pedalen vippede.. På Specialized kunne det dog ikke lade sig gøre, da pedalernes egen vægt gjorde at de hele tiden stod lodret og klar til at man kunne klikke i. On One kunne man godt sætte vandret da de er symmetriske, men her skulle der kun lægges en klods på enden af pedalen inden den begyndte at dreje, så i denne test vil jeg mene at begge cykler er ens.
Sidste test jeg udførte var at montere kæderne igen, og så se hvor meget der skulle til at dreje krank og hjul samtidig. Det endte med at jeg måtte placere en 24 mm top på pedalarmen inden jeg lagde plastklodserne på, for at få vægt nok på pedalarmen. for at kunne gentage det på den anden cykel blev toppen vejet, og sat så dens center var 145 mm ude fra centrum af krankakslen. Efterfølgende regnede jeg ud hvor mange Nm der skulle til at dreje kranksæt og hjul, og jeg endte med at Specialized skulle der 0,23 Nm til, og på On One´skulle der 0,24 Nm. Dog kan jeg se efterfølgende at denne test ikke er helt korrekt udført, da Specialized har kompakt kranksæt, og On One har landevejsgearing. De har begge været sat i 25 tænder bagpå, men det betyder at Specialized har haft en gearing på 2, hvor On One har været 2,12, hvilket kan give et lille udslag i hvor meget kraft der skal til at dreje hjulet.
Efter at have lavet disse tests er min umiddelbare konklusion at Specialized burde køre lidt lettere end On One, dog hvis vi tager med at dækkene har en watt højere rullemodstand, går det nok nogenlunde op.
Alligevel synes jeg at den føles langt tungere at køre på, og vil høre om der er nogen andre der har et godt bud på hvorfor det kan være.
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
Monter nye slanger i den ene cykel der er ganske få gram lettere end de gamle (JA jeg vejer mine slanger og dæk i værkstedet før jeg montere af ren nysgerrighed) dernæst sætter du dig og ser dagens etape i Touren, overbeviser dig selv om at du nu ruller lettere mens du lytter til Jørgen Leths udtalelser om de franske slotte.
Du går i sengen med tanken om at helium også kan være løsningen men tænker at det bør være mærkbart med de lette slanger - måske endda latex slanger!
Du ser også touren i morgen fordi det regner men torsdag ! -Der tager du en 25km tur på hver cykel og mærker nu den store forskel. Du er hurtigere fra start, træder simpelthen flere watt og ruller med 0,9km/t hurtigere i snit på den med de lette slanger.
Tilfreds spiser du en Contador-bøf/steak og håber det kan udligne forskellen fredag..
Men hvad med drikkedunken ? var den ene ikke halv fyldt og den anden helt da du kørte hjemmefra ? Men du havde energi i den halvfyldte og elektrolyte i den helt fyldte ? Energien vejer mere men opvejer det mængden af vand ? Havde du tisset af hjemme fra eller skete det undervejs med den med lette slanger. ? Hvad med lejerne, hvor meget fedt er der egentlig i hvert ? Enduro lejer har flere kugler kontra SKF men SKF har mere fedt ? sidder der ceramicspeed i højre men ikke venstre side ? Trækker den nu mod venstre ? Er der lukkede lejer i headsettet ? ville den være mere retningsstabil med åbne og dermed hurtigere på langstykkerne ?
Jeg tror faktisk at det er hjelmen, den har også irriteret mig i noget tid, den klemmer lidt..
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
mar 2015
Følger: 3 Følgere: 100 Cykler: 1 Emner: 39 Svar: 170
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Kan dette ikke være en af årsagerne?
Den med toiletbesøg inden turen er vigtig.....det kan jeg bevise.....havde dårlig mave i løbet af et 12 timers mtb løb....jeg kørte min hurtigste tid på sidste og 5. omgang....
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
Har du overvejet om ikke din fornemmelse skyldes at geometrierne er forskellige ?
Hjulsæt og stivhed ?
Også har jeg hørt at specialized arbejder sammen med Boeing omkring udvikling af flaps. Derfor kan deres cykler godt bremse i vinden.
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 14
@#1 Ja, og somjeg skriver er det hovedsageligt nørderi udelukkende fordi jeg synes dt var sjovt atgå at rode med.
@#2 Det kan absolut ikke udelukkes at der er en hvis lacebo effekt i at der er kommet en ny cykel til, og naturligvis føles den hurtigere. Udover det er det sjældent at jeg har lagt så meget i en enkelt tur, men mere at jeg prøver at observere tendenser over tid, for at kunne udelukke muligheden far at det bare har været en enkelt dårlig dag.
@#3Der er meget jeg ikke har undersøgt, men vægt af hjul er inden for 100 gram, dog vejer Specialized 11 kg, hvor On One vejer 8,9, det kan have lidt at sige, men efter som jeg selv ligger lige omkring de100 vil jeg ikke mene at de 2 kg er det der burde give det helt store udslag. Jeg har overvejet en wattmåler udelukkende ud fra at jeg så vil have endnu et parameter jeg kan lege med, men da jeg ikke træner mere specifikt end til motionsbrug synes jeg det er lidt mange penge at bruge.
@#4 Det er som overskriften antyder kun rent nørderi, og der bliver stadig cyklet dagligt, også selvom vejret er en lille smule fugtigt.
@#6 Der bliver troligt skidt af inden hver tur, det er efterhånden blevet refleks at 5 minutter efter cykelbukserne er på, skal jeg på wc.
@#7 Jeg harselv gået og leget med den teori at der simpelthen er mere flex i stel og evt også hjul på Specialized end On One, og at det måske giver lidt. Da de har forskelligt monteringssystem til hjulene kan jeg dog ikke bare skifte over og se om det giver noget.
@#8 Kan være jeg bare skal følge tippet fra OK reklamerne og gå over til kål?
@#9 Geometrierne på cyklerne er forholdsvis ens når man kigger på skemaerne, der er mere slope på On Ones overrør end på Specialized, men vinklerne på kronrør og sadelrør er ens, ligesom stack og reach er meget tæt på hinanden. Der kan være lidt med stivhed i hjulene, da Specialized har et sæt Reynolds med 24 eger, og On One har WTB fælge på Selcof nav med 32 eger. Det kan ikke udelukkes at de to vinger der sidder langs med sadelrøret kan have lidt at sige, men de giver et godt vejgreb
Lidt nørderi omkring cykelfornemmelser