{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.845 visninger | Oprettet:

Klikpedaler og sko til MTB {{forumTopicSubject}}

Aftens Folkens

Jeg har nu kørt MTB, nogle måneder, på rent motionsniveau, og har ikke ambitioner om andet, MEN jeg kører med "almindelige" pedaler, og synes godt tit jeg falder af pedalen, og hvis det f.eks. er op af en kraftig bakke, ja så kommer man jo ikke i gang igen.

Derfor overvejer jeg at købe et par klikpedaler, og sko, det skal ikke være fra øverste hylde, men selvfølgelig være ok og ikke veje 5 kg.
Men hvad passer sammen ?, kan jeg bare købe et par pedaler og sko fra f.eks. cykelgear og så regne med de passer sammen i låsesystemet ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikpedaler og sko til MTB
  • #1   12. mar 2016 ja det kan du...der skal nok være undtagelser men er ret sikker på at alle sko og klik pedaler i normal prisleje passer sammen. Jeg har aldrig oplevet at det ikke passede sammen....en af eksperterne herinde skal nok kunne komme med et eksempel hvor det ikke passer smiley

Er du i tvivl så send en mail til stedet du vil købe eller tag ned i en cykelbutik.

• #2   12. mar 2016 Det er ikke alle systemer der passer sammen og det er vist lidt et religionsspørgsmål hvad man mener er bedst.

Jeg kører, ligesom dig selv, MTB på motionsniveau og som alternativ til landevej. Og derfor vil jeg heller ikke bruge en formue på udstyr. Jeg kører med Shimano SPD, som jeg vil tro er det mest udbredte. Hverken sko eller pedaler er noget særligt og det fungerer udemærket for mig. Du kan derfor sagtens købe på nettet, dog vil jeg anbefale at du køber skoene i en rigtig butik så du kan prøve dem.

• #3   12. mar 2016 ok takker for svarene....lyder til man bare skal ha det der hedder SPD

• #5   12. mar 2016 Som Dave skriver, så ja ordenlige platform pedaler + five Ten = Win every time !
    Og så skal du jo også have et par klik, Personligt køre jeg med five ten Hellcat og Shimano dx. Skoene er lækre og casual, pedalerne er 5 år gamle og har aldrig trængt til vedligeholdelse og køre bare stadig som nye !

Baggy casual er det nye sort, alt det der lycra det er bare gay ! smiley

Jeg smider lige den her "brug både flade og klik" bombe, fordi det giver et forskelligt tråd og derfor også varieret muskelbrug og så styrker du jo bare din teknik smiley

• #6   13. mar 2016 Hvad er der speciel ved de five teen sko, og synes da stadig man må "hoppe" af pedalen, når der kommer et ordentligt stød ?

Hvis man skal vælge klikpedaler, hvad ville i så vælge af disse 2 :

http://www.cykelgear.dk/reservedele/pedaler/mtb-bmx-klikpedaler/shimano-pd-m540-spd-pedal-solv

http://www.cykelgear.dk/reservedele/pedaler/mtb-bmx-klikpedaler/shimano-xt-m8000-pedaler

• #7   13. mar 2016 Start med de billige og se om det er noget for dig smiley

• #10   13. mar 2016 Undskyld hvis det her løber lidt for meget af sporet...

Men Dave... Hvad er det der gør Time eller Look bedre end f.eks SPD eller EggBeater?
    Ikke fordi jeg vil påstå at SPD er bedst, jeg er bare nysgerrig. Og jeg skal da gerne indrømme at jeg ikke har prøvet andet, men det virker for mig og det virker fint. Og umiddelbart (ved en hurtig gennemgang af priser) virker SPD til at være billigst.

Jeg håber ikke det er tilfældet her, men jeg synes bare efterhånden der er gået en del snobberi og, undskyld sproget, pikmåleri i sporten når det kommer til udstyr. Hvis ikke man stiller med noget specielt, nyt og dyrt så er man håbløs. Og det tager motivationen fra rookies og folk som bare gerne vil ud og køre lidt.

• #12   14. mar 2016 DaveB har ret i at platform pedaler er lettest og et godt valg til mange motionister. Man står godt fast i dem, selv over ujævnt terræn. Men der er absolut fordele i click pedaler til MTB, især når man kører opad og/eller i mudder. Mange der kører MTB tramper i pedalerne og synes de mangler greb på bagdækket. Det skyldes ofte at de ikke formår at træde jævnt og udnytte click pedalerne.

• #13   14. mar 2016 Tak for debatten,

Har lige bestilt både pedaler og sko, som skulle passe sammen.

Valgte følgende

http://www.cykelgear.dk/reservedele/pedaler/mtb-bmx-klikpedaler/look-s-track-crmo-pedal-saet

http://www.cykelgear.dk/cykeltoj/cykelsko/mtb-sko/shimano-sh-m089-mtb-cykelsko

Tog look pedalerne, da jeg også har det mærke på min racer, og de var til en fornuftig pris smiley

• #14   14. mar 2016 Som svar på #6
    Hvorfor 5.10 er bedere end alm sko
    Sålen på en 5.10 er lavet af en gummiblanding der er så blød at den næsten er klæbrig. Sammen med et par gode platformspedaler med små skruer/gevind stykker stikkende op, så får man et greb der er helt uden sammenligning med "alm" sko og flade pedaler, samtidig med at man har langt bedere mulighed for at lege med sin fodstilling under kørslen, iforhold til klikpedaler og cykelsko.

foden kan selvfølgelig stadig hoppe af! Men kun indtil man har lært sig selv at have mere vægt i pedalerne og mindre på saddel og hænder (feks ved at sænke sadlen en smule og stå mere op) hvilket giver lavere tyngdepunkt og mere greb.

Klik pedaler har selvfølgeligt også sine fordele, og kører da også selv med begge typer såen on/off men skulle jeg kun vælge 1 tybe blev det platform og flade sko! Også på min gravel/cross cykel

Kommentér på:
Klikpedaler og sko til MTB

Annonce