{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.684 visninger | Oprettet:

Køb af cykelstel/stel str {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Hvor kan i anbefale at man kan købe et stel til racercykel? Vil helst gerne have noget ordenligt, men heller ikke så det er alt for dyrt. Har måske fået købt en racer med for stort et stel, 60cm, hvor det nok nærmere skulle have været 56cm, men ved ikke hvor meget 4 størrelser kan gøre en forskel smiley søger ihvertfald nogle inputs om størrelsen kan have en rigtig stor faktor med kun 4cm og hvor jeg evt. kan købe nogle? Går ud fra at jeg bare kan smide mine dele over på det nye stel

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af cykelstel/stel str
  • #1   13. feb 2016 Hvis der er tale om cyklen som du nævnte i et andet topic, så vil jeg råde dig til at sælge den komplet og finde en anden model i den størrelse som passer dig.
    Nemmeste og billigste måde at gøre det på.

• #2   14. feb 2016 Det vil jeg nok give dig ret i, men vil ellers også rode med det selv og lære det fra bunden smiley

• #3   14. feb 2016 Dba eller Evil Bay er altid en mulighed.. Størrelse er nok nemmere selv at søge på Google, der er guides til rette størrelse

• #4   14. feb 2016 hey

Her er lidt at læse
    Jeg var selv i samme situation
    Jeg kører fint på en str 56 og jeg er 175,
    Men somsagt er der et utal af meninger som er afhænig af kørestil / måde
    http://www.cykelgalleri.dk/forum/teknik-og-reparation/60046-stel_str?t=1455436683&unread=1#lastViewed

Mikael

• #5   14. feb 2016 Hej,
    du kan ikke vælge størrelsen blot ud fra en opgiven størrelse på f.eks. 56cm. Nogle fabrikanter måler sadelrøret på et 'klassisk" stel midt krankaksel til midt for overrør, mens andre mål er målt krankaksel til top af sadlrør, hvilket typisk giver en forskel på mindst 1½cm, og ofte en del mere.
    Hvis du kigger på stel med sloping overrør er det endnu mere umuligt at vælge størrelsen ud fra fabrikantens opgivelse, da nogle ofte opgiver det målt til midt for overrør, men nogle til et virtuelt overrør, altså vandret ud fra kronrøret til et punkt på saddelpinden. Og så selvfølgelig også nogle til top af saddelrør.
    Den bedste måde jeg selv synes man kan finde den rigtige størrelse stel er faktisk at måle overrørets længde (evt. virtuelt) fra midt kronrør til midt sadelrør eller -pind. Føler du din nuværende cykel er for lang, så find i hvert fald et stel, der er kortere, men husk at justere målet, hvis du ændrer på frempindens længde.
    Jeg tror de fleste fabrikanter og forretninger på deres hjemmeside i dag har en guide til at finde den rigtige størrelse stel/cykel. Et tilfældigt eksempel er en side som denne, hvor der er en vejledning til at finde størrelsen på en specifik cykel: http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/cube-peloton-triple-road-bike-2015/rp-prod127980?utm_source=awinus&utm_medium=link&utm_campaign=generic169609&awc=5623_1454666750_44cd1f6113e4a5fc041327ab99b3d57a

Endelig kan man jo vælge at betale for at få hjælp til at finde det rette stel hos en del cykelhandlere, som tilbyder "bike fit" for omkring 500kr.

God fornøjelse med at bygge din nye cykel, men jeg må nok give ret i det tidligere indlæg, at det nok er nemmere at sælge den nuværende cykel komplet. Så står du også helt frit med at kombinere de komponenter, du allerhelst vil have (og vil ofre penge på).

• #6   14. feb 2016 Altså, jeg kan TYDELIGT mærke forskel på min vintercykel og sommercykel hhv. 54'er og 52'er. Det er to meget forskellige opsætninger de to cykler har for at jeg får den optimale position på cyklen. Den optimale størrelse for mig er 52 i stort set alle mærker, og hvis jeg skulle køre en 56'er.. Ja, jeg ville ikke engang forsøge.

Hvis du har en 60'er og skal bruge en 56'er ville jeg nok vælge at sælge 60'eren og få en cykel der passer og få den indstillet så den passer dig optimalt. Det andet ender bare med nogle dumme skader pga. forkert position smiley

• #7   18. feb 2016 Altså nu har jeg solgt 60cm raceren og er på udkig efter en brugt, men ved ikke hvad størrelse jeg skal gå efter. Har skridtlængde på 80cm, men det kan jo ikke nytte noget at jeg ved det når det også gælder længden af overkroppen, arme m.m smiley

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #8   18. feb 2016 http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

tast dine mål ind i dette link, så får du de optimale mål på det stel du skal bruge

• #9   18. feb 2016 Tak for det Jørn smiley Det vil jeg prøve! smiley

• #10   20. feb 2016 har fået taget mål. Hvad størrelse skal jeg så bruge? 58cm?

profilbillede
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

#11   20. feb 2016 Når du køber stel, skal du se mere efter overrørets længde, end efter sadelrørets længde. Begrundelsen for det, er at du kan hæve og sænke sadlen uden at det får indflydelse på cyklens køreegenskaber, men en kort (under 80 mm) eller lang (over 110 mm) frempind har indflydelse på cyklens køreegenskaber, køb derfor et stel, hvor overrøret er 52-53 cm langt

• #12   20. feb 2016 er 52-53 efter min størrelse eller bare generelt så man bare kan skifte frempind?

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

#13   21. feb 2016 Jeg har kigget lidt nærmere på dine mål, er du sikker på at dine mål er taget korrekt?
    Det ser ud som om du har meget korte ben i forhold til længden på dine arme/overkrop.
    Check lige dine mål en gang til

• #14   1. mar 2016 Update. Fik købt mig en brugt racer af min kammerat. Fik prøvet en cykel med shimano 105 hos cykelmanden og synes ikke at gearskift var så smooth som jeg håbede på. Fik så kørt en fin tur på min kammerats racer, der har sora, men så en tiagra bagskifter og synes virkelig at den skifter godt, så fik en 56 cm som jeg synes jeg passer godt og samtidig til billige penge smiley

• #15   1. mar 2016 Bare lige for at forstå det helt rigtigt: Du synes altså at Sora/Tiagra opsættet skifter bedre end 105? Det virker lidt som om du har prøvet en dårligt opsat 105 gruppe så, da denne normalt plejer at være et skridt opad i forhold til Sora og Tiagra smiley

• #16   1. mar 2016 Det kan godt være smiley Prøvede den hos en cykelmand, men skidt pyt. Jeg er tilfreds med den som min begyndercykel smiley

• #17   1. mar 2016 Det var skam ikke for at forklejne cyklen, Sora og Tiagra gør jo også deres arbejde og får skiftet gear smiley Kunne bare ikke forstå det smiley

• #18   1. mar 2016 Det var heller ikke for at lyde aggressiv smiley Jeg har fået prædiken fra flere om at jeg skulle gå efter 105. Jeg har bare ikke lige 10.000 + til en med 105 og samtidig skal have alt tøj m.m. Fik cyklen til 3500, som har kørt 250km og har så ikke kørt siden. Plus der er trådløs cykelcomputer med, samt cykelsko, 105 spd-sl pedaler med m.m. Skal dog have andre sko da jeg ikke kan passe dem og fik også slanger, co2 pumpe, cykeltaske med m.m smiley

• #19   2. mar 2016 Kr. 3.500,- lyder rigtig rimeligt når du har fået alt det med som du har smiley Heller ingen grund til at bruge 10.000,-+ på cykel hvis det er første racer smiley

• #21   2. mar 2016 Jeg er ihvertfald godt tilfreds. Fik dog lige fyret 1500 af på bukser, sko og hjelm. De prøvede også at bonge mig af med vintersæt til 1100kr, men synes bare at når jeg har vinterløbebukser samt jakke til et par tusinde sammenlagt, så kan jeg jo sagtens have løbebukserne udenover samt min løbejakke på og har også en svedtrøje til løb, som også burde virke fint til cykling

Kommentér på:
Køb af cykelstel/stel str

Annonce