{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Længde på mtb ramme {{forumTopicSubject}}

Findes der er tommelfinger regel for cirka længden på en mtb ramme?

F.eks kører jeg på en 16" kona og er 178cm høj og af alle de cykler jeg kan huske at have prøvet så føler jeg mig bare bedst tilpas på den lille stål ramme..
Rammen er ca 53-54cm lang målt vandret midt/midt og så er frempinden 120mm.

Og ja jeg ved den er for lille men den føles bare skønt og er det ikke vigtigere end nogle tal?

Synes dog det kunne være sjovt at vide HVOR meget for lille den er..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Længde på mtb ramme
  • #1   23. jun 2015 120mm frempind xD

vil anbefale du går op i en medium ramme med overrør på 570mm eller over kombineret med frempind på 70-100mm afhængig af model og type..

• #2   23. jun 2015 Jeg har vist endnu til gode at se en gammel stålramme med 70-100mm frempind smiley

En moderne 29" ja så lyder det rigtigt men en ældre 26" med så kort frempind der tror jeg du tager fejl..

• #3   23. jun 2015 Sakset fra AktivTræning.dk

MTB
    Aerodynamikken er ikke vigtig på MTB. I det ujævne terræn handler det mere om kontrol, og et højt placeret styr er en fordel. Særligt på nedkørsler, da tyngdepunktet rykkes lidt bagud, og du bedre kan styre cyklen. Du kan derfor montere en frempind med relativt stor vinkel på din MTB for øget kontrol.

Huskeregler til valg af frempind
    ◾Din frempind skal være 100-130 mm. En meget lang frempind forringer din evne til at styre cyklen – især i sving. En meget kort frempind kan være decideret farlig ved høje hastigheder, da frempind giver stabilitet, når tempoet er højt. Det gælder både for din racercykel og mountainbike.
    ◾En frempind over 130 mm eller under 100 mm kan kun komme på tale, hvis du er særlig lang- eller kortlemmet.
    ◾En længere frempind kan gå an på en mountainbike, hvis vinklen samtidig er stor. Her giver en stor vinkel kontrol over cyklen.
    ◾Hvis du skifter til en kortere frempind, bør du tjekke, om dine knæ rammer styret, når du står op i pedalerne.
    ◾Frempindens vigtigste egenskab er stivhed. Især når du sprinter eller accelererer op ad stigningerne, trækkes der voldsomt i frempinden, og her er en let kulfiber-frempind på 90 gram ikke nødvendigvis at foretrække. Af samme grund kører supersprinteren Mark Cavendish med en kraftig frempind på over 200 gram.
    ◾Valget af frempind er ikke endeligt. Prøv dig frem med frempinde af forskellig længde og vinkel, indtil du finder en, der passer

• #5   24. jun 2015 Jeg vover det ene øje og påstår stadig der er forskel på geometrien på en ny 29" og en gammel 26". Og da den artikel du linker til er fra september 2014 så passer det jo fint med at det er om "moderne " 29" og som jeg også skriver højere oppe så må de nævnte 70mm til en frempind være gældende for en "moderne" twentyniner cykel.. Hvis du går 15-20år tilbage så var 130mm ganske normalt. Blandt andet var min første marin fra 1998 standard leveret med 130mm frempind dengang der var noget der hed cykel-klubben..

• #6   24. jun 2015 Du kan jo prøve at måle frempinden på din trek 8500 rigid som du har oprettet på din profil.

• #8   24. jun 2015 søren g
    din ramme ER for lille så at kompensere med en 120mm frempind er en hovsa løsning..

• #9   24. jun 2015 Jeps min ramme ER for lille, men jeg har prøvet mange mountainbikes og det er den jeg føler mig bedst tilpas på. Det er for mig det vigtigste

• #10   24. jun 2015 søren g
    "Synes dog det kunne være sjovt at vide HVOR meget for lille den er.."
    tag et bikefit på nettet så du selv kan se det ?

Kommentér på:
Længde på mtb ramme

Annonce