Sadel taske? - jeres erfaring :) {{forumTopicSubject}}
Godaften.
Jeg vil ud og have en sadel taske til min MTB.
Er forholdvis ny inden for MTB, så min viden er ikke den største.
Hva ska man ha med i sadeltaske?
Og hvilken ska man købe? Og hvorfor?
Behøver ikke være en til en 100.000kr.
På forhånd tak
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
Løsningen for mig var en camelbak xct.
Genial rygsæk, Med et lille rum til en trøje eller lign bag på, og små sidelommer til energi bar og værktøj, og med 3 liter væske løber man heller ikke tør på de lange ture.
Kostede 550kr med fragt fra wiggle.co.uk
mar 2015
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 24
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Og som FJ siger, så vil den blive fyldt med grus og mudder, med mindre du skal være rigtig "motionist" og køre med bagskærm.
Saddeltaske er altså IKKE velegnet til mtb.
Jeg kan bedre forstå en saddeltaske når man kører racer på fin asfalt......selv på raceren er det dog ikke "In" og køre med saddeltaske.....
Jeg kører med alt i baglommerne....man har slet ikke brug for og have en masse med så brug bare baglommerne. Efter lidt tilvending, så mærker man ikke det i lommerne.
Mange sætter også en pumpe på cyklen. Den har jeg i baglommen også....det er sådan med MTB at ting kan falde/radsle af og det skal jo helst ikke ind i hjulene.
Camelback bruger jeg personligt heller ikke....der er for meget bøvl med rengøring/hygiejne og så kan man ikke have energidrik i Camelbacken. Der må kun være vand i af hygiejnemæssige årsager. Der er ikke ret mange som bruger Camelback heller ikke til mtb løb.....kører man en langtur, så er der ofte masser af steder hvor man kan tanke dunken op.
Til rigtig lange mtb løb kan jeg godt se fordelen i og have en Camelback, men når man bare træner så holder man bare en lille pause....
okt 2014
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 12
jul 2014
Følger: 23 Følgere: 44 Cykler: 17 Emner: 2 Svar: 251
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
http://www.bicycling.com/training/health-injuries/pack-wisely-save-your-spine
Kører selv med Camelbak og er yderst tilfreds med det.
Et stort minus er dog at man sveder af H....... til på ryggen.
De første par år var jeg ganske tilfreds med saddeltaske - Købte en billig taske som holdte ganske fint.
Havde dækjern, ekstra slange, et kompakt unbrakosæt, 2 størrelser torx nøgler og quick-led til kæden.
Ydermere stoppede jeg mit nøglebundt derind under turen.
Pumpe var monteret på saddelpinden.
Det var jeg ganske tilfreds med og kunne klare de gængse reperationer på turen.
aug 2012
Det er jo slet ikke nødvendigt......nej, kør med så lidt som muligt....
aug 2012
Mobiltelefon i en plastikpose. En 100 kroneseddel. Mine bilnøgler eller husnøgle. En plastikpose med to dækjern, et multiværktøj med kædeadskiller og stor nøgle til at stramme kranksættet. I plastposen er også et kædesamlingsled. Så har jeg en lille cykelpumpe. Jeg bruger ikke længere CO2 patroner, da selve co2pumpen kan være upålidelig. Så har jeg en eller to cykelslanger med afhængig af om jeg cykler alene, med andre og hvor langt.
Når man har 3 baglommer så er der stadig plads til en lille cykeljakke og lign.....regnjakke kører jeg ikke med....man bliver lige så våd af sved i regnjakken, som af regnen uden regnjakke.....og uden regnjakke ånder man bedre....
På cyklen har jeg en 750 og en 500 cl dunk.
Nå, nok lidt uden for emnet....
jul 2014
Nej kører ikke med slanger, tubeless væske, 2 luftpatroner, dims til at skrue ventilen ud med. Og så et powerlink.
Hvem spilder oppakningen ned dækjern? Har endnu ikke haft er dæk jeg ikke kunne pille af med fingerne
aug 2012
Jeg kunne altså ikke lade være med og grine lidt....undskyld.
aug 2012
"Hvem spilder oppakningen ned dækjern? Har endnu ikke haft er dæk jeg ikke kunne pille af med fingerne"
Der er skam op til flere producenter der har optimeret/designet deres fælge til ligefrem at holde fast på dækket
nov 2014
Du må bare skylde den igennem engang i mellem, og skifte posen når du mener den er for klam.
Jeg kan nærmest ikke få mine dæk af med brug af dækjern, så jeg ville nødig undvære.
De satans tubeless ready fælge holder godt fast på dækket.
Jack - Du er jo et mobilt cykelværksted -
aug 2012
Så jeg forstår faktisk ikke helt det med og have 2 og 3 kg vand på ryggen i camelbacken....fyld dog op under vejs på de lange ture....det gør mtb-turen noget sjovere....
På de korte ture, så er en eller to dunke på cyklen rigeligt og så er en Camelback helt unødvendig.....jo, det er lettere og drikke af et sugerør, men man behøver ikke drikke samtidig med man kører ud over en større forhindring.....det kan man gøre på grusstykkerne.....
nov 2014
Desuden er dynamisk vægt langt mere effektivt, end at ligge vægten i cyklen..
Og den ekstra vægt mærkes nærmest ikke på overkroppen.
Selvom du nok er svær at overbevise om det..
aug 2012
Ud fra et vægtmæssigt synspunkt, så vejer det jo ikke noget og fylder meget lidt....det ligger fint i baglommerne.
aug 2012
Det siger noget om, at Camelback ikke bruges af dem der virkelig har forstand på mtb.
Da jeg startede med og køre mtb, der kørte jeg med en rygsæk....når jeg ser billeder fra den gang så tænker jeg over hvad fanden jeg havde i den.....jeg havde en masse ting med som jeg troede jeg måske fik brug for....jo mere uerfaren man er jo mere har man åbenbart brug for og have med...
Ved godt at nogle kan se en fordel i en Camelback (hvilket er et fåtal), men det er nok fordi de foretrækker noget bekvæmmelighed med og være sikker på de har nok væske med som ikke bliver mudret til og måske fordi de ikke har adgang til ekstra væske under turen.....men en fordel på sporet er det ikke....
aug 2012
"Det siger noget om, at Camelback ikke bruges af dem der virkelig har forstand på mtb."
Næsetippen er vidst i fokus her!
Se hvor mange du kan finde blandt dem her med dunke monteret på cyklen:
https://www.youtube.com/watch?v=48YDn016gHc
Men de går sikkert ikke ind under kategorien med dem der har forstand på mtb ?
Kategorien her er noget som bliver mere og mere udbredt - også herhjemme, og der er dunke ikke en mulighed da de vil være hoppet af efter de første 50m. kørsel.
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
aug 2013
nov 2014
I de blindes rige er den enøjede konge?
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
Der er godt nok nogle konger her...
Find ud af hvad der passer dig bedst, og kør så med det.
Jeg kører med en lille rygsæk, fordi jeg ikke kan lide at proppe lommerne, så sidder en rygsæk mere umærkbart, SYNES JEG! Og så er jeg 110% sikker på at jeg aldrig taber noget.
Der er plads til en banan, müslibar, ekstra slange, kædesamleled, multitool, mobiltelefon, nøgler, pumpe, drikkeblære på længere ture.
jul 2014
Og inden af taskerne dingler eller rasler
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 170
aug 2013
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 121 Cykler: 1 Emner: 75 Svar: 118
Jeg har droppet af få noget ud af den her tråd.
Ville bare høre om jeg ku få 2-3 navne på gode sadeltasker og om ekstra slange, kædeled og multiværktøj var nok at have med.
Og IKKE hva alle WORLD CUP kører har og ikke har.
Det er på ren hygge hobby
aug 2012
Brugte personligt, som nævnt, en billig en fra den lokale cykelpusher med velkro luk til de 2 stivere under sadlen og en til saddelpinden = sidder godt fast.
Størrelsen på tasken kan kun du afgøre.
Så er der nævnt
Bontrager, Lezyne og scott tasker
"Og IKKE hva alle WORLD CUP kører har og ikke har.
Det er på ren hygge hobby "
Om du køber en til 100kr eller en til 1000,- får du nok ikke mange ekstra features ved. Der er hverken "the secret space" eller noget i dem.
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/sadeltasker/lezyne-sadeltaske-m-caddy
mar 2015
Følger: 1 Svar: 6
Ole
aug 2012
Har du prøvet og køre uden saddeltaske?
Kunne jo være du kunne spare lidt penge.
okt 2009
Følger: 1 Følgere: 13 Cykler: 3 Emner: 10 Svar: 69
Det er intet der rasler - og det fungerer fint. Er 100% ligeglad med om det er "in"
Har i de 3 år jeg har kørt "hobby MTB" kun oplevet problemer med kæder.
aug 2012
Vi argumenter jo for, at det ikke er praktisk på mtb og køre med saddeltaske....om det er in er ligegyldigt. Jeg er sku da også ligeglad med om noget er in eller ej.....
Jeg tror faktisk de fleste kører med saddeltaske fordi alle andre nybegyndere på mtb kører med det og fordi forhandleren jo selvfølgelig siger man ikke kan klare sig uden......så for nybegyndere på mtb, der er det "in" og køre med saddeltaske. Nybegynderen tror simpelthen, at en saddeltaske er et "must". Det troede jeg også selv og kørte længe med det på både racer og mtb, indtil man finder ud af fordelene ved og havde den smule i baglommerne.
På racercykel kan jeg som sagt bedre forstå man kører med saddeltaske.....jeg gør det dog ikke da det ikke er nødvendigt...
Nogle gange skal man prøve og udfordre den almindelige opfattelse blandt hobby motionisterne...
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 121 Cykler: 1 Emner: 75 Svar: 118
jul 2014
aug 2013
mar 2015
Følger: 3 Følgere: 100 Cykler: 1 Emner: 39 Svar: 170
De 70cl rækker til 30km i skoven som vejret er nu. Kan godt være det ændrer sig til sommer.
Men jeg er jo rimeligt grøn indenfor MTB, så der kommer sikkert mere grej med på sigt. Overvejer at skifte pumpen ud med sådan en CO2 fætter, samt et lappesæt.
apr 2013
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 250
Har altid kørt med saddeltasken og en flaske på cyklen. Har prøvet at køre med camelbak 1 gang og det var da okay, og man slap for at der kom mudder sammen med vandet.
Har selv et multi tool, 3 dækjern, 1 kædeled og 2 slanger i saddeltasken. Ville aldrig have de ting i en ryglomme, da risikoen for større skader stiger markant.
okt 2014
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 12
http://www.heino-cykler.dk/shop/specialized-air-tool-cpro2-sort/
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 4 Emner: 17 Svar: 85
Sadel taske? - jeres erfaring :)