Sadelpind - Carbon eller alu? {{forumTopicSubject}}
Til min billige aluracer søger jeg MÅSKE en ny sadelpind.
Efter jomfruturen i går måtte jeg konstatere at den var lidt vild i det, da cyklen er stiv og hård. Hop Hop Hop mange steder.
Jeg kører 23C dæk, de skal selvfølgelig skiftes til 25C (er på vej)
Men kan der hentes noget komfort ved at finde en carbon pløk i stedet for en alu? Der sidder en Ritchey Comp (alu) på.Skal siges at det er en 31.6, så det er en tyk fætter.
Grammæssigt er der ikke meget at hente ved at skifte (ca. 50gram), men det kan der jo være på komforten?
Nogen erfaringer?
Jeg har en Thomson Elite på min back up bike, men den er kendt for at være stiv, så det vil nok ikke være løsningen, eller?
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
En anden løsning kunne være denne men ved det vil være imod din stolthed
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Cykler: 17 Emner: 69 Svar: 706
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
http://www.cykelgear.dk/reservedele/saddelpinde/fsa-sl-k-sadelpind-carbon-272mm?ref=2014-10-13-dk&keyw=6&utm_source=2014-10-13-dk&utm_medium=email&utm_content=6&utm_campaign=nyhedsbrev
Mvh Tommy
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Tjek dit dæk tryk, for højt giver dårlig comfort. En anden god ide er at skifte butyl slangerne ud med latex. Det føles som ca 1bar mindre i dækket.
sep 2014
Følger: 1 Svar: 2
Synes ikke jeg på nogen måder komfortmæssigt kan mærke forskel
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
Sadelpind giver meget lidt.
En racercykel er designet til fart, derfor kan du mærke småsten og hvide striber på vejen.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Længde af det blottede område på saddelpind er vigtig, jo længere den er jo større komfort kan findes, alu pind er no go uanset længde, titan er godt hvis der er nok frilængde, carbon giver ca det samme som titan.
Er det fri stykke 10-12cm er der ikke meget at hente men har rammen slope så kan det mærkes, er den kort så er saddel med massive ti rails eller runde carbon rails det som giver mest.
Større dækkammer, mindre tryk plus talkum på inderside af dæk og på slange, giver en fri bevægelse af slange.
Kør tubeless, lavere tryk og nul friktion mellem dæk og slange.
Personlig ville jeg starte med dæk, tubeless, en saddel med ekstra komfort ala Sele Italia Flite Ti eller Sele San Marco Regale E, to sadler som har eksisteret i årtier pga den gode komfort de yder.
Har du komfort saddel på samt dæk er klaret så er sidste løsning pinden og der har Ritchey og Canyon en løsning som giver den ekstra forskel hvis det er carbon, ti kan være alle mærker men stadig i 27,2.
sep 2014
Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Cykler: 17 Emner: 69 Svar: 706
Min konklusion må være at carbon sadelpind vs. alusaddelpind virkelig tilføjer komfort.
Tak for alle input
Sadelpind - Carbon eller alu?