1.857 visninger
|
Oprettet:
Kender i noget til det? {{forumTopicSubject}}
http://www.information.dk/512857
Er det bare pustet op til noget, eller er der noget om snakken?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Hav en god weekend og smil til verden
jun 2014
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 6
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Jeg kan klart se at cykel mekkerne skal have mere i løn og ordnede forhold, men man må ikke sidestille dem med køb i dagligvarebutikkerne. Det er vidt forskellige måde at drive en butik på.
At man så er en narrøv uden lige, efter min mening, at forsøge at presse priser når beløbet er omkring de 500 er så noget helt andet.
jun 2014
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 6
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Tror vist endda det var irma han refererede til i artiklen
jun 2014
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 6
Det jeg så godt kan følge ham i med rabatten er f.eks på værkstedet. tager en rep en time så bliver der faktureret en time, lige så vel som alle andre jo også gerne vil have betaling for den tid deres arbejde tager. Selvfølgelig dermed ikke sagt at man ikke ind imellem giver noget rabat. dog ikke når det første folk spørger om når de kommer ind af døren er " hvor meget rabat kan jeg få"
vi har begge ret, han snakker om Aldi men at folk har irmaposer med. det lyder egentlig til at han har nogen ret underlige kunder
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Respekt til cykelmekanikerne der fortjener en fair løn og rimelige arbejdsforhold!
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Cykler: 9 Emner: 13 Svar: 459
Men på den anden side garantere forhandleren også at jeg kommer igen efter samme ting eller mere.
Som skrevet i en anden tråd bruger jeg altid en håndfuld af de samme butikker, fordi jeg netop får god behandling og priser. Og fordi han ikke tjener fuld pris løber det stadig op, når man ender med at have købt for mange penge samme sted.
Og er man så utilfreds med lønnen, så vælger man andet fag! Man starter jo heller ikke som netto arbejder med drømme om millioner!
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Det er heller ikke nogen vide skab at være murer, tømmer eller elektriker, men i Københavns området, der tjener du kassen som håndværker og for mig er en cykel mekaniker et håndværk på højde med alt muligt andet og derfor fortjener de ordnede forhold, som alle andre. Der er da ikke noget federe end folk der er gode til noget og godt kan lide det de laver....
Det er en svær diskussion..
aug 2013
Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 464
Cykelhandleren betaler skat, så nærig røven kan få sin bistand.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Jeg er da selv autodidakt indenfor mange fag. Men jeg har stadig stor respekt for en cykelsmed der kan lave min cykel så den spinder som en mis og det har jeg intet problem med at betale for...
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Cykler: 9 Emner: 13 Svar: 459
Syntes aldrig jeg har set noget arbejde udført af private som virker holdbart...
Samme med murer.. Det sq ikke nemt og lave noget holdbart eller flot uden en vis erfaring..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 464
Man ser tit i branchen at kunder tror de kan det hele selv men fucker deres cykel op og så skal mekanikeren redde det.
Du lærer ting på skolen og en del teori. som du kan bruge på dit arbejd som alt andet
Nogen ting bruger du ikke i stor byen, som du bruger på landet, som at finde fejl i nav og rep dem.
du lærer fx forskellige fælg typer og eger, hvordan du bygger hjulet rigtigt.
du lærer ikke alt på skolen selvfølgelig, da der fx findes dvs gafler og opbygning af dem.
det lærer du på dit arbejd eller hos en leverandør, som sælger varen.
Nogen nørder så fx racer eller mtb og ved så mere om det og kan vejlede kunderne på sit arbejd, det er kun et plus for kunderne.
Andre laver kun familien danmark cykler næsten, da det er der kunderne, for dem som kører race eller mtb piver altid om prisen og støtter ikke op om sin mekaniker, men vil hellere købe i udlandet og brokke sig over den lokale forretning er dyr og ikke har kompetencen i at lave deres cykel.
Hvor mange forskellige nav er der ikke, både almindelige og race/mtb, samt fælge, eger, bremser, gafler?
Alle vil have en ordenlig løn for sit arbejd, det vil du selv ik?
folk tror ikke det er en uddannelse, gu er det så, ligesom en kok, personlig træner, butiks ansat. betjent, læge osv
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Cykler: 9 Emner: 13 Svar: 459
Tror de fleste udskifter nav hvis det går i stykker... Prisen for rep af dem går næsten lige op med et nyt. Timeprisen ligger på mellem 300 og en plov, og så skal der ikke bruges lang tid før man kunne købe et luksus.
Gafler er jo logisk man bruger kyndig hjælp til... Men som du selv ved, så er det jo Langtfra alle cykelsmede der kan service dem, og færre der kan de atypiske i DK. Såe...
Og bremser, jo de skal da serviceres bevares, men passer man selv på dem og renser, vasker og smører dem, så kræver de dælme ikke meget vedligehold.
Og kan fortælle at jeg Har prøvet at få serviceret mine formula RX bremser hos en tidligere Specialized mekaniker.. Han måtte opgive. Gik så ned til BenBen.. Han ville hverken røre eller eje de bremser. Arveligt lort sagde han, og rådede mig til køb af noget andet. Må jo så også konkludere efter en del research og emner herinde at det ikke er de bedste bremser. Når de virker er de super (spiller bare!!!), men rep er lort. Har lige købt Shimano SLX på tilbud for lige under 900,- for et sæt.. Og alene et service på rx'erne koster det halve af et nyt sæt bremser, what to do.... Guess.
Al respekt for de smede som kan deres kram, men det er altså ikke raket videnskab...
Det kræver heller ikke en automekaniker og skifte hjul, bremser, diverse ophæng, anlæg, lygter og bla bla bla på en bil, men går den hel gal er det jo godt der findes kyndige der kan shittet.
Vil meget gerne frabede mig i selv begynder og lave deres el selv. Det er farligt, ægte brandfælder, og kræver altså en vis know how, at lave ordentligt og pænt.
Men det kræver jo heller ikke en elektriker og skifte tangenter, pærer eller sikringer, i get me
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 464
Jeg kan ikke finde ud af alt muligt med en bil, som er nemt med nogen, som dem betaler jeg jo for det. de har en viden og erfaring, som jeg ikke har.
ingen sure miner her.
men ja desværre er interessen der ikke for mange folk omkring deres arbejd rundt omkring. så de ved ikke en skid og folk vil bare arbejde og have penge for det.
så der dem som går op i det og får mere viden.
og en cykelmekaniker tjener ikke meget og bliver taget i røven af mange mester. det er også der problemet ligger med den artikel.
det har hjulet desværre håndværker med at have en branche forening og ved kunderne vil sku også gerne vil de ansatte har det godt og får en ordenligt løn.
se en håndværker får ca 180+ i timen, en cykelmekaniker får i snit 125kr udlært i løn, det er sku ikke noget du kan leve af næsten.
vi kunne bare alle sammen lige meget hvad job få 10.000kr om måneden. om du så er håndværker, offentligt ansat eller noget andet
prisen på varen er stadig det samme.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Cykler: 9 Emner: 13 Svar: 459
Det med bilen.. Jo selvfølgelig kan du da det. Altså, serious, det er ikke raket videnskab de ting jeg skrev, og kan du fnidre med en cykel og fin mekanik, så kan du også med det store. Og bremser på cykel, scooter og bil er sq same shit. Og manifold og udstødningen er sq det samme som en knallert, bare med flere ophæng og væsentlig større. hjul, 4-5 bolte.. whatever Selvfølgelig kan du rode med biler. Kan man rode kan man rode! handler bare om at læse lidt og stille lidt spørgsmål (og der er bilgalleri et godt sted at starte f.eks)
Men dem som ved mere, ønsker og vide mere, og hvor deres arbejde bærer præg af professionalisme - det jo også dem som vil tage kunderne i sidste ende, for hvem går dog til samme klamphugger 2 gange i streg?!
Og mht håndværker lønnen tar du lidt fejl.
Igen er det meget variabelt fra fag til fag og ikke mindst firma til firma.
Min overenskomst som elektriker giver mig 170,- som minimum. Men arbejdede sammen med nogle jyske, hvor ungsvenden kun fik 145,- og de erfarne 40,- mere. Nogle firmaer ligger på 175,- , 183,5,- nogle 190,- som standart løn - og så kan man forhandle efter tid og kompetencer self.
Malere ligger ofte på 150-60,- , men igen, har gået med malere som fik 220,-.....
tømrer kan svinge fra 155,- og op til 190,- osv osv... og vil altså mene det kræver noget mere inden for de nævnte håndværk end skrue cykel.. Men igen, kompetencer og firmaer er alfa omega. Samme i cykelverdenen.
Og nu skal det jo også lige siges, at ligesom vi bliver presset af polakker, bliver cykelsmedene presset af indvandre inde i byen.. Forstå mig ret. Lillemor er sq ligeglad om det er Jens, eller Mohammed der fikser hendes cykel, Jens tar bare det dobbelte for det..
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 464
men den branche forening er lavet for at opløfte faget med hensyn til ordenlige forhold løn, skaffe alt det fusk af vejen.
kunden går præcis kun til fuskeren 1 gang og finder ud af hvor dårligt det er.
arbejder på amager og nørder cykler. vi har næsten taget hele amager, da kunderne kommer og brokker sig over de andre cykelhandler, med dårligt arbejd, service og ekspertise.. vi får 99% godt rated, der er altid nogen som skal være på tværs og brokke sig over alt selvfølgelig.
men det er ved at gå op for folk rundt omkring, at de får hvad de betaler for
cykelbranchens mindste løn er 110kr mener jeg. du skal vide rigtigt meget og have været i branchen for at få de 150kr
ved i ringsted at drengene der får 18.000kr om måneden. flere leder skider desværre på deres ansatte og lærlinge. de tænker brokker han sig eller vil have mere i løn ( selvom det er fortjent) så er det ud og så ansætter man bare en ny.
jeg vil hellere betale lidt mere for at tingene er iorden og man får en god service.
ps gider ikke rode med biler ikke lave noget på mine motorcykler, selvom princippet er det samme, så hellere få eksperten til at gøre det. så det er iorden og gjort rigtigt.
som du selv skriver. med at man får fucket det op, det gør kunder også tit. det er ris til egen røv for dem.
jens betaler også skat. alle de skuffe firmaer der er betaler ikke moms eller noget skat næsten, for når de skal til det sælger de det til en de kender og åbner det på ny med anden ejer og så kan skat intet gøre desværre
Kender i noget til det?