Trek superfly 9.6 vs 9.8 SL {{forumTopicSubject}}
Jeg er på jagt efter en ny mountainbike der skal erstatte min 6-7 år gamle Cube Acid. Det bliver helt sikkert ikke svært at finde noget der slår den på alle punkter.
Jeg er ligeså stille kommet i gang med mtb i skoven, og ved det er noget jeg vil gøre mere i. Jeg har kigget på Cube igen, nærmere deres Reaction GTC, jeg er dog skeptisk i forhold til Manitouforgaflen.
Jeg fik derefter et tip om at kigge hos en bestemt forhandler der har et par Trek-cykler stående. Jeg kiggede på en Superfly 9.6, som jeg var lige ved at slå til på. Rigtig fin cykel med XT bagskifter og Sram X7 forskifter osv ( http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_9_6/#) jeg kunne få den til 12.000 kr. Jeg er sikker på den nok skal opfylde alle mine behov. Men så kom den luskede forhandler og tilbød mig en 9.8 SL ( http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_9_8_sl/#) til en helt vild pris på 20.000 kr. Og nu er jeg bare i tvivl.. 20.000 kr er mere end hvad jeg lige synes en cykel skal koste, men på den anden side lyder det til det er århundredets tilbud.
Er 9.8 SL væsentligt bedre end 9.6? Jeg kommer ud i skoven for sjov i weekender og når der lige er tid, konkurrence tænker jeg slet ikke i. Selvom jeg sparer meget, er det jo stadig 8.000 dyrere end 9.6.
Jeg håber der er nogen med forstand på det der kan rådgive lidt.
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
Ingen tvivl om jeg ville vælge 9,8 til mig selv hvis jeg skulle købe. Jeg kører gerne 4 gange om ugen på mtb + det løse, og kører også med i nogle løb.
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Jeg stiler efter at komme ud i hvert fald hver weekend. Og jeg vil være træt af hvis 9.6 så alligevel er for billigt købt. Den fejl har jeg gjort før, hvor jeg lige sparer nogle penge her og nu, og lidt tid efter er den alligevel for lille/svag/hvad den nu er.
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 174
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
Kan se at begge Trek mtb sælges med kanttråds dæk , var egentlig af den opfattelse at folde dæk var at fortrække , nogen forklaring på det
Strådstarter fede cykler du har udset dig
Mvh Tommy
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Simon B - Den er virkelig også fed den 9.6. Jeg kan se du næsten lige har oprettet den, så holdbarhed kan du nok ikke sige noget om endnu. Der burde jo helst ikke have været noget med den men det lyder rigtig godt du er glad for den.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
http://www.cykelgalleri.dk/marked/Cykel/58220-superfly-pro-sl
Uha
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Du kan selvfølgelig også spare de 8000 kr., hvis du er tilfreds med hvordan en 9.6 kører.....
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Jack - ok, 8000 bare for hjul lyder voldsomt i mit hovede så tænker jeg at jeg har en bedre cykel i 9.8 samlet set, selv om 9.6 får for 8000 kr hjul på.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Aramid er en fleksibel blød tråd som bare ikke kan gøres længere, er det samme man bla bruger som vævning i en carbon ramme...
Aramid kant-bånd er det man bruger i foldedæk uden den tråd ville dæk bare sprænge op.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 327
Tak for svar viste ikke lige hvad aramid var , og så var det lige ordet kanttråd der sprang i øjenene:-)
Mvh Tommy
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 174
Ja hjulsættet er måske ikke det bedste, og skal nok skiftes på sigt.. Men resten af cyklen er sku lækker mht holdbarhed, min cykel er kun et par måneder gammel, men kan sige at jeg køre den rimelig hårdt og den siger ikke en lyd forkert endnu..
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Det vigtigste på en MTB er rammen og hjulsættet (incl. dæk). Herefter kommer affjedring og bremser og længere nede kommer geargruppen. Er geargruppen god nok, så den skifter fint gear, så er det ikke det der gør du kører langsommere. Se det gear jeg har på min Canyon MTB det er Sram X9 bagsifter og SRAM X7 forskifter og kranksæt. Det fungerer fint af et 2*10 gearsystem. Det der gør cyklen hurtigere ville være et carbon hjulsæt, god affjedring og carbon rammen.
9,6 eren har en rigelig fin geargruppe, har samme carbon ramme som 9.8'eren. Lidt dårligere bremser og affjedring. Dog har 9,6'eren et tungt hjulsæt.
Så du kan vælge mellem en 9,6 er med et lækkert carbon hjulsæt til sommerbrug og løb og et ok træningshjul til vinter og de dårlige sommerdage. Til træning er det fint med et lidt tungere hjulsæt, da det jo blot giver bedre træning, så længe man kan følge dem man kører sammen med. Kører man alene så er det i princippet lige gyldigt.
Med 9,8'eren får du den samme carbon ramme og "kun" et middelgodt hjulsæt og en på papiret bedre gerargruppe, men som dog ikke er hurtigere i skoven i praksis.
Et billigt hjulsæt idag er typisk tungt, men holder lige så godt som et lettere og dyrere hjulsæt. Hvis man er en tung rytter så kan de dyrere hjulsæt faktisk ikke holde, da der ofte er rytter-vægt-begrænsning på.
Carbon hjulsæt derimod er holdbare, lette og stive. Det med letheden i den roterende masse har du forstået. De er dog også typisk mere stive, så kraftoverførslen er mere effektiv og det er meget vigtigt på MTB, da man jo konstant laver akselerationer ud af små sving og op ad bakker. Og så holder de typisk bedre. Jeg ville hellere anbefale et carbon hjulsæt til en tung rytter end et let og rimeligt dyrt alu hjulsæt.
Jeg kører selv med et Specialized Roval Control Carbon hjulsæt. Det koster cirka 10.000 kr., men flere steder sælges de fra 5.800 kr. til 8.500 kr.
Jeg har også et Specialized Roval Control alu hjulsæt. Det koster cirka 5.500 kr., og vejer kun 100 gram mere for to hjulsæt. Dog er det ikke så stift, så carbon hjulsættet er lettere at få op i fart, også mere effektivt end den lille vægtforskel kan forklare.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Som en start er mtb en form til motion for mig, om jeg lige kører 3 min hurtigere på runden er ikke så meget det. Det kommer nok senere.
Er det i øvrigt nogen der kan se om kranksættet er i orden på både 9.6 og 9.8? Jeg har fået skiftet krank mange gange på den gamle cube, og vil være træt af hvis den også bare bliver trådt i stykker.
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Men selve lejet er vel ikke den store reparation?
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 174
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Jeg er blevet endnu mere i tvivl. For til 9.6 får jeg sko og tøj, drikkedunkholder og lidt småting med, men 'ingen ting’ til 9.8'eren. Kun en massiv rabat men så er der noget at ønske sig
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Jeg er efterfølgende kommet til at tænke over, hvad der blev sagt om forgaflen på den. Ekspedienten snakkede om service for hver 30. kørte time, men sagde selv det var voldsomt, og alt efter hvor hårdt man kørte den kunne man sagtens vente med op til 100 timer. Til der service skiftes muffer/pakninger og olie, et lille eftersyn som det blev kaldt. Hvad kan det koste?
Ligeledes sagde hun, at man en gang om året bør sende den til Fox selv for et større service, bestående af... ? Hvad kan det store service koste?
Jeg kunne bare have spurgt, men sådan blev det ikke.
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 5 Svar: 174
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
Det med den skal ind til fox kan jwg slet ikke forstå hun siger. Jeg Har aldrig hørt om det og jeg kender ingen som har fået anbefalet det. (Kun ved Brian dæmper på specialized)
Det lyder godt at der ikke var flere 9.6 så må det jo blive 9.8 sl ?? hehe
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Hehe, ja hvis det skal være en Trek til en god pris er valget let, for så er der kun 9.8 tilbage jeg tænker lige lidt videre, så må jeg se om jeg kan forsvare at købe den overfor mig selv..
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Der er ingen som har sagt at MTB (cykling generelt) er en billig hobby, særlig MTB kan blive dyrt da man slider dele noget hurtigere, omgivelser er grund til det (sten, grene, sand, mudder, sne, is osv.....sand, jord og mudder er som sandpapir på sliddele og det er der bare ikke noget om kan holde til i længden.
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 32 Svar: 341
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Og så var der en der spurgte hvorfor jeg ikke bare købte en Scott. (link fjernet) . Det havde jeg jo ikke lige noget svar på, men tænker at Trek'en må være bedre på alle punkter. Jeg kan se gearene er ok på Scott, og umiddelbart er forgaflen også fin. Alustel er jo et minus, i de flestes øjne. Men en vægt på 11.5 kg er jo heller ikke voldsomt.
Jeg lover at give en melding.
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Det blev til 9.8'eren. Jeg kunne ikke sige nej til den pris.
Så nu er der ingen undskyldninger for ikke at komme ud.
Kun at der er lidt vådt.. Og småkoldt.. Og cyklen skal vaskes.. Og jeg får det hårdt..
Er der nogen der vil købe en Trek Superfly 9.8?!
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 13 Svar: 154
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Cykler: 2 Emner: 8 Svar: 102
Super fed cykel
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
Ja, jeg vælter helt sikkert når jeg får dem på! Ekspedienten spurgte også om jeg ville have et sæt med, men tænkte jeg hellere må vente til jeg har lært at kende den.
Men den skal nok blive sjov i skoven
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Klikpedaler skal du se og få købt, da det er det eneste rigtige....Et par Shimano XT SPD pedaler kunne være et godt bud....
Det er sku næsten farligt og køre uden klikpedaler i skoven, da fødderne jo ryger af pedalerne når man kører over huller, rødder og sten.
Mit råd er, at sætte klikpedalerne på med det samme og start med at køre på grusveje indtil man føler sig sikker.
Du vil styrte på cyklen, hvis du ingen erfaring har, men det behøver ikke være klikpedalernes skyld.
Man lærer hurtigt og klikke ud af pedalerne...
feb 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 42
De stier der er her i området har ikke særlig mange hop, der er pænt lavet en sti uden om dem der er, så der ryger fødderne ikke af. Jeg har taget 2 hop på den gamle, også uden klik, og jeg lå da lige nøjagtig 3 meter på anden side af hoppet og rullede rundt. Så der er det et must
Men tak for råd. Jeg vil kigge på de sko.
Trek superfly 9.6 vs 9.8 SL