{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.501 visninger | Oprettet:

carbon hjul til racer {{forumTopicSubject}}

Er der en der har lyst til at forklare mig lidt om carbon hjul?

Fordele og ulemper, grunden til de forskellige høje profiler for fælgen, clincher vs tubular (fordele/ulember), fuld carbon vs. carbon m. alu kant, på hvilke tyber ruter er det godt at bruge dem og hvornår skal man ikke bruge dem.

Gode eksempeler under 10000kr.

Eller hvis i har gode links til artikler, andre tråde eller lign. hvor ovenstående bliver beskrevet så del gerne.

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  carbon hjul til racer
  • #2   4. aug 2014 Sådan har jeg forstået det i korte træk:

Carbon er selvfølgelig lettere end alu.

Højprofil:
    Jo højere jo mere aerodynamik, men så går man også på kompromis med vægten. Men vil kunne betale sig med bedre aerodynamik, især hvis man kører alene på flade ruter (Danmark er fladt smiley ).

Flade ruter tillader højere profil end i bjergene, da lavere vægt er bedre her.

For høje fælge i sidevind er heller ikke rart, tror man siger 50-60cm fælge er max til det danske vejr.

Clincher vs tubular:
    Clincher er den "normale" type som benytter dæk og slange.
    Tubular bruger en lukket ring der skal limes fast til fælgen.

Carbon med alu kant, her får man aerodynamik med den høje carbonfælg, men man holder styrken da den bygges på alu. Alu bremse flade. Der er vidst dæktryk begrænsning til nogle fuld Carbon fælge. Dog får du ikke den helt lave vægt når man beholder alu fælgen.

Jeg kører med mavic cosmic carbone sl og er yderst tilfreds.

• #4   4. aug 2014 Skrev også generelt. Selvfølgelig er der forskel modellerne og mærkerne i mellem :).

• #5   4. aug 2014 Tusinde tak, så blev jeg meget klogere. Det er altid rart at lære noget nyt.

Lige et andet spørgsmål. Når man skal købe en kassette til hjulet kan det feks så godt være en ultegra kassette når nu jeg kører med 105 eller vil det være overkill i forhold til resten af geargruppen. Og kan 105 og ultegra kører sammen? Ja jeg forsøger at lære en masse.

• #6   4. aug 2014 Ja det kan du sagtens.

• #8   5. aug 2014 Igen tusinde tak. Ser ud til jeg for alvor skal til at kigge mig omkring efter nye hjul smiley

Kommentér på:
carbon hjul til racer

Annonce