6.711 visninger
|
Oprettet:
Full suspension vs Hardtail {{forumTopicSubject}}
Diskussionen omkring full suspension og hardtail har muligvis været oppe på forum førhen, men det er altid spændende at høre flere forskellige holdninger til de to typer mountainbike.
Jeg har i nu 5 år kørt på en 26" hardtail, og det er selvfølgelig blevet tid til en opgradering. Der står ingen tvivl om, at det skal være en 29", men spørgsmålet er så:
Skal det være en full suspension eller hardtail?
Snakken går om, at full suspension virker tung at køre på, og det i stedet er bedre med en stiv mountainbike?
Jeg tager gerne imod forslag til en mountainbike omkring 10 - 20.000 kr.
Mvh.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 32 Svar: 341
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Skriv hvad den skal bruges til, for så bliver det nemmere for os at guide dig i rigtig retning.
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 11
Dernæst døjer jeg en smule med ryggen, og har derfor også en fully i tankerne.
Der er ingen tvivl om, at fully er god til nedkørsler, men kommer den også til at påvirker kørsel opad?
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Hvis du går efter noget mere behageligt ville jeg anbefale en fully, da det ifølge min erfaring er sjovere at køre på, samt skåner ryggen mere. Et godt eksempel kunne være som følgende:
Canyon, hvis man er på jagt efter gode dele på en mainstream cykel:
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=3235
Cube, som jeg syntes er god kvalitet for pengene. Det var min XMS i hvert fald:
http://mhw-bike-house.de/shop/show/show_pr/Fahrraeder-und-Bikes/Mountainbikes-/MTB-Fullsuspension-29er/Cube/Cube-AMS-100-Super-HPC-Race-29-blackline-2014/~kid743/~tplprodukt_1/~prid6881.htm
Eller Scott, der også er af en helt fin kvalitet:
http://mhw-bike-house.de/shop/show/show_pr/Fahrraeder-und-Bikes/Mountainbikes-/MTB-Fullsuspension-29er/Scott/Scott-Spark-940-black-und-white-2014/~kid745/~tplprodukt_1/~prid6917.htm
mhw-bike-house.de kan for resten godt anbefales. Min familie har købt flere cykler dernede, og hvis man tager en snak med dem, kan man være heldig at få lidt rabat.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Det ser godt ud!
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 83 Svar: 333
feb 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 55
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 86
Du skal ud og prøve en af hver og selv se hvad der virker bedst for dig. Jeg kører selv rigtig meget i Søndre plantage (Det er nemt at finde for jer der er interesseret - jeg giver gerne en rundtur).
Før kørte jeg på en 29'er carbon hardtail, den var fin og kørte fantastisk, men jeg ville prøve en fully, bare for lige at se forskellen.
Nu kører jeg på en Cannondale Scalpel 29 i alu, og jeg vender ikke tilbage til en HT lige foreløbig. Forskellen er nem at mærke, jeg kan køre væsentligt længere uden at blive udmattet og øm, jeg har mere end dobbelt så meget selvtillid på cyklen og kører derfor hurtigere på nedkørslerne og de vilde steder. Opad bakke er intet problem, min HT hoppede nogle gange og mistede greb, det gør min fully ikke, den trækker bare igennem.
Du kan skrive, så kan du prøve min fully ude på sporet en dag, så ved du om det er noget for dig.
Mvh
Niels
mar 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
Desuden så kører jeg hurtigere (både op og ned) på min nye cykel
Det er muligt jeg kunne køre endnu hurtigere på feks en 29" hardtail, men i så fald ved jeg det heldigvis ikke
Min eneste bekymring er, vedligeholdelse af fully, hvor tit det bliver nødvendigt, og hvor dyrt det bliver at holde den kørende
God jagt !
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Er man aggressiv, dvs træder stående og angriber bakken istedet for at 'overkomme' den siddende, så er HT det bedste valg.
Er man derimod lidt mere afslappet i stilen og måske føler at komforten i fully giver en mere rolig oplevelse, så er valget fully.
Hvad der er hurtigst, afhænger i høj grad af sporet. Men fully 29" i en alu version, bliver meget nem for tung, ihvertfald hvis man er en spinkel fyr.
nov 2013
Følger: 31 Følgere: 57 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 79
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 31
Så jeg vil sige. er du som de fleste andre (ikke verdensklasse hurtig) og vil have en mellemting, mellem sjov og xc fart på, så vil jeg sige: FÅ EN DROPPER UANSET HVAD! På en hardtail især, fordi det kan transformere din tur på sporet, til en rigtig sjov og spændende følelse, frem for en form for "overlevelse", når der kommer nedkørsler, eller andet på sporet, hvor du med fordel, kunne droppe sadlen.
Om det skal være den ene, eller anden teknologi, kommer vel helt an på HVAD man vægter højest ved sin hobby/sport OG hvor tyk ens pengepung er. For optimalt, så skal man da bare, have én af hver Så kan man vælge den ged, som passer lige til det spor, plus man nok gerne vil høre hardtail, når det er vinter og man vil have minimum af vedligehold? (altså bare til tonstræning, hvor man holder formen ved lige)
Men skulle JEG vælge én cykel og som primært skulle bruges, i den sjove sæson, nemlig om sommeren og som var vægtet 60% sjov og 40% race. Så ville jeg eksempelvis, kigge efter en xc/trail hybrid, som eksempelvis, en Scott Spark 920, 930 stykker. Canyon Neuron og den slags.
Med hovedvægten på vilde spor, som noget man kunne finde i Silkeborg, så helt klart en trailbike, eller noget enduro
Men det er da helt sikkert, at kører man ikke meget lange maratons og meget "vild" spor, så kan man komme rigtig langt OG få en masse sjov, på en god gammel hardtail Der er jo idag, også det vi kalder PLUS og FAT bikes, som også kunne tages med i opstillingen, for de kan også noget!
Full suspension vs Hardtail