{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.669 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af mtb {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er nu blevet bidt så meget af mtb sporten, at jeg godt kunne tænke mig en opgradering. Jeg overvejer meget kraftigt en fully.
Jeg har kigget lidt på et par cykler. Hvad ville i sige jeg får mest glæde af?
http://cykelexperten.dk/scott-spark-960-2014
http://cykelexperten.dk/scott-spark-760-2014
http://cykelexperten.dk/giant-anthem-27.5-3-ltd-2014
http://cykelexperten.dk/giant-xtc-composite-29er-3-v2-composite-red-silver-2013


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af mtb
  • #1   8. jun 2014 Husk at en fully er lang mere vedligeholdeses krævende. og dyre at holde kørende.
    Skal det være en fully og dem du har kig på så er Gianten den jeg havde taget, noget bedre gaffel end på scott cyklerne. og 2x10 hvilket er rigeligt.
    Og så spare op til et lækkert hjulsæt og bedre bremser



  • #2   8. jun 2014 Hvor stor en forskel gør et hjulsæt?

  • #3   8. jun 2014 Hvis du skal køre ned af og ikke andet så skal de bare være stærke, skal cyklen derimod bruges til XC og blandede spor så har de en ganske stor betydning, det er en roterende masse så sparer eks 100gr pr hjul så er 200gr pr gang hjulet drejer rundt og så kan du selv regne ud hvor mange kilo ekstra du skal bruge energi på til en tur på eks 20km...det er rigtig mange kg, så mindre brugt energi samt hurtigere accelerationer.

    Du har også mindre inerti hvilket gør at hjul bliver mere nøjagtig i sving og hurtige reaktioner.

    Når det er sagt så kan man opnå rigtig meget bare ved at skifte til lettere dæk og slanger eller tubeless og det koster ikke en herregård i forhold til lettere hjul.

    Vigtigst af alt så skal hjul kunne holde til dig så er du en på 75kg og ned er der typisk ingen forhindringer men er du 90kg+ så er det praktisk at hjul ikke er så lette at de ikke kan holde til dig, du kan dog godt få lette hjul der kan holde men så koster de nærmest det samme som en komplet cykel.

    Er det til danske forhold så ville jeg også vælge den Anthem, det er en rigtig fin cykel med god ydelse.


  • #4   8. jun 2014 Okay. Så jeg Ville måske også få glæde af at opgradere hjulene på min nuværende? Har en canondale sl2 hardtail.
    Jeg kører meget spor og grus.


  • #5   8. jun 2014 Det er samme fordel men hvis du eks har en 29" nu og ryger på en 27.5" så skal du ikke regne med at få voldsomt mange penge for det hjulsæt du pludselig får i overskud.

    Bliver du derimod på 29" så kan du altid genbruge på en ny cykel senere, hvis den nye så skulle bruge en anden akseltype så skal du bare sørge for at købe et sæt hjul du kan ændre til den nye type ramme og det kan man med næsten alle kvalitets hjul/nav idag.

    Jeg ville klart starte med at tjekke ud hvad der kan gøres med dækskifte inden komplet hjulsæt er udgiften (ofte kan der spares omkring 400-500gr sættet), tænker man på pris så skal man huske at let, stærkt og billigt er lidt det samme som olie og vand, det lyder godt men fungere ikke godt sammen.


  • #6   9. jun 2014 Mange tak for uddybelserne smiley
    Er der nogle hjul du kan anbefale, som måske ikke koster en herregård? Evt link


  • #7   9. jun 2014 Tja men hvad er en herregård for dig?
    Men det jeg vil kalde for et fornuftig hjulsæt begynder på 3500 til 4000kr dvs det kan laves til dig som du vil have det, gode nav, gode fælge som er ok stive og ikke vejer en herregård smiley
    Kig på Hopes hjulsæt, men der ér mange muligheder muligheder evt noget Rigidas nye Trace fælge, skal selv have sæt med deres Trace Enduro fælg


  • #8   9. jun 2014 nu kiggede jeg tilfældigvis på denne. Er de komplette med nav og eger, eller er det kun fælgen man får?
    http://superlight-bikeparts.de/Ryde-trace-XC-21-Rigida-Trace-rim-Ryde-rims-Trace-XC-rim-MTB-rim-MTB-Felge-Trace-Felge


  • #9   9. jun 2014 Kun fælg

  • #12   10. jun 2014 Som start så kan du ikke sætte 29" hjul på en cykel bygget til 26" så glem dem du har kigget på.

    Igen så start med at skifte dæk og slanger, de dæk som sidder på eks dine std hjul er helt sikkert med stål wire i og slanger en helt alm tung butyl slange, du vil kunne spare temmelig mange gram bare ved at gøre det, vil du opgradere komplette hjul så er svar det samme som tidligere, stærk, let og billig er ikke noget som du får, hjul koster knaster hvis du vil ha stærk og let, en 350gr alu fælg er alt andet end stærk men let og billig ja, vælg i stedet for nogle lette nav og få så en alufælg som vejer omkring de 400gr stk og pludselig får du et sæt hjul der har flere kvaliteter og stadig omkring de 1500gr og det er fint med nogle gode dæk.

    Vil du ha link eller brugbar vejledning bliver du nødt til at komme med nogle oplysninger om dig selv, har vi ikke dem så er det skud ud i luften og med stor chance for rigtig dårlig vejledning og du risikere at stå med noget ubrugeligt.

    Sidst ..vil du ha stærkt, og let så skal du enten finde brugt eller finde en større check frem, som sagt så er lette stærke hjul kostbare og der er en pris på 7000kr ikke unormal men det er muligt at finde en god pakke nye hvis det ikke gør noget at det er en model 2012 eller 2013 og det betyder ikke at de er dårligere end den nyeste model, faktisk er det set mange gange at nyeste produkt ikke er det bedste eller pengene værd.


Kommentér på:
Hjælp til valg af mtb

Annonce