Tubeless vs. Slanger {{forumTopicSubject}}
Hej CG...
Jeg har lige modtaget mine nye Crankbrothers cobalt mtb hjul (26"), som kan køre tubeless.
Hvad er fordelen/ulempen ved tubeless? Jeg har hørt nogle sige, at hvis man kører med lavt tryk, kan der godt sive luft ud når man drejer, fordi der ikke er nok tryk til, at holde dækkanten mod fælgkanten. Passer det?
Hvad vil i anbefale? Tubeless eller slanger? Og hvad er jeres erfaringer?
Det ville være fedt med svar fra nogle som har prøvet begge dele, eller nogle, som har link til sider, hvor man kan læse om tubeless (vs. slanger)
På forhånd tak!
PS. Jeg har vedlagt billeder af fælgene, så i kan se dem. (Det hjælper tit )
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Any who. Tubeless helt klart. Du kan køre med meget lavt dæktryk, mindre rullemodstand ved lavere dæktryk mere komfort selvfølgelig.
Det med at du kan miste luft er hvis de har kørt med ghetto tricket. Altså alm fælg som kun har fælgtape og ikke en rimstrip som sørger for dækket sidder 100% til fælgen.
Det behøver du ikke på tubless fælge eller tubeless ready fælge.
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
(Det er religion i sidste ende, hvad man er til er et temperamentspørgsmål)
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
Har stort set ikke kørt med andet de sidste 3 år og kun få gange prøvet at få en punktering der ikke lappede sig selv, sidste gang kun 14 dage siden hvilken var min egen skyld da jeg ikke havde været god nok til at tjekke op på mænden af snask i dækker (det fordamper/tørre ind lidt hen af vejen) - det "sjove" var så at inden jeg smed en slange i måtte jeg fjerne en 5-6 småsten og torne der sad i dækket, altså gamle "punkteringer" der havde lappet sig selv
PS har aldrig fået min cykel sprøjtet ind i skidtet
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Skulle det endelig ske, så er det lige til at nuldre af - Det binder fremragende til Gummi, knap så godt på lak ?
Det eneste sted jeg kan se et minus ved tubeless er når / hvis man skal have dækket af igen.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 50
- Ud fra billedet ser det ud til at dine fælge er UST fælge, hvilket vil sige at nippelhullerne er lukket til, så der kun er et enkelt hul til ventilen selv. UST fælge er beregnet til at kunne holde på dækket meget godt, så der burde ikke sive noget luft ud. Desuden skal du heller ikke bruge noget tubeless tape.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 11 Svar: 81
Vil helt klart anbefale TLR (tubeless ready dæk) tubeless med noget væske i - det virker super godt og så er det meget lettere end UST. Stans NoTubes væske synes jeg bedre om end Joe's.
Væsken er lige til at skylle/skrubbe af, sidder ik bedre fast end mudder
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
Hvad der er bedst, skal jeg ikke kloge mig så meget på, det er der mange holdninger til. Den diskussion vil jeg ikke tage. Men det skal ikke være risikoen for snask, der afholder en fra at køre tubeless, så laver man det forkerte!
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 15 Svar: 46
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Jeg skal da helt klart prøve tubeless! Har i nogle anbefaling til dækvalg?
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 11 Svar: 81
Du skal så vælge dem i 2,35 - så en test fra Schwalbe hvor de testede rullemodstand, dæktryk med mere. Jo bredere dæk, jo mindre rullemodstand i hvert fald i skoven!
Når det er nye dæk, kan du nøjes med ca. 60ml i et dæk vil jeg skyde på, men der skal muligvis 30ml mere i efter et stykke tid.
Kører desværre kun 2,25 selv og med Stans Notubes Sealant - det virker super godt =) Men bredden bliver 2,35 eller 2,40 næste gang når de er slidt op.
Tubeless vs. Slanger