2.107 visninger
|
Oprettet:
E-bike, elektrisk cykel. (MTB) {{forumTopicSubject}}
Hej.
Er der nogen der har erfaringer med MTB's med elektrisk motorhjælp?
Selv har jeg kig på Haibike eQ Xduro SL, men der er også cykler fra nishiki, Giant talon med gashåndtag, Esben og panther.
Evt. pro's and con's..
Skal primært bruges som pendler, men skal også kunne klare lidt offroad, trail eller lign.
Vh
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
man kan justere på dem hvor meget hjælp man vil have 10% 50 % 250%
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 117
Ellers så vejer en cykel med batteri mere, der er mere der kan gå i stykker, og batterier holder aldrig evigt, men koster kassen at skifte ud (laptop batterier koster nemt 1000 kroner). Indre modstand må også være højere grundet motoren er koblet til navet, medmindre at den klikker ud, når den ikke er aktiveret. Og så er der vel også en højere købspris kontra en lignende uden batteri og motor.
Men det moment du får når du bruger det, kan få dig op af de stejleste skrænter, (så længe at dækkene altså kan stå fast ).
Så når du bruger batterierne så bliver du overvindelig, men tilgengæld så giver de kun ulemper når du ikke bruger dem.
Det er uden tvivl en sjov gimmick, men synes ikke selv at fordelene opvejer ulemperne..
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
Et batteri koster 4-6000,- Så de er lidt pebrede..
Indre modstand... det er vel ligegyldigt, når motoren hjælper?
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 117
Og indre modstand er mere eller mindre ligegyldigt ja når motoren trækker, dog så skal den jo trækkes fra den endelige kraft der kommer ud af dine dæk, men det er meget få watt vi snakker om, ikke 50. Dog måske et minus på et par procenter af din egen ydelse hvis motoren ikke kører.
Så kommer der selvfølgelig igen den øgede vægt (cirka 6-7 kg. er det vel egentligt der lægges på), så der skal ydes mere for at få den op af bakkerne, men det kompenseres der fint nok for ydelsen. 250 watt er længe fint til at få mig op over 35 km/t når jeg kører landevej, så der er rigeligt med krafter i motoren i hvert fald
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
Tror det er meningen at de skal køres med el, hele tiden..
http://www.ebikecenter.dk/elcykler/producenter/haibike/haibike-eq-xduro-rx-27-5-detaljer
Den hjælper kun til 25 km/t da det efter dansk lovgivning er max. alt over 25km/t sørger man selv for.
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
http://www.ebay.co.uk/itm/New-2014-Haibike-Xduro-Nduro-RX-26-Electric-eBike-eMTB-MTB-XC-Downhill-Bosch-/221291109347?pt=UK_Bikes_GL&var=520177086577&hash=item3385fa5be3
http://www.ebay.co.uk/itm/New-2014-Haibike-Xduro-Nduro-Pro-26-Electric-eBike-eMTB-MTB-XC-Downhill-Bosch-/221291109732?pt=UK_Bikes_GL&var=520177086781&hash=item3385fa5d64
Den burde kunne holde til nogle tæsk og samtidig til pendler
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 59 Svar: 728
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 89 Svar: 346
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
men det er nok mere en crosser med pedaler end en cykel, når du når de 80 km/t
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
Problemet bliver bare alle de ski** regler den skal overholde for at få lov til at køre i DK.
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
- men ja træls regler, men synes nu ikke reglerne er det værste det er de afgifter og told osv der bliver lagt på!
det er jo muligt at købe el-scootere og el-motorcykler i DK allerede og el-cykler så kan ikke se det slemme ved at tillade el-cykler også
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
Håbede på der var en her på galleriet med pendling erfaring, men alt jeg Kan læse om e-bike pendling er positivt.. Man sparer benzin og man kan komme langt omkring og blive rørt samtidigt... Så er der jo også offroad delen
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
Det ser jo ret simpelt ud, evt en downhill cykel eller andet mtb ville jo nok kunne bruges så endda en brugt.
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
Min kone har en 21000 kroners Batavus el cykel og tror styringen er den samme, det ligner ihvertfald
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
- har du overhovedet læst alle kommentarene ??
Tror nok alligevel sådan nogle maskiner bliver succes bare ikke lige i DK
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
Og eftersom jeg er bosat i dk taler jeg ud fra danske forhold, ikke om det er en fed cykel i usa.
Jonas W der startede med at spørge, spurgte jo også efter en cykel til pendling, hvilket den bandit der falder en kende udenfor
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 29
okt 2012
Følger: 1 Svar: 5
Mig bekendt er Grace de første i Danmark der kan tilbyde en 45km/t elcykel model som er godkendt til indregistrering i Danmark.
45km/t elcykler er meget populære i det øvrige EU, hvor man ikke har samme cykel og knallert lovgivning som i Danmark.
Har prøvet at køre en tur på ca. 8 km på en 45km elcykel, og det er super fedt !
I starten føles det noget hurtigt, da man let med tråd i pedaler ligger på knap 50km/t, men efter få km kørsel har man vænnet sig til den højere hastighed.
Syntes det var en fed oplevelse, hvor cyklens gearing var tilpasset, så man stadigvæk havde god modstand i pedaler ved fuld hastighed.
Så "cykelfølelsen" var 100% iorden! mens hastigheden var betydelig højere end jeg nogensinde vil kunne gøre selv på en god elcykel.
Ulemperne er prisen på de 25.000kr+ for god kvalitet, at man skal køre på vejbanen, og at man skal bære hjelm og forsikre den som en 45 km knallert.
Til de der siger at man ikke får motion på en elcykel, så skulle de prøve en, da det er noget man selv bestemmer. Det er blot et valg man har, som ikke er muligt på en almindelig cykel.
Efter turen jeg tog på den 45km elcykel jeg prøvede, da drev sveden af mig da jeg forsøgte at holde farten så højt som muligt på hele turen.
Jeg kunne også have valgt at holde en gennemsnitsfart på 40/45km/t, og så havde jeg kommet frem uden sved på panden....
At køre en elektrisk MTB cykel i skoven er ligeledes en krævende og sjov måde at køre offroad cykel på, og da man kan holde en væsentlig højere gennemsnits hastighed i skoven, bliver den mentale motion også udfordret, da man skal tænke hurtigere, da man jo kører hurtigere. For at forstå det skal det prøves, da det er svært at forklare følelsen. Det er sjovt, giver masser af motion, og kan benyttes til interval træning, og vil for nogen betyde at de kan følge med, og dermed motiverende for at tage med bedre ryttere på længere ture.
E-bike, elektrisk cykel. (MTB)