{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Ernæring og kostråd, IKKE slankeråd!!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg mangler lidt kostråd, da jeg ikke har behov for at tabe mig.Der er kun helsekost råd om hvordan man taber sig Jeg vil bare gerne ha fuld smæk på hvad min krop har brug for ifbm hård træning.

Jeg er 37år, 180cm, og vejer 72-73kg. Ligegyldigt hvor meget eller hvor lidt jeg spiser, er min vægt den samme. Har 8-9stk rugbrød med på arbejde, derudover spiser jeg alm blandet kost. Ingen light produkter her.
Eksempel : Efter en hård træning, ca 40-45km singltrack, er jeg meget sulten. Hvis det er aften, spiser jeg et par portioner aftensmad, efter en time er jeg meget sulten igen, her spiser jeg mysli og havregryn med mælk på.

Har flere gange overvejet noget proteindrik, men er i tvivl om det er det jeg har brug for, og om det vil gavne/ændre noget...

Nogen der har noget viden på dette område?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ernæring og kostråd, IKKE slankeråd!!!!
  • #1   4. jun 2013 Hvad er dit mål? vil du blive stærkere?

    jeg ville kontakte en træner med erfaring inde for kost m.m

    Men ud for det jeg kan læse så vil jeg mene du ikke får proteiner nok.


  • #2   4. jun 2013 Ja, jeg vil gerne køre stærkere smiley

    Så du vil mene jeg måske villle ha gavn af en proteinshake i ny og næ...?


  • #3   4. jun 2013 Nu har du ikke skrevet hvad du spiser direkte, men ja det vil jeg mene.

  • #4   4. jun 2013 Har kone og små børn, og er ikke fanatisk, så spiser ikke psykosund mad. Alm dansk mad, elsker kartofler og en god tyk flødesovs, en del pasta og spaghetti, børnefamilie smiley

  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #5   4. jun 2013 Kør du lidt protein ind med det samme når du har cyklet. Her mener jen inden for en halv time efter. Her suger kroppen til sig.
    Tror ikke på du er i mangel af noget, du har bare en meget høj forbrænding. Skær lidt ned på dit mad forbrug. Det lader til du har lært din krop at køre i det høje gear, det er ikke nødvendigvis sundt. Jo mere mad den skal forbrænde jo mere skal den arbejde. Det slider faktisk lidt på hele systemet.


  • #6   4. jun 2013 Hmm, ved ikke helt hvad du mener... Jeg bliver jo nærmest dårlig, hvis jeg spiser mindre...
    Protein produkter, er der noget godt, eller er de alle ens?


  • #7   4. jun 2013 jeg har selv gang i et bulk lige for tiden. min morgenmad består f.eks af 200 g havregryn. 2-3 bananer, 30 g raps olie og 1/2 l koldskål og så en tur i blendern med det og ned på 3 min smiley

    men det er skam ikke så svært at tage på man skal bare sætte sig ind i det. evt regn dit ligevægts indtag ud og så smid 300+ kcal oveni, så skulle du nok tage på smiley


  • #8   4. jun 2013 Det er praktisk nærmest umuligt for mig at tage på, selv i juledagene hvor jeg kampæder på sofaen, tager jeg måske kun 2-300gram på, men så snart jeg rører mig lidt igen, ryger jeg ned på normalen igen.

    Men jeg ønsker egentlig heller ikke at tage på, vil bare gerne øge muskelmassen så jeg kan køre hurtigere!!


  • #9   4. jun 2013 protein protein protein....

  • #10   4. jun 2013 Okay okay okay ! smiley

    Noget der kan anbefales?


  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #11   4. jun 2013 Styrketræning og protein. Du vinder mere ved at styrketræne lidt end ved bare at cykle mere.
    Fisk, kylling eller andet kød.
    Kroppen kan ikke optage mere end ca 35g i timen. Så der er ikke nogen grund til at vold spise.


  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #12   4. jun 2013 Valleprotein er valleprotein. Der er ikke nogen grund til at købe det dyreste, find noget du syntes smager godt. Evt bland det med frugt og mælk og så en tur i blenderen.

  • #13   4. jun 2013 Arbejder som tømrer, kommer ALDRIG ind i et træningscenter.

  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #14   4. jun 2013 Hvem taler om træningscenter?
    Du må være lidt mere opfindsom hvis du vil styrke din krop.
    Mavebøjninger, rykbøjninger, arm bøjninger, flere øvelser på benene of en masse ander, brug fantasien.
    Her er lidt hjælp til en god hjemme træning

    http://www.pinkbike.com/u/mtbstrengthcoach/channel/MTB-Strength-Training-Systems/


  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #15   4. jun 2013 Bare til inspiration, jeg bruger min hjemme træning som lej med min søn.
    Op på skuldrene og så laver jeg benpress to øvelser, armbøjninger med min søn siddende på ryggen, det samme gælder rykbøjninger.
    Han elsker det, vi får kvalitetstid og jeg får trænet.
    Der er heller ikke noget i vejen for at hoppe af cyklen og lave lidt englehop, benpress, pullups, pushups eller andet når du er ude at cykle. Det er godt crosstræning som folk betaler 500kr for pr mdr, for at stå i en varm træningsal.


  • #16   4. jun 2013 Alle de der ting, laver jeg otte timer hver dag som tømrer.

  • I am nr.  8
    I am nr. 8 Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 133
    #17   4. jun 2013 Ja ja gør som du vil.
    Hvis du vil køre hurtigere må du jo gøre noget mere/andet en det du gør.
    Så hårdt er det heller ikke at være tømrer!


  • #19   5. jun 2013 Som nævnt flere gange protein.

    Eks. Www.bodylab.dk deres whey 100 protein. God pris, fint produkt og så prøver det ikke at sælge sig selv en smart dåse. smiley


  • #21   5. jun 2013 Tak for jeres input. Vil prøve med længere træningsture, og noget proteintilskud.

    Ved ikke hvad benpres er, men som før skrevet, jeg kommer aldrig indenfor i et center, never.

    Træning derhjemme på gulvet med ungerne lyder som en god ide smiley


  • #22   5. jun 2013 Jeg ved ikke meget om det, men vil mener du vil ha godt af det her, 1 eller 2 gange om dagen, fx med mælk eller vand
    http://shop.getbig.dk/whey-protein og prisen er god - og rimelig højt protein %


  • #23   5. jun 2013 syntes ikke kun du bør fokusere på dit protein indtag og christian m 2 gange dlg. er alt for meget hvis han ikke styrketræner ved siden af. men prøv og hæv dit kcal og protein indtag på en dgl. basic

  • #24   5. jun 2013 Jeg er også igang på protein, både for at tabe mig men også for at få nogle bedre muskler..
    Til morgenmad hedder den 250g skyr med 20g havregryn, middag 2 skiver rugbrød og en dåse tun i vand, aftensmad kylling, magert oksekød og sådan..

    Du kan jo bare smide større mængde på når nu du ikke skal tabe dig smiley


  • #25   5. jun 2013 Ved du sys det er træls med motionscenteret. er selv murer og sys heller ikk det er pisse fedt, men det er bare det der skal til hvis du seriøs vil køre stærkere. Du kan godt træne ben på kreative måder, men det bliver aldrig det samme som rigtig tung vægt i et center. Jeg er selv begyndt at styrke hen over vinteren. Men nøjes med at gøre det om vinteren. for det er rigtig hårdt for benene og de er trætte i alng tid efter. så i sommersæsonen med løb er det ikk så god en ide, da msuklerne skal kunne restituere til løbene.
    Men det er også der proteinen kommer ind i billedet:D du skal simpelthen have noget protein i musklerne når du kommer hjem fra træning for at restituere hurtigere og dine muskler bliver stærkere..


  • #26   5. jun 2013 Tja... kører hurtigere lyder som om der skal flere muskler til og det lyder som mere protein.
    ... men restitution og energi-holdigt foder op til turen vil sikkert også give et start-boost. Tænk på børn der sidder foran fjernsynet en ½ dag og spiser slik for så at løbe og og ned af væggene om aftenen smiley

    Deciderede protein produkter er nok ikke nødvendigt, men kig på vare-deklarationen.
    E.g. 1L minimælk ~40 g protein, 6 kr.
    1ds tun ~30 g protein, 8 kr.


  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #27   5. jun 2013 Kære Jakob mtb.
    Mine råd:
    Du skriver, du spiser helt almindelig dansk mad - kartofler og god tyk flødesovs og i den dur. Med al respekt... men ingen tyk flødesovs er go'.
    Lige meget hvad du laver, så skal din krop have noget, den kan bruge til noget. Din krop kan ikke bruge flødesovs til noget som helst.
    I min optik er den egentlig ikke så svær - mange vælger dog at se svært på det.
    Som flere skriver, så kan det hjælpe på din "ydeevne", hvis du får kørt de rigtige styrkeøvelser i benene.
    Før og efter træning vil jeg anbefale dig at indtage lidt hampprotein (40-50 gram) - læs eventuelt lidt om det på nettet (indeholder alle aminosyrer inkl. de 9 essentielle + at det er en super-kilde til Omega3 og Omega6 fedtsyrer - brug endelig ikke koncentrerede proteinpulvere som valle. Jeg plejer at lave mig en drik i blenderen af tre bananer, 50 g hampprotein og 500 ml. vand. Du har ikke brug for alt for meget protein i din daglige kost. For meget protein leder andre problemer med sig (sætter nyrerne på overarbejde og udvaskning af calcium fra knoglerne).
    Skær ned på fedtet - især animalsk fedt, men ligeledes vegetabilsk. Fedt bør ikke udgøre mere end ca. 10 % af dit daglige energiindtag.
    Du har brug for sukker til din krop. Her mener jeg IKKE raffineret hvidt sukker, men sukker fra frugt. Skovl så meget (helst økologisk) frugt i dig, som du kan + en stor skovlfuld salat hver eftermiddag/aften.
    Kulhydraterne bør udgøre 75-80% af dit energiindtag.
    2,5-3 liter rent vand på en normaldag - selvfølgelig mere når du cykler.
    Jeg selv indtager normalvis 4.000-5.000 kcal om dagen og har det som dig. Jeg spiser lige så meget, jeg overhovedet har lyst til og føler for + at jeg får mere og mere fart på - både i løbeskoene og på cyklen i skoven. Jeg selv er 196 cm og vejer 72 kg - og tager ikke på.
    Husk: Mad er ikke bare mad. Din motor behøver det rigtige krudt.
    Håber mine ord kan hjælpe.



  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #29   5. jun 2013 Kost og ernæring er min helt store interesse og har været det i knap 20 år. Som på alle andre fora er der folk, som er for og imod det at gøre frugten til hovedbestanddelen i ens kost. Det kan altid munde ud i en ping-pong om, hvis kilder der er mest troværdige. Jeg kender ikke dybden af Joseph Mercola's (ham som har inspireret til artiklen, du linker til) forskning mht. frugten. Umiddelbart af hvad jeg har haft mine øjne på i dag, vil jeg sige, at der er steder med helt klare huller/mangler/fejl. Hvad jeg er ganske bevidst om er, at der kan være en vis rigtighed i, at store mængder frugt hos folk, der til stadighed følger en vestlig diæt høj på fedt og protein og lav på kulhydrater - i forhold til hvad der er menneskeligt optimalt, kan bringe visse trælse elementer med sig. Her er det dog ret sandsynligt, at det ikke er frugten, der forårsager problemerne, men den almindelige vestlige fedtholdige kost
    Dette er beskrevet ganske grundigt i bogen:
    “Breaking the Food Seduction” af Dr. Neal Barnard, M.D.

    Der er flere bøger på området, som omhandler lignende situationer, og som har alle kilderne helt på det rene - mange forsvarer sig med, at det bare er en gang hokuspokus, uden egentlig at have det mindste at forsvare sig med.
    Prøv bl.a. "The 80-10-10 Diet" af Dr. Douglas Graham, som er ganske populær og med fordel kan bruges af folk, som netop ønsker at komme lettere frem - absolut også sportsligt - med frugt som base.

    "The China Study" af T. Colin Campbell er en ganske grundig og tilbundsgående bog om ernæring i det hele taget. Denne konkluderer, at resultaterne i deres studier gennem 20 år klart indikerede, at jo lavere en procentdel man konsumerede af animalske fødevarer (generelt), jo større var de helbredsmæssige fordele - selv når denne procentdel droppede fra 10% til 0% af kalorierne.

    Med hensyn til rådet om at spise "mere fast og fedtfattig kød som skinkeschnitzler, flankesteak, mørbrad osv. i stedet for alt det hakkede kød", så vil jeg helt fraråde det, hvis du vil se de bedste resultater. Kød er kød, om du skærer fedtkanten af eller ej.
    Dr. Michael Klaper fortæller det ganske fint i denne 58 minutters video med masser af eksempler og facts:
    http://www.youtube.com/watch?v=KNCGkprGW_o

    Der er vel heller ikke nogen, der hælder benzin på deres dieselbil?
    Hvis du putter det optimale brændstof i din motor, så kører den ikke bare bedre, men optimalt.

    Det kræver ikke mere end sund fornuft.


  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #30   6. jun 2013 Blander hvilke råd sammen?
    Det handler om det samme smiley
    Det har jo aldrig i historien krævet en bøf at opbygge muskelmasse smiley
    Man kan sagtens opbygge muskelmasse på det, jeg nævner ovenfor. 20-30% protein om dagen behøves ikke - det er endda en byrde for kroppen med så store mængder.
    Jeg kan sagtens opbygge rigtig pæn muskelmasse på en kost som den nævnt ovenfor + at det nemmere ses, da fedtet ikke sidder rundt omkring på kroppen, hvor det ikke burde sidde.
    Jeg er da ganske klar over, at langt de fleste går rundt i den tro/overbevisning, at kød, mælk og æg er nødvendigt for at opbygge muskelmasse. Og ja, det kræver omstilling oven i hovedet og i kroppen at komme i gang, men uden tvivl er det til det bedre smiley


  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    maj 2009

    Følgere: 3 Cykler: 5 Svar: 32
    #32   6. jun 2013 Hvorfor vil du tabe dig? For at køre hurtigere? Det gør du ikke ved at tabe dig.

    Din højde og vægt hænger pænt godt sammen, til sammenligning er jeg 178 og vejer pt. omkring de 76 kg.

    Brug hellere din tid på at træne endnu hårdere og mere målrettet. Jo mere du træner, des mere forbrænder du. Des mere du forbrænder, des mere taber du dig.

    Alt afhængig af hvor meget du træner, kan det måske være at du slet ikke spiser nok.

    Alt det der med ekstra protein giver kun mening hvis du på nuværende tidspunkt spiser mere end dit ligevægtsindtag. Hvis du ligger mere end 500 kcal under dit ligevægtsindtag(det antal kcal du kan indtage uden hverken at tage på eller tabe dig), så skal du spise noget mere kulhydrat.

    Proteinpulver giver heller ikke mening. Spis i stedet for rigtig mad der er proteinholdigt.


  • #33   6. jun 2013 Kenneth S; Han skriver han ikke at han vil tabe sig. Men mere muskel byggende

  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    maj 2009

    Følgere: 3 Cykler: 5 Svar: 32
    #34   6. jun 2013 Pardon, jeg sprang over.

    Hvis du vil have større muskler skal du leve med et kcal overskud. Så længe du er i kcal underskud taber du dig.

    Næste spørgsmål er så hvorfor du vil have større muskler? Man bliver ikke nødvendigvis stærkere af at have større muskler. Jeg har større lårmuskler en Andy Schleck, men jeg er næsten sikker på at han er stærkere end jeg er målt i watt. Hvis du vil køre hurtigere på cykel skal du træne, træne og træne, og sørge for at spise så meget du overhovedet kan.


  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #35   6. jun 2013 @ martin c.
    Hvis du arbejder med sundhed, krop og kost, forstår jeg ikke, at du anbefaler skinkeschnitzler og i den dur. Manden skal jo frem og ha' mere fart på. Han får ikke mere fart på af at kaste sig over noget, som han ikke kan fordøje ordenligt smiley
    Samtidig skriver du, som har med sundhed, krop og kost at gøre, at manden ikke skal overdrive indtaget af det grønne. Overdreven indtag af det grønne er jo henved umuligt. smiley Jeg har mødt mange inden for helsebranchen igennem de sidste 20 år, men endnu ingen der mener, man skal være obs på indtaget af grønt.
    Dine anbefalinger lyder på, at Jakob bør indtage ca. 130 gram protein om dagen. Det er meget. Flere studier viser, at folk trives ganske fortrindelig med en aktiv dag selv ved proteinindtag på helt ned til 15 gram om dagen. Det er folkeslag som har eksisteret i tusindvis af år uden nogle mangler eller livsstilssygdomme.
    Dette er jo selvfølgelig an på, hvilken retning man vælger i forhold til helsen. Vælger man den klassiske danske/vestlige model som er fra efterkrigstiden (ligesom det meste af undervisningmaterialet er i dag), og hvor man anbefalede, at 60% af kalorierne skulle komme fra kulhydrater, og resten fordelt på henholdsvist protein og fedt, ja så bør man indtage lige præcis så store mængder protein, som du nævner, men hvis man (i min optik) har sin helse kær, så bør man indtage max. 0,8 gram protein per kilo kropsvægt. Det kræver jo ikle mere end 4%-6% proteinkalorier at opbygge muskler. Det er meget svært at få for lidt protein, hvorimod det er meget nemt at få for meget og samtidig overbelaste systemet. 130 gram protein om dagen, vil jeg absolut mene er at overbelaste systemet.
    Lige præcis det protein, din krop behøver for at holde sig optimal sund og rask og endda så den kan yde sit ypperste, får den fra den naturlige kost til os mennesker... frugt og grønt. Så er den ikke længere smiley
    Jeg håber da efterhånden, at Jakob (hvis han da læser disse kommentarer) bruger sin sunde fornuft og kaster sig over lidt objektivt og "bulletproof" litteratur på området.
    God dag til alle - ud på cyklen og gi' den gas! smiley


  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    maj 2009

    Følgere: 3 Cykler: 5 Svar: 32
    #36   6. jun 2013 Vi prøver igen så. Kulhydrat, kulhydrat og kulhydrat. Masser af frugt, masser af frugtjuice, masser af energidrik og alt det andet. Drik en cacao efter træning. Sørg for at have rigeligt med energi med på turen. Pasta, ris, etc. etc.

    Drikketing er geniale til mange kcal og dermed energi.


  • #37   6. jun 2013 Tak for mange gode indlæg. Der er vist en del forskellige vinkler på dette emne...


    Skal lige siges, jeg drikker altså ikke flødesovs hver dag, det var bar

    e for at påpege, at jeg bestemt ikke er fanatisk, og ønsker heller ikke at blive det. Men synes det er et spændende område, og vil gerne blive lidt klogere. F.eks, er det underligt, at man nogen dage bare har knaldgode ben, og andre dage føles de tunge som bly....


    Jeg tror ikke nødvendigvis, at større muskler er lig med hurtigere på mtb...


  • #38   6. jun 2013 Mere fart på sporet kræver rigtig rigtig god teknik. Lav vægt og selvfølgelig 29" hjul(bare for at endnu en diskussion igang ;-))

  • #39   6. jun 2013 Slet ikke utænkeligt. Jeg sover ret dårligt, med afbrydelser som f.eks i nat :

    Hører knægten på 3år står op, han løber forbi badeværelset, ned til gæstetoilettet, og så siger han "åååh nej." Lort i underbukser og på ben... At skylle underbukser i toilettet, vaske ham, nyt tøj på, i seng igen... Dejligt.... smiley
    (Plus, kom 2timer for sent i seng... dog sjældent det sker)

    Styrke kan vel også trænes ved længere ture? Intervaller?
    Nægter at tage i træningscenter, eller købe en ræsercikkel....


  • #40   6. jun 2013 Rigtig god teknik : Tjek
    Lav vægt : Tjek
    Let 29er : Tjek

    Er sådan rimeligt kørende, mangler bare liiiige det sidste smiley smiley


  • #41   6. jun 2013 Tak for link, det skal nærlæses, er tilføjet i foretrukne smiley

  • #42   6. jun 2013 Heldigvis ikke ret tit han skider i bukserne om natten smiley
    Træner næsten altid intervaller, kan slet ikke lade være!


  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #43   6. jun 2013 Heh... Jeg har aldrig været i Bolivia, så det er ikke der, jeg henter inspiration, og det er såmen ikke regnskovslitteratur jeg forholder mig til, men fakta fra bl.a. de tidligere nævnte bøger smiley
    Som Kenneth S skriver: "Kulhydrat, kulhydrat og kulhydrat". Frugt, grønt og groft så Jakobs (og alle andres) motor har det rigtige at køre på. Det er ikke raketvidenskab smiley
    Der er skam ingen hokuspokus i det, men hvis man på forhånd prøver "at mane" disse facts i jorden med "dansk/vestlig kost er go' kost", og "frugt og grønt er regnskovskost" (som nogle måske opfatter negativt), så kan jeg godt se, at der er langt til enighed.
    Jeg prøver sandelig at holde mig til fakta. Fakta er, at DK er et af de lande på kloden, der har det største indtag af animalsk fedt og protein. Samtidig er DK et af de lande, der er plaget af flest livsstilssygdomme, som fedme, hjertekarsygdomme, diabetes, osteoporose, osv., osv. Disse livsstilssygdomme er og har aldrig været i disse områder, som du nævner med ord som "den bolivianske jungle, regndans etc." Disse sygdomme kommer af en grund - kosten. Det er ganske forkasteligt, at der stadig undervises med dette gamle materiale som base.
    Jeg vil lige pointere, at det IKKE er teorier, jeg henter min inspiration fra. Det er til gengæld ganske klare facts, som (igen) er beskrevet ganske firkantet i bl.a. ovennævnte litteratur. Bevis på bevis på bevis på at fedtfattig og fiberrig vegetabilsk kost, hvor man holder proteinindtaget på 10% af kalorieindtaget og indtager omkring 75%-80% kulhydratkalorier gør folk RASKE og HELBREDER folk fra lidelser, som de har pådraget sig fra den kost, som der både anbefales men gud hjælpe mig også undervises i i Danmark, som er fedtholdig, proteinrig, i underskud af kulhydrater og fibre - frem for at symptombehandle med medicin, tre dobbelt bypass, insulininjektioner, ballonudvidelser osv., osv. Mig bekendt er den kost, som desværre stadig undervises i på danske undervisninginstitutioner, hverken forebyggende eller helbredende.
    Jeg ved ikke, om du ønsker at degradere den kost, jeg anbefaler her, i og med den benævnes med ord som regndans og hamp? Jeg må skuffe dig, da der ikke er meget regndans inde over. Det er til gengæld mange års objektiv forskning mange anerkendte læger, forskere, ernæringseksperter, behandlere, universiteter, hospitaler imellem - og igen IKKE teori. Ingen bongobongo eller penge under bordet fra selskaber, som ønsker deres materiale undervisningmaterialet.
    Vi har ganske tydeligt forskellige opfattelser af generel helse, endda selv om beviserne taler deres tydlige sprog smiley

    Jakob vil frem på cyklen og spørger, om der er nogle råd at hente.
    Jeg ved sgu godt, den er svær for mange - fordi man, fra man blev født, er blevet stoppet med de forkerte madvarer og troet, at det var godt for en. Jeg vil igen og altid anbefale masser af kulhydrater hovedsageligt fra frisk øko-frugt. Masser af øko-grønt. Groft fuldkorn (hvis man ønsker kornprodukter).

    6 stykker frugt om dagen?! Det giver sgu ikke nok krudt i benene, når nu manden vil frem. Hvis/når du samtidig skærer fedtet fra din kost, så vil jeg hellere sigte efter så meget frugt, du kan spise - også selv om det eksempelvis dagligt er 20 bananer, en vandmelon, 3 kg appelsiner, 2-300 gram medjool dadler 300 gram blåbær, 10 friske figner, 8 pærer. smiley
    Tag friske medjool dadler eller sultanas med til cykelturen. Det går lige i benene.

    God cykeltur smiley


  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    maj 2009

    Følgere: 3 Cykler: 5 Svar: 32
    #44   6. jun 2013 Grove produkter har også en ret stor ulempe - netop at de mætter. Det gør at man har svært ved at nå op på de kcal man egentlig skal når man træner meget.

    Et godt råd ville måske også være at skære lidt ned på mængden af rugbrød til frokost, og eventuelt supplere med noget pasta, ris, eller hvad det nu skal være. Jeg kan ikke huske hvor mange kostfibre man plejer at sige man skal have, men jeg kan huske at jeg nåede det allerede ved frokost ved at spise en omgang havregryn til morgenmad og 3 stykker rugbrød til frokost.


  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    maj 2009

    Følgere: 3 Cykler: 5 Svar: 32
    #46   6. jun 2013 Nu kan generelle kostråd jo ikke overføres til udholdenhedsatleter, og man kunne forestille sig at man nok godt kunne spise lidt mere end 20% frugt.

  • #47   6. jun 2013 Jakob.. intervallerne hjælper mest på din kondition. Og det er super at lave det 2-3 gange om ugen.. men så prøv at vænne dig til at tage en lang tur i weekenderne på en 3-4 timer måske eller mere. Cykel ture på en 80-100km alt efter hvor meet du føler for.. Det er noget der giver dig en masse udholdenhed og samtidig styrke i benene.. Det skal egentlig mest bare være sådan nogle hyggeture, hvor du ikke kører så hurtigt, men måske engang imellem giver den gas på bakkerne og får pulsen op.

    skal med glæde komme til Rønde en dag og vil glæde mig til at du viser mig lidt rundt ovre i Mols Bjerge.. Skal nok lige få fundet en weekend jeg kan..


  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #49   7. jun 2013 Jakob skriver, at han gerne vil ha' fuld smæk på, hvad hans krop har brug for til den hårde træning. Jeg nævner ham en mulighed. Jeg selv spiser i hvert fald 3-5 kilo frugt om dagen. Hvad er det, der gør folk bange for frugt, men ikke for fredagsbøffen? Det er den omvendte verden. Din og alle andres kroppe/systemer er skabt til at konsumere og fordøje frugt. Den er ikke skabt til stegt bøf, det er da helt sikkert - tænk en gang. Der er ikke noget, der hedder overdosis frugt og grønt. Alle disse madvarer kommer fra naturens side i en komplet og perfekt pakke. Det er ikke bare sukker! Det er vitaminer, mineraler, fibre, vand, sukker osv., osv. Det er kostråd, han er ude efter, og jeg skriver bl.a. mine rgne erfaringer smiley
    Jeg forventer ikke, at han følger dem - selv om jeg er overbevist om, at det er den optimale kost, når det gælder sport. I mine øjne tænker alt for få på, hvad det er de putter i kroppen. Personligt har jeg aldrig i mit liv taget gels, og hvad der ellers findes af produkter med voldsspaltede ingredienser. Det er dem, nogle folk anbefaler, hvor jeg anbefaler den helt naturlige medjool dadel som snack og energisnack til turene.
    Der vil altid være folk, som ikke har lyst til "nytænkning" mht. kosten. Heldigvis er det frit for, om man har lyst til at følge disse eller andre råd. smiley
    Personligt har jeg ikke engang cyklet mtb i et år endnu, men jeg har mere hammer på energien og farten, end de jeg kører med, som har kørt i mange år - måske det siger mere om dem, det ved jeg ikk' smiley For mig er restitutionstiden næsten lig nul, lige meget hvor længe jeg har været ude - beklager off topic.

    God weekend allesammen smiley


  • #50   7. jun 2013 Hvad er det, der gør folk bange for frugt, men ikke for fredagsbøffen

    frugtsaft....


  • #51   7. jun 2013 3-5 kilo frugt ville jeg personligt også mene lyder liiiiiiige i overkanten....

  • #52   7. jun 2013 Er det stenalderen kost du lever efter iwan????

  • Iwan F
    Iwan F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 7
    #54   7. jun 2013 Peder J.
    Nej, ingen "stenalderkost". Rå frugt og grønt smiley

    KW.
    At jeg får de fleste af mine kalorier fra frugt er ikke ensbetydende med, at jeg render rundt i konstant sukkerchok. Mit blodsukkerniveau er helt perfekt (p.g.a. de aktiviteter jeg laver, får jeg ind imellem taget blodprøver og får dem tjekket, om der skulle være under eller overskud af noget - netop fordi jeg er meget interesseret i at min krop får, hvad den har brug for). Jeg har aldrig symptomer på "sukkerchok". At jeg hele tiden har masser af energi har intet med sukkerchok at gøre.
    Prøv at hoppe på frugtvognen - og hæng det så ud for at være "ubrugeligt", hvis du da finder det ubrugeligt.

    Eller... I har nok ret... jeg vidste ikke, at for meget frugt er skadeligt. Jeg stopper med det samme.

    God weekend.


  • bjarne S
    bjarne S Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
    #56   8. jun 2013 I stedet for og diskutere, kunne det være sjov og hører om Jakob mtb har lyst til og prøve frugtkureren og så måske gi os en tilbage melding herinde på siden.men kun hvis du syntes du kan overskue det og har lyst.

  • #57   8. jun 2013 3-5kg (!) frugt, om dagen, har jeg hverken lyst eller råd til.

    Tror også jeg vil få alvorlig mylderbæ smiley

    Jeg spiste to æbler igår, det var vildt nok...


  • #58   8. jun 2013 Men fedt at læse så mange forskellige synspunkter, god debat folkens smiley

Kommentér på:
Ernæring og kostråd, IKKE slankeråd!!!!

Annonce