5.908 visninger
|
Oprettet:
Bruger i Jeres dyre MTB om vinteren ? {{forumTopicSubject}}
Der er mange lækre MTB's herinde. Her tænker jeg særligt på dem i den højere prisklasse over 30 t.kr. De er jo typisk Carbon ramme, har dyre hjulsæt og top geargrupper og forgafler.
Jeg selv har købt en, efter min mening, lidt dyr MTB til 38 t.kr. og jeg kan ikke helt indfinde mig med at bruge den i stort set kun dårligt vejr, som der jo er om vinteren, med konstant vådt føre (grus, mudder, vand, sne), og så salt. Desuden er der jo oftere end ikke, frostgrader.
Har i en reserve MTB til de rigtig dårlige træningsdage her om vinteren eller bruger i bare jeres dyre MTB uanset vejr hele året rundt.....
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
Brug den om vinteren og så bare rens den lidt mere
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 4 Emner: 45 Svar: 196
feb 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Cykler: 2 Emner: 44 Svar: 452
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Cykler: 5 Emner: 68 Svar: 1.196
Bla. Derfor jeg køber alt hvad jeg kan brugt.
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
jan 2009
Følger: 90 Følgere: 87 Cykler: 5 Emner: 55 Svar: 1.244
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 19 Cykler: 8 Emner: 6 Svar: 387
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 268 Svar: 1.843
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Min cykel er en brugs maskine, ikke en pynte ting. Men selvfølgelig altid vask og smøring efter træning og løb.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Når jeg selv træner så kan jeg godt undgå salt, men det kræver cyklen kommer i bilen. Jeg vil helst kunne køre alle steder.
Jeg overvejer en billig alu/carbon 29" hardtail, men nu når jeg alligevel er igang med at kigge på en ny mtb, så overvejer jeg alternativt en alu fully 29", f.eks. en specialized Epic fully 29". Min tanke er en fully med behagelig affjedring til træning og en let og lyn hurtig carbon hardtail med carbon hjul til løb.
apr 2012
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 11
Fair nok at man passer på den og vasker den osv. det jo bare sund fornuft, men ligefrem at spekulere i at købe en ekstra cykel for ikke at slide på den dyre, det er jo gak gak!
Brug den, behandle den fornuftigt og køb en ny når den er slidt op.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Det kunne også være jeg bare skulle købe nogle alu hjulsæt til træning i dårligt vejr, til aflastning af mine Roval Carbon fælge. Det kunne f.eks. være Roval control alu. De koster i en almindelig butik ca. 5000 kr. Så skal der sættes nogle bremseskiver på også. Det er jo en ok billig løsning, hvor der så også vil være penge tilbage til andre reservedele........Det skal lige siges jeg overvejer en trænings-mtb til ca. 10-12 t.kr. (hvis altså jeg ikke går hele vejen og køber en fully).
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
I min cykelklub, der har langt de fleste kun en mtb, og den er typisk af den lidt billigere slags. Den eneste der har en rigtig dyr fully har en vinter hardtail i alu, som er den eneste han bruger om vinteren..........Fully'en kommer ikke ud om vinteren....
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
Salt ødelægger hvis det får lov at blive siddene, men det alt andet skidt altså også
Det tager 2 min med en spand og en børste når man kommer hjem, jeg bruger min cykel mindst 5 dage om ugen, og så vinter når jeg kommer hjem bliver cykeln børstet af med masser af vand tører efter med en klud så den ikke drypper inde i gangen, samt kæden bliver tørret grundigt af med klud, og smurt så er den klar til næste dag.
Og hvis du tænker over det så er det efterhånden ikke mange dele på ens cykel som ikke er ganske korrosion bestandige, specielt ikke hvis du har skiftet alle bolte til rustfrie,
Brug din cykel og vedligehold den, så kan den køre året rundt.
okt 2009
Følgere: 14 Cykler: 7 Emner: 5 Svar: 340
og som de andre siger god rengøring og smøring hver gang så kan den snilt holde til det og ja dyrt legetøj koster så kør gearet i smaddre vinteren over så vidt det er muligt at starte sommeren på ny kæde kassette og klinger og ellers køb noget billigt til vinteren
apr 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 43 Svar: 137
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Cykler: 7 Emner: 7 Svar: 15
Go tur.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Efter to grundige vaske kørte jeg ind til den lokale cykelsmed og bestilte en Epic comp alu, som vintercykel. Salt skal ikke begrænse min træning, nej fandme nej. En lidt dyrere løsning, men så kan jeg også sætte mine roval Carbon hjul på og cyklen vil kunne bruges til løb og træningsture med klubben også....denne vil jeg så køre i salt og sjap med uden at bekymre mig. Vask får den selvfølgelig hver gang.....
nov 2012
Følger: 1 Svar: 6
alle de dyre bling bling cykler er til grin ,,,vorherre bevares ----lol
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Jeg har jo også en vinter/træningsracer. Det er jo lidt samme argumentation....
Du behøver da ikke tage sådan på vej bare fordi du ikke er enig....
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Hos mig er der ingen forskel på sommer og vinter udover jeg vasker cykel mere i den ene halvdel af året.
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 9 Cykler: 1 Emner: 27 Svar: 335
Du skriver: "det er vist et meget kendt faktum at salt og carbon ikke er det bedste combo" ???
Ser ingen skader på mine carbon dele, der bliver lavet surf udstyr og meget andet som er i kontakt med salt i carbon. Har i mange år haft et kite surf bræt lavet i carbon, og det blev aldrig skyllet efter brug, og selvom der var skader med adgang ind i fiberne skete der ikke noget.
Hvad er det lige der sker med carbon når det kommer i kontakt med salt???
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
Salt har absolut igen indvirkning på carbon, hvordan tror du eller det ville se ud på moderne sejlbåde bygget i carbon med carbon maste, carbon bomme, osv. carbon fælge er helt sikkert bedre til at modstå salt end et alu. fælg.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Hehe carbon har på ingen måde et problem med salt, eller jo det har det hvis du har en carbon måtte eller fiber er rå og ubehandlet men det er cykler ikke lavet af, dele er limet sammen under stort tryk (eller varmehærdet) med en to komponent lim i stil med epoxy og den lim påvirkes overhovedet ikke at salt faktisk er den største del af en carbon dels vægt lim, uv stråler kan have en smule indflydelse men kun overfladisk og ikke noget som stresser.
Alle aludele som bruges i high-end er varmebehandlet og enten eloksere eller anodiseret, begge dele gør at overfladens pore er lukket af for oxidering, så sker der skader på det skyldes det dårligt lavede produkter eller at overflade er brudt så det rå materiale kommer frem og det kan man selv forebygge ved at lukke overflade igen.
Fordi nogle dele har en max vægt af bruger har absolut intet at gøre med at det ikke er lavet til extreme forhold, det er bare lavet til extreme forhold med en rytter som holder sig inden for den angivne vægt og de kan også holde til endnu større vægt hvis der ingen fejl er i produkt, grunden til at der sættes en max vægt er at der ikke kan undgås en hvis procent del med marginale fejl i, så man med den grænse forhindre at en bruger står med en alvorlig skade eller man som firma ikke skal have en retssag på hovedet i et af de lande hvor man går i retten med hinanden og kræver kæmpe erstatninger og nåå ja så er der folk som ikke kan få tingene let nok uden at tænke over at det har eller kan have en negativ virkning på køreegenskaber men der skal man noget længere ned i vægt end din KTM (som jeg lige vil sige er en super fed og velkørende maskine).
feb 2012
Følger: 1 Svar: 2
Jeg har det fint med at bruge en gammel havelåge til træning i mudder og pløre. Det giver også noget ekstra træning.
Når det så forholdsvist godt vejr eller løb, så er det fedt at mærke kontrasten og mærke at grejet spiller og er 100 % iorden.
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
Gode argumenter. You got none.
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Du ved godt at der også laves carbon fælge til et hårdere brug...
Enve har TWENTY6 DH
DT Swiss har feks denne Trail/Freeride
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
Ja din fantasi fejler hvertfald ikke noget Frederik;)
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 19 Cykler: 8 Emner: 6 Svar: 387
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
"Carbon fibre composites are amazing materials – light, very stiff, strong, and highly resistant to corrosion and fatigue"
http://www.christinedemerchant.com/carboncharacteristics.html
3- Carbon fiber is Corrosion Resistant and Chemically Stable.
http://www.protechcomposites.com/pages/About-Carbon-Fiber.html
Corrosion-resistance – when made with the appropriate resins, carbon fiber is one of the most corrosion-resistant materials available
Hvad er det du ikke forstår?
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
http://wdstudio.net/gulfstreamturbine/invent.htm
Although carbon fiber’s lightness and strength provide two excellent reasons for using this space-age material for these underwater generators, it offers yet another advantage that is perhaps even more important: carbon-fiber composites will not corrode. All metals have a natural tendency to deteriorate into the primeval state in which they are found in the earth. Iron for instance reverts to iron oxide. An electric current is the prime mover in all forms of metallic corrosion. Ions of a metal dissolve into the salt water electrolyte. The electrons that remain behind travel through the metal to a dissimilar area where they recombine with other ions to form oxides and release hydrogen. This causes the metal to waste away.
Every metal has its own electrochemical potential and reacts to corrosive actions at its own tempo. Nobel metals, such as platinum and gold, are extremely resistant. The base metals, such as magnesium, corrode very quickly. In between these extremes are the metals of most practical importance: iron, steel, aluminum, lead, copper, and bronze.
In addition to the corrosion that is caused by the electrochemical reaction between different metals in the presence of an electrolyte, corrosion can also be caused by electrolysis. The difference between the electrochemical corrosion and that caused by electrolysis is that the latter is caused by electricity from an outside source, either directly or through induction. Although separating a metal from the electrolyte with waterproof coatings can prevent corrosion, only a small break in that coating is required for that corrosion being caused by electrolysis to be concentrated at that one point. The result is that electrolytic corrosion can actually eat a hole much faster through a coated metal with a small break in that coating than it can through metal that has not been coated at all. This is because, if the metal is fully exposed to the saltwater electrolyte, the electrolysis causing the corrosion will be spread over a much larger area. Because the Gulf Stream turbines will be generating electricity, the potential for corrosion caused by electrolysis from induced currents would be great.
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
Because the corrosive effects of salt water and electrolysis will not effect carbon-fiber composites and other plastics
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
At du har haft problemer med nogen dele fordi du er en kæmpe hat, so what?
feb 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Cykler: 7 Emner: 27 Svar: 513
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Nu kombinerede jeg trangen til en vintercykel med det også at have en fully, der jo kan bruges til sjov og ballade resten af året også. To fluer med et smæk ved køb af en Epic Comp. Da den har væsentligt billigere dele og hjulsæt, så er det billigere at skifte de slidte dele ud, hvis de dårligere forhold om vinteren slider mere på grejet.
nov 2012
Følger: 1 Svar: 2
kan ikke se hvorfor jeg skulle have 2 cykler .´den bliver vasket hvergang den har været ude og køre ........
Bruger i Jeres dyre MTB om vinteren ?