Tubeless Ready - UST. - Dæk/Slange ??? {{forumTopicSubject}}
Der er tre typer dæk:
- Almindelige dæk til dæk/slange. "Lette"
- Tubeless ready dæk. Disse er forberedt til tubeless men kræver latex snask for at holde tæt. "Mellemlette"
- UST dæk. Dæk der kan smækkes på en UST fælg. Disse holder luft uden snask. "Tungeste"
Det vil sige, det tungeste (kg.) det er UST dæk på UST fælg???
Og det letteste er alm. dæk/slange?
Hvorfor så ikke bare køre dæk/slang?
Kilde:
http://www.bjafle.dk/2010/11/mine-erfaringer-med-tubeless.html
Men alt i alt, er det her den eneste grund jeg kan se for at med køre med Tubeless ready dæk.
http://www.youtube.com/watch?v=FTlZvOVG8zs&feature=player_embedded
Og er mine Mavic Crossride Disc fælge tubeless ready???
jun 2012
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 71 Svar: 224
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Fordele udover:
* Der kan køres med lavere dæktryk = mere bid og mindre rullemostand over ujævn bund
* Den du har linket til. Der skal store huller i dækket før man egentlig punkterer
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
UST (Universal System Tubeless) er Mavic og Shimanos, og dermed resten af verdens, standard for slangeløse cykeldæk og fælge.
Biler og motorcykler har i årtier kørt slangeløst, men sådan er det ikke på cykel. Det er også andre årsager der gør det er interessant at køre slangeløst i den motoriserede verden. På motorcykel er det langt mindre farligt at punktere med et slangeløst dæk, da det som regel ikke taber al luft på en gang og også sidder bedre fast på fælgen.
I cykelverdenen er det interessant fordi rullemodstanden oftere er lavere med slangeløse dæk pga den manglende friktion mellem dæk og slange, og fordi det er muligt at køre med lavere tryk og dermed reducere rullemodstanden yderligere og samtidig få bedre greb.
UST-dæk har stærkere dæksider, da de er konstrueret til at undvære støtten fra slangen, og de er ofte lavet af en anden og mere lufttæt gummiblanding end de almindelige dæk. De er dyrere, tungere, og ofte lige så utætte som latex slanger. Der kræves også en speciel UST fælg som også er både dyrere og tungere. Den ekstra vægt ophæves dog som regel så rigeligt af den reducerede rullemodstand.
TUBELESS READY
Dækabrikanternes svar på weightweeniernes og racernes kritik af den forøgede vægt med UST, er tubeless ready. De forskellige fabrikanter har forskellige navne for det, Specialized kalder det fx 2Bliss, men det er dæk der er beregnet til at køre tubeless med latex. De er ikke tætte uden latex. De vejer næsten ikke mere end et almindeligt dæk, men er stærke nok til at undvære en slange og køre med lavt dæktryk og de er selvlappende pga latex’en. Altså en næsten ideel situation hvis man ikke skifter dæk for ofte. Man bør dog lige huske at regne de 60-100 ml latex der skal i dækket, med når man regner vægten ud !
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
Men - Er der en der kan forklar mig om mine Mavic Crossride Disc fælge er tubeless ready???
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
http://www.cykelgalleri.dk/forum/teknik-og-reparation/29579-tubeless___forvirret
Og så lige lidt her:
http://www.notubes.com/helpcenter.aspx?video=3
Så er du vidst også ved at være verdensmand inden for tubeless opsætning hr. "The MBG"
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Så skal du blot have fat i et tubeless-kit (Det han forklarer om i den video jeg har linket til)
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Men der er plus'er og minus'er ved næsten alt.
Tubeless:
Du slipper for lappegrej og det er sjældent du får en punktering.
Hvis der opstår en flænge/revne (Sker sjældent) står du med en cykel du ikke kan lappe, da der oftest skal en kompressor til at pumpe luft i et nyt dæk første gang det skal fyldes op ved tubeless opsætning + du skal have nyt latex på dig.(Man kan så have en slange med sig som man kan smide i til man kommer hjem)
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Lappegrej fylder ikke alverdens
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
Det setup de fleste vælger.
Latex slangen er lettere end en butylslange og den er meget mere smidig og derved også mere modstandsdygtig overfor punkteringer.
Latex slangen kan klare utoligt meget før den punktere. Jeg har set både (torne og glasskår) gå gennem dækket men ikke kunne punktere latexslangen. Kan dog stadig være lidt følsomt overfor snakebite. Men alt i alt et super godt setup.
Fordele:
Du kan køre med lavere dæktryk (2,0) uden risiko for snakebite.
Mere modstandsdygtig overfor punkteringer
Kan bruges på alle fælge
Let at skifte slange
Ulemper:
Stadig lidt tungt for vægtnørder
Ikke muligt at køre med super lavt dæktryk.
Kilde:
http://andersjuul.dk/articles/daek-daek-daek-20/
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 24 Svar: 130
Tekst om cyklen:
Fælge: Giant P-XC2
Nav: [F] Giant Tracker Sealed/CNC w/ 15mm Axle, [R] Giant Tracker Performance, 32h
Eger: DT Swiss Competition
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Står det ik på fælgen så er det ikke tubeless.
Forstår ikke helt at det skal gøres så svært. Alle kan kører med det latex og det er så ligemeget med vægten synes jeg. Det at man ikke punktere er så stor en fordel at der ikke hersker nogen tvivl hos mig.
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
At cyklen også er lavet af tykke stål plader eller?
Nu da vægt er lige meget. Eller gøre man resten af cyklen let så man kan køre med tunge hjul og dæk?
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 5 Emner: 73 Svar: 410
Tubeless Ready - UST. - Dæk/Slange ???