29" vs. bedre udstyr {{forumTopicSubject}}
Jeg fik for et par uger siden desværre stjålet min gamle Canyon Heldigvis dækker forsikringen selvom den var låst med en ikke forsikringsgodkendt lås. Når men den lyse side må være at man har mulighed for at købe nyt legetøj!
Efter snart at have besøgt alle afkroge af det store internet har jeg PT. kig på følgende 2 cykler. Det skal siges den udelukkende skal bruges til skoven. Jeg er selv 174 cm høj og vejer omkring 72 kg.
Radon Team 7.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58232/zr-team-7-0.html
Radon Race 5.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78454/zr-race-29er-5-0.html
Det lader jo til at folk generelt er helt pjattet med det der 29" frem for de gode gamle 26'ere for tiden. Jeg har dog nogle kraftige overvejelser mht. udstyrsforskellen mellem de 2 modeller. Der kan jo ikke herske nogen tvivl om at Team 7.0 er udstyreret noget bedre.
Især er forgaflen og bremserne noget der kunne tale for team'en. Jeg havde også Recon Silver på min gamle cykel og den fungerede ok, men selv efter talrige forsøg med forskellige lufttryk, synes jeg ikke jeg fandt et opsætning jeg var helt tilfreds med. Generelt synes jeg den enten var for blød og mistede for meget kraft ned i gaflen, eller også var den så hård at den ikke var god til ujævnt underlag. Jeg tænker at en SID-gaffel er bedre på dette område?
Det andet er bremserne på Race modellen. Det er stort set de samme jeg havde på min gamle cykel og de bremsede fint, men ift. andre jeg har prøvet (Shimano) synes jeg der er lidt "on/off" over dem. Det kan godt være lidt svært at dosere dem rigtigt da jeg ikke føler man har den sidste føling med. Jeg har aldrig prøvet Formula bremser, men af hvad jeg kan læse mig til skulle de være fornuftige på dette område.
Alt i alt er jeg lidt i syv sind omkring det bedre udstyr på Team 7.0 kan gøre op for fordelene ved 29" hjul. Prisforskellen på de to cykler er jeg ligeglad med. Hvad siger I, hvad var i hoppet på hvis I skulle købe cykel for omkring 7 kilo?
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 169
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.341
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
Årsagen til det Pocoloc skriver er nok at mange der har skiftet lyder helt frelst mig inklusiv.
Når det er sagt deler jeg på ingen måde hans holdning. 29er klare sig RIGTIGT godt på tekniske single track. Man skal køre lidt anderledes end man plejer på en 26er.
Men der er ulemper med de store hjul ingen tvivl om det. Mine hjul vejede 2kg alene uden skiver kassette m.m og det er en sjat. Især når dæk også vejer mere. Så det kan man helt sikkert mærker når det går op af over en længere tid. Men på alle andre sektioner i skoven var virkelig en fest på trods af de tunge hjul.
Blev mine tider markant hurtigere på divs spor. Nææ det var Ca det samme plus minus 1-2min. Men turene var markant sjovere da de store hjul gav mere overskud på sporet.
Jeg købte et sæt american classic hjul og svarede +500g og der kom virkelig en forskel.
Pointen må være man skal ikke skifte for en hver pris specielt hvis budget ikke er til at få nogle lettere hjul på. Man kan sagtens leve med 2kg hjul men de er tunge op af.
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 19 Cykler: 8 Emner: 6 Svar: 387
Vil sige at efter jeg er selv er skiftet over til 29, er jeg blevet væsentligt hurtigere på de tracks jeg normalt kører, jeg synes at fordelene ved 29 er: Den er meget mere stabil over rødder, den er hurtigere på de flade stykker og singltracks og så selv om de er godt kringlet, jeg savner på ingen måde min 26er, for min 29 er bedre på alle punkter. ved ikke om du kan bruge det til noget, men tag evt ud og prøv lidt forskelligt.
Stod jeg med dine penge, havde jeg købt 29eren, og evt sparet op til en bedre gaffel.
dec 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 26 Svar: 223
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 19 Cykler: 8 Emner: 6 Svar: 387
Det er ikke hetz mod 26er, men prøver bare at beskriver, fra mine øjne, hvor fedt det er at køre 29er, personligt er jeg da fløjtende hvad du og i andre kører på..
Men nu spurgte manden om råd..
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
Nå det er sagt er min paragon 29' heller ikke kendt for sine sublime svingegenskaber
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 19 Cykler: 8 Emner: 6 Svar: 387
Egentlig gider jeg slet ikke bruge tid på dig, men kom til det alligevel.. det beklager jeg.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 20 Svar: 252
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 169
Lige PT hælder jeg nok til at købe den Team 7.0. Står i den situation at jeg gerne skulle afslutte uddannelse og begynde at tjene bedre penge her til sommer. Så kan jeg altid overveje om der skal skiftes til en 29'er med ordenligt udstyr til den tid.
Men har ikke taget min beslutning endnu, så alt kan ske. Canyons Yellowstone AL 5.9'er ser også lækker ud, den har dog desværre ret lang leveringstid pt.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 169
sep 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
(link fjernet)
Alt andet lige, er en 29er mere oplagt - specielt for en begynder. Mere stabilitet, bedre greb, hurtigere gennem sving, mindre modstand, etc. Hvor 26erne stadig har en fordel er i hårnålesving, hvor man skal accelerere fra nærmest nul, desuden på "trail pumping" men, hvis du er til det ville du nok ikke starte denne tråd. Til sidst men ikke mindst er prisen også en faktor, hvor netop en nedsat 26er godt kan få en 29'er til listepris ligne en havelåge.
Men prøv/ lej en for en dag.
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 76 Svar: 791
Jeg syntes ikke at "accelrations spørgsmålet" er mærkbart, men til gengæld kan det virkelig mærkes. Jeg mener ikke at 29eren er svære på snævre spor, hvis man syntes at det er et prøblem, kan man jo prøve med kortere frempind+bredere styr.
Den største forskel på MIT skift fra 26 til 29 er at 29 køre derhen hvor forhjulet peger, om der er rødder, sten eller mudder "i vejen" så triller den hen over det.
Som nogle skriver kræver det en lille ændring i køre stil, jeg føler at jeg skal lissom køre lidt mere ind i svingne og bakkerne skal angribes lidt anderledes - de skal lissom angribes fra bunden.
Håber mit indlæg kunne bruges
sep 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q
Iøvr. vejer hjulsættet til Yellowstone 6.9 2020g, som ikke er alverden i denne prisklasse.
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
Jeg har købt nøjagtig den ene af de nævnte cykler. Radon Race ZR 5.0 29'er. Jeg har kørt på 26" før og det her er min første 29'er. Jeg er 196cm høj og har købt den i 22" Det er den helt rigtig størrelse for mig, og det er fantastisk at køre på en 29'er. Når det er sagt, det er dælme en stor cykel. Hvis du har nogle spørgsmål ang. 29'eren, er jeg manden der kan svare Billedet er fra min stue
29" vs. bedre udstyr