Dårlig under træning OG pulsmåling {{forumTopicSubject}}
Hej alle, som nogen har læst, er jeg gået i gang med at træne, efter ikke at have siddet på en cykel i 20 år+
MEN min træning igår gik lidt i vasken.
Jeg gik total kold, og gik så voldsomt ned, at jeg var tæt på at besvime efter kun 18 km.... (iflg. min kammersjuk, kan ikke huske andet end jeg var dårlig, med flimmer syn, men han sagde mine øjne rullede m.m.
Efter 4 -6 (husker jeg ikke lige) druesukker tabletter og 1/2 L vand, kom jeg "op" igen, og kunne cykle roligt videre!
Min historik som skrevet andetsteds er at jeg er fed (140kg) og begyndte cykeltræning for ca. 3-4 uger siden nu!
startede med 6 ca. 7,5 km ture.
1 12 km tur.
1 14 km tur.
2 20 km ture
3 30 km ture
og så denne, der gik i vasken!
jeg gennemførte den dog, MEN meget ireterende.
jeg kunne allerede mærke fra starten, at der ikke var ret meget i kroppen. undervejs, drak jeg meget mere end ellers, og havde ikke ret meget energi.
det var min første længere tur, kun på morgenmad.
jeg havde spist 2 rundstykker, med smør og ost. samt drukket et krus the med sukker, og et glas Mathilde cacao mælk.
jeg er 100% overbevist om at jeg manglede sukker i blodet, for da jeg tog sukker, og lidt efter en faxekondi, kunne jeg (besværet) klare turen hjem!
dette var overraskende, da jeg syntes det har gået så godt.
JEG og kammersjukken, er enige om at jeg ikke havde efterladt nok til kroopen kunne bruge som energi.
I morgen tager jeg samme tur igen, på samme tidspunkt. OG vil jo gerne undgå det sker igen. såp kosten er ændret til Müsli med nødder og ymer. MEN hvad kan jeg ellers gøre på kostsiden, for at hjælpe mig?
NEJ jeg er ikke nervøs for det er alvorligt, pga sygdom tidligere i år, er mit hjerte krydset af som OK på alle fronter, det samme er mine lunger! (ryngten, scanning m.m.) SÅ er overbevist om det er sukker. Jeg har IKKE sukkersyge, og regullerer generelt i daglig, mit blodsukker rigtig fint!
OG har som skrevet, ikke haft problemmer før.
I morgen medbringer jeg igen vand, druesukker OG denne gang, en banan. samt en enkelt Müsli bar, med nødder!
JA det er kun 30 km. men der er jo også 1T20M ca. for mig (med lyskryds) SÅ det er jo ikke særlig vildt. men det var min reaktion
Glæder mig til træning i morgen, og er egenligt ikke nervøs for reaktionen, for havde nogle teltels før det gik galt, problemmer med at fylde luft i lungerne, gaben, m.m.
MEN jeg vil jo gerne have signaler fra min krop, og tracker med Endomondo, og vil derfor have et pulsbælte på, som går på min HTC telefon.
HVILKET bælte er billigst? (økonomien er træg nu!)
vælger denne form, da jeg ikke gider kigge på det undervejs, men geerne vil have resultatet at kigge på HVIS jeg bliver dårlig.
/Jesper
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 4 Emner: 61 Svar: 259
Lav evt. en shake med banan, mælk. og evt en smugle Protein pulver.
Ellers er det godt at spise pasta nogle timer før man cykler. også kan man tage en banan lige inden turen og tage en med i lommen.
aug 2010
hvad spiser du ellers i løbet af en dag.? Spiser du sundt?
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 30 Svar: 341
Ej. Det hvide brød, var fordi vi har ferie
Men nej, jeg spiser ike vildt sundt, alt for få grønsager.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Inden du skal ud og køre skal du under ingen omstændigheder fylde dig med rundstykker, kakaomælk og ting med sukker i, der er masser af overskydende energi placeret i din krop (fedt depoter osv).
Det eneste du gør er at fylde dine sukker depoter op og når de så er ved at være tomme så bliver du dårlig fordi din krop ikke har lært at forbrænde den svært forbrændte energi (fedt depoterne) og går sukker kold symptomer du nævner er helt som de skal være når man er sukker kold).
Skal du spise inden du køre så spis sundt og minimum to timer før du køre og for at få gang i fedt forbrænding skal du ud i distancer på over 20km for først der begynder man at forbrænde andet end sukker depoterne men er de depoter fyldt så skal du længere ud...
Noget andet er at du skal holde din puls nede omkring 60-65% af max og max 85% når det går op af bakke, en måde du kan have den fornemmelse er at du skal kunne tale uden at blive forpustet mens du køre nu du ikke har en puls måler.
Når du er i den situation som du er så kan du træne dig ihjel helt forgæves hvis du ikke ændre din kost drastisk, drikker vand i stedet for det andet du drikker og får lært din krop at forbrænde fedt som energi og ikke sukker og der er ingen smart genvej.
Når kroppen har lært det den skal så vil du også opleve at du stille og roligt vil se din kondi stige samt hastighed bliver større og talje bliver mindre.
Det kan godt være du ikke gider kigge på diverse målere mens du køre men det er nødvendigt hvis du vil ha den mindste smule gavn af de timer du bruger på vejen som situationen er lige nu og spis mindre energi end du forbrænder samt sundere ellers er alt spildt og du mister lysten pga manglende resultater og velvære.
Det er ikke for at pege fingre af dig men som det gøres nu kan du lige så godt stoppe for det er helt hen i vejret, træning er godt men ændres livstil og kost ikke pisser du bare i modvind og mister lysten.
aug 2012
Jeg er ikke startet på at cykle, for at tabe mig. men for at få bedre kondition.
MEN selvfølgelig, vil jeg da være glad for at tabe mig, alt andet ville være åndsvagt.
Måden jeg er begyndt at træne, er for at komme igang. kosten bliver ændret undervejs. jeg har allerede haft en fobavsende effekt ud af min træning, en jeg IKKE havde forventet. som fed, er man ofte sulten, og kan spise meget. MEN efter jeg er begyndt at træne, føler jeg mig MEGET mindre sulten, frokost, typisk kune en rundtom rugbrød nu. aften, kun en portion osv. så der kommer også til at ske noget på mad fronten.
Jeg er cola afhængig (mere eller mindre) men har erstattet 50% med danskvand indtil videre. (stadig for meget cola, ml. 0,25 og 1l om dagen! men det har været værre, og går den rigtige vej.
Lige nu sidder jeg og spiser Müsli, og efter kun en halv portion af hvad jeg regnede med at ville spise, er jeg mæt DET er nu rart, men skal lige sikre jeg har noget fornuftigt i maven inden jeg cykler!
Jeg giver ikke op(det kan man aldrig være helt sikker på). jeg er typen, der ikke opgiver de ting jeg sætter mig for så nemt. jeg har ikke tidligere sat mig op til noget som dette, har ikke intereseret mig. DET GØR DET NU så jeg skal holde mig i gang.
Jeg solgte min bil, så jeg er nødsaget til cykle hver dag til fra job = små 20 km om dagen på den konto! plus træningen
SÅ det er ikke et spørgsmål om at stoppe, men om at ændre de nødvendige ting, til at kunne fortsætte min træning
Jeg leder ikke efter en smart genvej, vil gerne vide hvad der er bedst at spise som morgenmad før jeg træner! rugbrød? müsli (som anbefalet) eller? jeg spiser det nødvendige for at undgå sådan en tur igen!
OG selv om jeg ikke går op i vægt, har jeg tabt 4,2 kg på de ca. 4 uger, jeg har cyklet!
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 76 Svar: 791
At du skriver at du cykler for at få en bedre kondi er super, men det hænger sammen med vægten. Så det er lissom en positiv spiral. Bedre kondi = lavere vægt = endnu bedre kondi osv....
Så op på jernhesten og kom videre med dit projekt, og som skrevet i en anden tråd er det satme godt gået det der ... respekt
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
feb 2012
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 1 Svar: 15
aug 2012
Efter jeg har påbegyndt træning, er min appetit væk. Ret sjovt.
Har meget svært ved at slippe mine colaer, men prøver ribenaen. Men har allerede substitueret mer end 50 med vand/danskvand.
Var ude på tur i dag, men mine lårmuskler smerter en del, såvendte ved 10 km. Gik fint. Men meget ømme lår
aug 2012
aug 2010
også hellere mange små ture i starten end at tage på 30/40 km ture så tage en 10-15 km tur 3-4 gange om ugen også øg derfra. så kan dine muskler også følge med også få noget protein holdig foder ind når du har cyklet så musklerne har noget at tage af.
Ellers Kanon sejt du har så meget mod på at komme i gang. Keep up the good work.
aug 2010
For 10 Km vær vej er da en god tur det er også det jeg cykler på job. hvis du holder det alle dage i ugen så kommer du hurtigt til at mærke en forbedring det er helt sikkert. hvis du så yderligere sætter dig ind i din kost og får styr på hvad der er godt så får du et MEGET bedere resultat.
Mvh.
aug 2012
SÅ fra på Tirsdag går det løs, med daglig transport, og som skrevet andetsteds, bilen er solgt, så jeg har ikke anden muighed. og jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
sorry for at være dum, men protein holdigt foder? nogle eksempler?
Planen er den daglige transport til fra job (4 dage om ugen, Mandag arbejder jeg hjemmefra.
OG der ud over, minimum 2, og helst 3 trænings ture om ugen.
frygter dog vinteren lidt, der ved jeg ikke om jeg kan holde til træning ud over transport, når det er koldt, slud osv....
MEN på jobbet skal jeg alligevel i bad når jeg møder, og badet er i forbindelse med vores motions lokale. SÅ kan jeg ikke træne grundet vejret, SÅ må jeg op på en spinning cykel der! MEN det er nødløsningen. vil helst ud på vejen!
Dårlig under træning OG pulsmåling