1.470 visninger
|
Oprettet:
Køb af hjelm - ingen erfaring {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have købt mig en hjelm nu her hvor sæsonen går igang for alvor, men har aldrig cyklet 2 km med sådan en så aner ikke hvad jeg skal kigge efter..
Så jeg søger råd og vejledning hos jer kyndige cykelfolk.
Jeg forventer at det er en hjelm, der blir på sin plads. Dvs ikke en jeg konstant vil rette på undervejs..
Må indrømme udseende også betyder en del. Cykler på en hvid/sort canyon og den må da gerne matche;)
Den skal selvfølgelig også have sikkerheden iorden..
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Cykler: 2 Emner: 11 Svar: 114
jul 2010
dette kan være en mulighed
jul 2011
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 98 Svar: 261
Men har vel et udgangspunkt der hedder "value for the buck"!, tror jeg
jul 2011
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 98 Svar: 261
jul 2010
sep 2011
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 13
Den er super let at justere, med click hjul bagpå, så du kan udvide hvis du skal have en hue på inden under.
Så kan man udskifte puderne i den, når de er ved at være slidte...
http://www.westbrookcycles.co.uk/helmets-c47/scott-fuga-helmet-2011-p37107
sep 2011
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 13
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 3 Emner: 13 Svar: 71
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
http://www.specialized.com/dk/en/bc/SBCEqProductList.jsp?sid=2012EquipHelmetRoad&pscid=1009&scid=1136
apr 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Cykler: 6 Emner: 136 Svar: 1.275
jun 2011
Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 194
Sikkerhedsmæssigt er der ikke forskelig på hjelme som sådan. Alle hjelme i DK er godkendt før de kommer på markedet, så uanset om du køber en hjelm til 300 kroner eller en hjelm til 2000 kroner, så yder de minimum den sikkerhed som de skal efter danske/europæiske standarder.
Du skal have en hjelm i en størrelse hvor der er plads til en tynd hue indenunder hvis du fx cykler en kold forårs/efterårsdag eller måske om vinteren. Ellers skal den kunne spændes ind så den holder sig af sig selv. Det er ikke remmene der skal holde den på plads/fast. Hjelmene har et hjul "i nakken" hvor du kan spænde hjelmen så den sidder tættere til hovedet.
Hvis du kan spænde hjelmen ind så den bliver siddende fast når du står på hovedet eller i det mindste bliver siddende hvis du bukker dig overover og ryster hovedet, så er det den korrekte størrelse.
Hjelme fra Bell, Specialized og Giro laver alle gode hjelme i mange forskellige prisklasser. De dyre hjelme er lettere, sidder generelt bedre på hovedet og har bedre ventilation. Og ser generelt også bedre ud.
En hjelm til en rimelig pris kunne være en Bell Sweep. Ligger omkring 1000 kroner, ser godt ud og har en god pasform. Og fås i mange forskellige farver. Specialized og Giro er også gode muligheder, men her syntes jeg generelt at man skal op i en 1500-2000 kroner før at de ser rigtig godt ud. Personligt kører jeg med en Giro Ionos, som jeg er super tilfreds med. Vejer ingenting og sidder perfekt.
Men mit bedste råd, tag ud og kig på nogle hjelme og prøv dem.
Køb af hjelm - ingen erfaring