3.401 visninger
|
Oprettet:
Tri & Tubular {{forumTopicSubject}}
Jeg kan se at stort set alle annoncer på højprofil tubular hjul har været brugt til noget Ironman/tri, Hvad er tricket når man punktere og står alene derude ??? der jo ikke særlig fedt og træne maks i 6 mdr for så at strande uden mulighed for at komme videre.
Grunden til spørgsmålet er at jeg er igang med at bygge en tri cykel og det fedeste/lettteste og billigste hjul er altid tubular.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Cykler: 4 Emner: 30 Svar: 78
Jeg kørte CC11 på tubular og det gik fint, 14 dage senere sku jeg køre 1/2 i Silkeborg, aftenen inden trillede jeg en lille tur for at tjekke gear, og der punkterede jeg så.
Jeg skal køre Ironman Nice næste sommer, og har overvejet meget på om jeg skulle køre Carbon Clinchers netop for at kunne skifte hurtigt. Men hvis ambitionen er relativ høj så er man også nødt til at tage chancer for at barbere de sidste sekunder, så jeg har købt 404/808 Firecrest i tubular. Så må det briste eller bære
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 4 Emner: 45 Svar: 196
Hvad med det Tofu tape??
mar 2011
Overvej om det er hensigtsmæssigt at køre tricykel dernede, den er jo meget kuperet. Jeg køber en almindelig racer og kører på den dernede istedet.
Jeg har ingen erfaring med tape.
maj 2010
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Cykler: 4 Emner: 4 Svar: 33
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 44 Svar: 260
mar 2011
maj 2010
aug 2010
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Cykler: 6 Emner: 129 Svar: 387
- Før du kører kan du pifte lidt skum ind i ringen. Hvis du så punktere, vil skummet stoppe hullet med det samme, så du kan kører videre...
super nemt, og pisse smart!
- du kan også gøre det, når du er punkteret. Hvis du punktere så springer du af, sprøjter skummet ind, tager en CO2 pumpe (som pumper luft i) og kører videre. Det tager maks 2 minutter, hvis du har prøvet det før. Du kan dog "kun" kører 20 - 30 km på sådan en lapning...
feb 2011
Følger: 1 Svar: 1
Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men har læst om at tubulars, ved megen bremsning bliver de varme, og derfor kan limen blive "flydende" og derved få ringen til at krængle sig af i sving.
Så lige netop Nice, der bliver det clinchers, da der er en teknisk nedkørsel.
mar 2011
Det er ikke skum man ligger i ringen, men flydende latex. Jeg har forsøgt mig med den løsning, men da jeg fik defekt var der altså ikke meget lappe funktion i det, så man skal ikke tro at det er en skudsikker løsning.
Jeg kører med pitstop skum til at sprøjte ind hvis uheldet er ude, og hvis ikke det løser opgaven så har jeg en forlimet ring med. Jeg synes løsningen med tufo tape virker interessant, det vil jeg da lige overveje om man skulle prøve.
Men til brug i Nice skal det altså sidde 100% fast. Der var en dansker fra Silkeborg som punkterede dernede i år, han monterede en forlimet ring han havde med. Men den sad ikke godtnok så den røg af i et sving og han slog sig slemt.
Der ville det sandsynligvis være bedre med lim.
dec 2008
Kan det holde længere? det vidste jeg ikke
- kører du Clincher eller Turbular til nice, Rasmus?
aug 2010
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
jun 2007
Det virker heller IKKE præventivt!
Jeg har prøvet stans no-tube i min tubular som skulle holde sig flydende og stoppe evt huller. Faktum: a) Landevejs racere kører med for højt tryk til det virker og b) lortet størkner og så har du pludselig 40g dødvægt et sted i dit dæk c) Det sætter sig i dine ventiler og så er det hammer svært at fylde luft i. d) som nævnt det vejer ca 20-40g pr hjul.. så hvad var vægt besparelsen lige? Du skal kører med en hel ekstra pre limet tubular? Hvad var vægt besparelsen lige i forhold til clincher?
Rasmus G: Du skrive at du kører med en ekstra ring og ekstra pakke tape. Hvad vejer det i forhold til at tage et sæt Park-tools selvklæbende lapper med (til slange)?
Man kan ikke genbruge tape på fælgen så det skal pilles af før du kan sætte ny tape på og ny ring. Rasmus får det til at lyde meget nemt. Hvis du bruger tufo extreme tape, som er det eneste jeg har læst er anbefalet, så er det IKKE SÅ NEMT som der bliver sagt. Tvært i mod. Det tog mig timer at få vrikket dækket løst så jeg med al møje og besvær kunne mase den punkterede ring af. Så kom det virkelige arbejde: Skrabe/mase/opløse den gamle tape så det nye kunne sættes på..... Det gav hudløse tommelfingre.
Vil du have et lækkert hjulsæt så gå efter et der giver dig mest køre glæde. I danmark VIL du komme til at punktere. Sådan er faktum, vi har bare sindsygt mange små flinte sten på vejene der skær dækkene op som var de barberblade.
Mit råd: Brug de ekstra penge på et let og lækkert clincher eller lad helt være. Jeg har givet tubulars mange chancer, for når jeg har fået et rigtig godt tilbud på et sæt har jeg tænk, at denne gang kan jeg få det til at virke. Men nej, alle gangene har jeg solgt lortet igen. Det er bare ikke besværet værd.
So what if clinchers vejer 200g mere for et sæt. Når du først smider stans no-tube i ringene, en vittoria pittstop på cyklen, en ekstra ring og tape, så har du pludselig meget mere end 200g ( de absolut letteste (og absolut ikke anbefalelsesværdige) ringe vejer fra 180g.... )
JEG SKAL ALDRIG HAVE TUBULARS IGEN!
aug 2010
mar 2011
Jeg skriver heller ikke at jeg kører med både tape, ring og pitstop. Jeg kører med en forlimet ring og pitstop.
Jeg kan sagtens følge argumenterne med at der ikke er meget at spare rent vægtmæssigt fordi man har en pitstop med + en ekstra ring istedet for bare en ekstra slange.
Jeg vil dog påstå at vægten ikke er den eneste fordel ved at køre tubular. Jeg vil påstå at jeg kan mærke forskel på om jeg kører på mine træningshjul zipp 404 aluclinchers og når jeg så sætter race sættet på 808/Sub9 eller 404/808 Firecrest begge tubulars. Jeg mener at kontakten med asfalten føles bedre med tubulars, som om jeg flyver lidt mere. Specielt over 40km/t kan jeg mærke forskel. Jeg bilder mig selv ind at det har noget at gøre med at jeg kan køre 10-11 bar i mine tubulars mens jeg kun kører 8.5 på mine clinchers.
Jeg gør det altså ikke kun for vægtens skyld. Rent teoretisk er der så ikke også forskel på om den ekstra vægt sidder på en roterende masse altså hjulene, kontra at det sidder som vægt gemt bag sadlen?
Umiddelbart så vil jeg tro at det ikke er helt ligemeget hvor vægten er placeret og at det også er en af argumenterne for tubular hjul, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men en anden ting er hvis du ser på de professionelle, så har jeg ikke set sådan en endnu der kører clincher og det kan da undre hvis effekten er lisså god?
Nikolaj jeg kører tubular i Nice.
jun 2007
dec 2008
Jeg står nemlig til næste sæson, og skal vælge et nyt hjulsæt til min TT (triathlon) de skal primært bruges til enkeltstarter og tri-stævner.
jeg har kig på ENVE hjulene. Men hvad synes i? andre alternativer.
mar 2011
dec 2008
- har bare forelsket mig i de nye ENVE hjul. Det skulle være det bedste hjulsæt der nogensinde er lavet. Lav rullemodstand, lav vægt og de mest holdbare fælge nogensinde.,.
jun 2007
Tri & Tubular