3.388 visninger
|
Oprettet:
Vedligeholdelse, rensning og smøring {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg har netop købt en Cube Reaction Pro 11 og har været ude et par gange. I dag blev den meget svinet til os har rengjort den i vand.
Jeg mangler dog noget viden + produkter til rengøringen og efterfølgende smøring af køde, forgaffel osv.
Hvilke produkter skal jeg have investeret i og hvor ofte giver i kæden olie mm.?
Jeg har ingen idé omkring forgaffel, men skal den ikke også have en form for olie/fedt?
På forhånd tak - hvis I kender et godt begynder kit med det hele må I endelig sende et link
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 60 Svar: 1.124
Men kæden får olie efter hver vask, dvs. efter hver tur, og så en gang om måneden eller noget bruger jeg lige et par timer på at pudse kassette, klinger, kæde og alt andet så den ser fin ud.
Ved der er nogle der bruger en helveds masse produkter, jeg syntes ikke selv det er nødvendigt, men det er jo op til en selv hvordan man bedst kan lide det..
Forresten bruger jeg en gang i mellem denne her MucOff : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=520
Den er ret nem at bruge da alle dele undtagen lejrer kan tåle det, skiver osv, så den får hele cyklen bare en tur med og så lader man den lige stå et par minutter og så skyller man
Håber du kunne bruge det til noget!
- Vejsen
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 1 Emner: 2 Svar: 372
så har du alt du skal burge;)
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Cykler: 1 Emner: 15 Svar: 27
@Vejesen .: Bruger du Finishline Wet Lube dirkte på det gamle uden afrensning i kæden først?
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Cykler: 7 Emner: 187 Svar: 621
Vaske min mtb helt i bund hver gang, og smøre kæden med wet wax. Og alle bevægelige dele med servicespray...
Ca hver 4. gang renser jeg min kæde med en cleaner, og smøre den op igen selvfølgelig. Det virker fint for mig.
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Cykler: 2 Emner: 76 Svar: 791
1) Kæden igennem kæderenseren med alm. vand i. Vandet skiftes ef par gange.
2) Hjul af, vaskes i vand med en lille smule autoshampoo i. Nav, egere, fælg og dæk får en tur med en stiv børste. Til slut får kasetten en lille smule affedter om står og "trækker" lidt
3) Generel vask af ramme + gaffel. Også her bruger jeg vand med autoshampoo i. Jeg har en seperat børste til ramme+gaffel. Det er en almindelig gul autobørste.
4) Kasetten bliver vasket med en speciel børste. Sådan en med lange stive børster. Herefter skullen den grundigt. Sidder det affedter tilbage går det lige på køden og det er ikke godt.
5) Bagskifter + Forskifter + linger vaskes med en gammel blød opvaskebørste med LIDT affedter på.
6) Hele cyklen samles og spules GRUNDIGT med vandslangen.
7) Kæde + For og bagskifter smøres op igen med kæde olie.
8) Cyklen samles, jeg triller en lille tur på den for at være sikker på at alt virker. Og den sættes til tørre.
Affedter + div børster er købt i T Hansen. Autoshampoo er fra den lokale fakta. Tror der er rengørings remedier for 2-300 kr ialt. Det er emeget tilpas til min rutine og det hele passer ned i en lille murespand.
Det er måske overkill, men jeg kan godt lide at der er styr på tingene. Og at min cykel er ren (så holder den vist også lidt længre ;:) )
Håber mit indlæg kan hjælpe.
4)
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 43 Svar: 170
Ellers smører jeg kæden i Delta kædeolie
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 43 Svar: 170
jul 2011
Lyder til folk gør det meget forskelligt, men har stadig lidt svært ved at vurdere om kæden skal afrenses hver gang, eller om man bare skal gøre det engang imellem?
I dag har jeg som sagt bare vasket cyklen i vand, men uden nogen form for olie/lube på kæden eller andre dele.
Jeg regner ikke med at ville skille cyklen ad hver gang, men evt. til et par gange om året for at komme helt i bund..
Men skal have fat i en kæderenser, lidt forskellige børster og noget smørrelse...
Kom meget gerne med flere kommentarer og evt. links
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 60 Svar: 1.124
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Cykler: 8 Emner: 55 Svar: 155
Ja man kan vaske på mange måder:0)
Jeg køre crossrace i år og rengøre med vand hver dag (for mudder mm.)
Hvis du kan høre og se at der er sand/mudder i kæden og kassettten så skal det af.. Dette er meget vigtigt da det gøre dine gear skifte ringe og dyrt i kassetter og kæder (slid)
Så jeg bruger næster hver dag Morgan Blue på kassette samt kæde.. Meget nemt..
Smid din låge op i din stander vask den med vand (gerne varmt) smid noget Morgan Blue på børst den godt ind (KUN kassette og kæde bagskifter og forskrifter) lad det stå mens du ryder op og skyld det godt af med vand og smør kæden igen og brug gerne lidt tynd olie til dine bremser kabler mm.
Det tager max 15 min og du får det 1000 gange igen:.,,
Mvh.
CS.
jul 2011
Jeg er stadig lidt i tvivl om produkterne, men pt. tror jeg min "hverdags" vask/rengørings rutine bliver noget i stil med:
1) Vask af cyklen - spuling og vask med blød børste.
2) Rengøring af kæde/kassetter med lille børste for sten og sand
3) Aftøring af cyklen med tør fiberklud
4) Aftøring af køden med tør klud
5) Smørring af kæden og kassetterne (er det morgan blue kædeolie i vil anbefale?)
6) Lade cyklen stå med olie på kæden, indtil næste tur, hvor det overskydende fjernes med tør klud...
7) Evt syrefri silikone til forgaflen....
Hvad med en kæderenser ( http://www.cykelgear.dk/vaerktoj/vaerktoj/kaederenser-3-borster-kaederensevaeske-olie) er den bandlyst?
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 4 Emner: 10 Svar: 36
- gør det dog et sted hvor det gerne må svine.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
har selv brugt en masse lampe olie men det samler efterfølgende super meget snavns.
Ville selv købe en parktool kæderenser og lidt finishline degreaser. Det fungere super.
jul 2011
Hvilken olie giver i kæden efterfølgende?
jan 2010
Følger: 24 Følgere: 25 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 125
Udover det nævnte bruger jeg også isopropylalkohol (kan købes i matas til ca 35 kr) til skivebremserne efter hver tur.
jul 2011
Skal Brunox blot påsmøres og stå 2-3 min, hvorefter det overskydende fjernes med tør klud?
Vedligeholdelse, rensning og smøring