{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder 700c?
  • #1   6. sep 2011 700C Road bicycle wheels / ISO 622

Touring, race, and cyclo-cross bicycles may have vastly different design goals for their wheels. The lightest possible weight and optimum aerodynamic performance are beneficial for road bicycles, while for cyclo-cross strength gains importance, and for touring bicycles strength becomes even more important. However this diameter of rim, identical in diameter to the "29er" rim, is by far the most common on these styles of bicycles. It rolls more easily than smaller diameter tires. Road wheels may be designed for tubular or clincher tires, commonly referred to as "700C" tires.

• #2   6. sep 2011 er det kun mig som ikke fatter det "svar" som Michael G kom med smiley

• #3   6. sep 2011 Tak, jeg troede kun det var mig der var dårlig til teknisk engelsk ;0)

• #4   6. sep 2011 Google translate:

700C Road cykelhjul / ISO 622

Touring, race, og cykelcross cykler kan have vidt forskellige design mål for deres hjul. Den letteste mulige vægt og optimal aerodynamisk ydelse er til gavn for vej cykler, mens der for cykelcross styrke gevinster betydning, og for touring cykler styrke bliver endnu vigtigere. Men denne diameter på fælg, identiske i diameter til "29er" RIM, er langt den mest almindelige på disse stilarter af cykler. Den ruller lettere end mindre diameter dæk. Road hjul kan være konstrueret til rørformede eller vulstdæk, almindeligvis benævnt "700C" dæk.

smiley

• #5   6. sep 2011 Det fortæller jo intet om hvad det betyder.

• #6   6. sep 2011 http://www.mrbike.com/ask%20tiresize.php

Her står det noget nemmere forklaret.

• #8   6. sep 2011 700 C er en fransk standard. 700 er udtryk for dækkets ydre diameter i mm.

700 er som regel efterfulgt af dækkets bredde. F.eks 700 x 23 C Altså 700mm i diameter og 23 mm i bredden.

Den engelske standard for 700 C er således 28"

En tredje standard er ERTRO (European Tyre and Rim Technical Organisation)

Denne standard finder du som regel på dit dæk. Den er et udtryk for dækkets bredde og fælgen som dækket passer til's diameter. For et 700C dæk, vil det være 622.

Altså kan der stå 23-622 på et 700 x 23 C dæk.. smiley

Håber det beskriver det nogenlunde.

Rasmus

• #9   6. sep 2011 Rasmus
    Jeg må sige at den forklaring er til at forstå os smiley

• #10   6. sep 2011 700c dæk: Diameteren på dækket er ca omkring 700 mm i det gamle franske målesystem, ydre mål på dækket. "c" betegnelse er en, der altid bruges på moderne clinchers (dæk/slange)

Jeg håber det gav mening. Er der brug for mere nørderi, så læs videre her http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

• #11   7. sep 2011 ok, nu er jeg med, takker for alle svarene, og undskylder min uvidenhed.

- Franke

• Paul A
    Paul A Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Svar: 2
    #12   5. apr 2019 Ok, jeg er så ikke helt med. Kommer lige hjem fra et besøg hos cykelhandleren, hvor jeg skulle købe en ny slange. Jeg fremsagde stolt at det skulle være 700c 622 x 17 og med en 4 cm dunlop-ventil. Ok sagde han, men du mangler et tal for hvor meget slangen "skal fylde" i dækket og det skal stå på dækket.
    PS. Jeg har købt cyklen brugt og på den ene slange kunne intet tydes og på den anden, var det en forkert slange, som man havde sst i, så ca. 20 cm . lå foldet sammen...

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #13   5. apr 2019 hvis du skal købe en ny slange, skal du vide følgende:
    hjulets diameter (i dit tilfælde 700c, det samme som 622 mm.)
    dækkets bredde, de 17 mm er fælgens bredde, der må stå et bredde mål på dit dæk, ellers må du måle udvendig bredde på dækket.
    hvilken ventiltype. (i dit tilfælde en dunlop ventil)
    hvilken ventil længde (i dit tilfælde 40 mm.)
    hvilket materiale slangen skal være lavet af (butyl eller latex) til alm. dagligdags cykler vælges normalt butyl

• Paul A
    Paul A Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Svar: 2
    #14   6. apr 2019 Tak, Du siger altså at 622 og 17 skulle være nok. Det sagde cykelhandler jo netop at det IKKE var. Jeg manglede et mål. og det var ikke ventil-længden. Jeg forstod det lidt som om det var hvad slangen oppustet skulle/kunne fylde i dækket.

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 494
    #15   7. apr 2019 nej, de 17 mm er fælgens indvendige bredde.
    Jeg tvivler på at du kører på et 17 mm bredt dæk.
    en 17 mm bred fælg, kan monteres med dæk fra ca. 21 mm. og op til ca. 40 mm. bredde.
    din cykelhandler er nødt til at vide hvor brede dæk du kører med. den slange der passer til et 21 mm bredt dæk, kan ikke pustes op til at fylde et 40 mm bredt dæk ud, og omvendt vil en slange beregnet til et 40 mm bredt dæk, komme til at ligge i folder i et 21 mm. bredt dæk.
    på siden af dit dæk står der foruden diameteren (700c/622) også en bredde. hvis ikke du kan læse det tal, må du få fat i en skydelære eller målebånd, og måle dit dæks udvendige bredde

Kommentér på:
Hvad betyder 700c?

Annonce