3.365 visninger
|
Oprettet:
Specialized vs. Canyon? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg kigger for tiden på ny Mtb. Mit valg er endt ud i 3 løsninger, men er stadig i tvivl. Kom med jeres holdninger (for & imod) og evt. alternativ.
Løsning 1. http://specialized.com/dk/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53244&scid=1000&scname=Mountain
Løsning 2. http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2067
Løsning 3. (Nyt rammesæt + alle delene fra min trek 8500 årg. 2010)
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2146
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 23 Cykler: 15 Emner: 15 Svar: 96
Karsten - Jeg ville helt sikkert vælge Specialized (har selv en Epic S-works) og kan kun anbefale det. Det virker satme som det skal når man lige får det indstillet efter vægt og kørestil.
maj 2008
Følger: 27 Følgere: 24 Cykler: 3 Emner: 81 Svar: 1.215
W. Hvor ligger ligger de store forskelle på de to cykler inden for affjederingen? (jeg er jo ny vedr. mtb, så er kun nysgerrig)
René
maj 2008
Brain bag er fejlbefængt og det samme gælder dertil for forgaflen, lejerne i rammen er heller ikke for gode. Generelt så synes jeg at den føles død at køre på.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 259
mar 2007
kan du ikke dokumentere at 2010 og 2011 modellerne er fejlbefængt? Epic har haft sine problemer, ja, men de blev stort set alle løst i 2010 - det er der bred enighed om. Links tak.
@Rene
Helt fint du spørger, der er også mange ting at holde styr på. SID forgaflen har en brain dæmper installeret i det ene ben. Kort sagt er det en "føler" der læser terænet, og stivner op når man kører på en "flad" overflade i skoven, og bliver blød når cyklen kører over ujævnheder såsom rødder og lign. Bagtil er der en lille brain dæmper, der gør det samme, bare med baghjulet, altså den stivner op under alm kørsel, og slår om til blød når den mærker stød i form af ujævnheder. Epic ejere har ofte udtalt at en epic føles som en hardtail når det går opad og ligeud, og blød og hurtig som en fully når det går nedaf.
maj 2008
Ok... ja det er jo smart nok at den selv tager sig af det.. Men dermed ikke sagt at Canyon's valg af dæmpere til Lux Mr er "ubrugeligt" vel? Har de ikke et ligende system i deres dæmpere på den nævnte bike? (kært barn, mange navne)
Karsten N.
Håber det er ok at jeg "blander" mig lidt i dit indlæg? for står selv for samme valg af bike.
Jeg har egentlig besluttet mig for den Lux MR. men vil jo ikke købe "katten i sækken".. :o)
vh
René
mar 2007
Epic og Lux har det tilfælles at de begge bruger horst linket, det er en anerkendt affjedrings type, som blandt andet stivner op når du træder i pedalerne (hvilket jo er godt). Lux bruger nogle andre bagdæmpere, men af hvad jeg kan se, så alt efter model så kører de med en rockshox monarch (meget god bagdæmper), og en DT Swiss XM (knap så god, af hvad jeg læser mig til).
maj 2008
Jeg har set det ske hos dem jeg kører med til dagligt og en har sågar lige fået en helt ny ramme. Det er fed cykel og det hele, men der er mange skønne alternativer og den pågældende person er da også gladere for hans Spark LTD der har gjort Sworken samler støv. Træerne vokser sjældent ind i himlen og Epic har både fordele og ulemper.
mar 2007
maj 2008
her er deres gaffel. (ny til 2011)
http://www.sram.com/rockshox/products/sid-xx-world-cup
deres bagdæmper: (ny og opdateret)
http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 3 Emner: 38 Svar: 906
maj 2008
Jeg har ikke nogen links! Men du kan jo ringe til Webike og spørge om de har haft problemer med Epic rammer på det seneste. Over and out på det.
Til OP, så er det min holdning, at Epic som før nævnt har fordele ulemper. Hvis man vil have en ordenlig platform at træde imod (-ish), så er systemet ikke ligeså sensibelt over for smårødder og sten, som andre systemer (f.eks. Lux og lignende). Dertil man mærker fra tid til anden, at systemet ikke når at åbne og man får derved ikke fordelen af fully maksimeret. Hvis man gerne vil have meget sensibilitet i affjedringen, så er platformen ikke stærk nok til at modstå pedal og vægt inputs og man får bob.
Personligt er jeg derfor mere tilhænger af systemer med remote, hvor man kan slå hård platform til og fra. Så har man både muligheden for ultra sensibel affjedring sammen med muligheden for hård platform, vel at mærke uden at man skal af og justere ens brain. Epic er heller ikke WW materiale, hvis man går op i det.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 43 Svar: 137
mar 2007
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Cykler: 17 Emner: 69 Svar: 706
For at bruge en analogi alle kan forstå så er der også folk er kører Kia og Hyundia og er glade for det, ligesom der er folk der kører Audi og BMW der har problemer.
Når man køber billigere mærker, følger der mere udstyr med som "kunderne kan underbygge deres køb på".
Biler har mere udstyr, cykler har højere rangerende serier på deres stel - altsammen for at gøre varen mere attraktiv.
Men den totale køreoplevelse er større når man køber kvalitet !!
Hvad der så er "kvalitet" er et personligt definations spørgsmål. Men jeg har sgu bedre TOTAL oplevelser på Ellsworth, Santa Cruz, Turner, Yeti, Specialized end jeg nogensinde får på Cube, Canyon og for den sags skyld GT.
Igen... alle mærker har nogle fede modeller at byde på, men tager du den direkte konkurrent fra "kvalitetsmærket" - så kan du sgu mærke forskel
maj 2008
maj 2008
Krigslund.. Er prisen på rammen med i dine valg, og hvor meget betyder den?
Til canyon's forsvar, ikke at de behøver det... Men deres rammer er vel billigere fordi der ingen mellemhandler er?
Tit og ofte så forsvarer folk det de selv kører på.. Forståligt nok.. Men det gir jo et lidt farvet billede ;0)
jan 2009
Følger: 33 Følgere: 44 Cykler: 1 Emner: 25 Svar: 2.370
ja...
jeg synes man burde nævne fordele og ulemperne ved det man selv ejer. hvis man kun forsvarer mærket fordi man kan lide det, og ikke fordi at de kan noget specielt, vil jeg sige at det er bygget på dårlig baggrund.
hvis jeg skulle forsvarer det jeg selv køre på ville jeg da også nævne ulemperne ved den.
maj 2008
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 43 Svar: 137
aug 2009
Følger: 17 Følgere: 15 Cykler: 1 Emner: 5 Svar: 14
canyon kan jeg ikke sige noget om da jeg ikke har haft en
jeg ville ikke bytte min epic til noget andet lige pt
feb 2007
Følger: 85 Følgere: 87 Cykler: 17 Emner: 66 Svar: 564
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Cykler: 4 Emner: 8 Svar: 409
aug 2009
Følger: 17 Følgere: 15 Cykler: 1 Emner: 5 Svar: 14
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 25
René: selvfølgelig er det ok du blander dig, det er jo rart at høre alle folks meninger.
Som det ser ud pt. er jeg stadig meget i tvivl. Kunne godt tænke mig at prøve Brain, for at se om det lever op til det det de lover. Til gengæld har Canyon 6 års garenti på rammen + de har en service der hedder crash replacement, hvor man kan købe billige rammer hvis man selvforskyldt får ødelagt sin ramme, og så er der mere ydstyr for pengene på en Canyon.
Måske man bare skulle gøre som Frederik S siger?
aug 2010
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 5
Syndes nu godt man kunne få vægten ned, endte på 8.86 kg for en str L incl pedaler.
mar 2007
*Suk*
maj 2008
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej med jer.
Jeg kigger for tiden på ny Mtb. Mit valg er endt ud i 3 løsninger, men er stadig i tvivl. Kom med jeres holdninger (for & imod) og evt. alternativ.
Løsning 1. http://specialized.com/dk/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53244&scid=1000&scname=Mountain
Løsning 2. http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2067
Løsning 3. (Nyt rammesæt + alle delene fra min trek 8500 årg. 2010)
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2146
maj 2008
Til WW delen kan jeg sige, betyder det noget om Mickis cykel vejer 8,8 eller et halvt kilo mindre - NEJ! Men faktum er, at Mickis cykel kunne have vejet 8,2 stykker med en anden fully ramme. Rammen i sig selv er ikke WW materiale. Præcis som jeg udtalte. Jeg vil gerne gentage mig selv. Sworks rammesættet er ikke WW dele. 2300g. inkl. dæmper? Så kan du jo selv undersøge markedet og sammenligne.
Jeg synes, at vi skal holde fast i, at mit første indlæg lød på, at Epic <b> har haft</b> mange børnesygdomme. Et faktum man ikke kan løbe fra, der desunden underbygges af recalls fra Specialized selv. På dette grundlag valge jeg at skrive, "jeg ville holde mig væk".
Hej hej.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.236
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 25
Jeg kunne godt tænke mig at høre en lille kommentar fra dem der har været udsat for de såkaldte "børnesygdomme" på Epic, mest for at få bekræftet udsagnet
mar 2010
Følger: 11 Følgere: 9 Cykler: 3 Emner: 53 Svar: 427
skal nok lige sige at sidst jeg sad på en mtb var i 92 :o)
jun 2011
Følger: 1 Svar: 1
Specialized vs. Canyon?