{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.309 visninger | Oprettet:

Mads C
Mads C
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18

Scott,Canyon eller...... {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har snart brugt rigtig lang tid på det her, men ka ikk bestemme mig, så nu vil jeg godt høre jeres mening.

Jeg havde bestemt mig for en Scott scale 35, men så hørte jeg foskellige snakke om en carbon ramme holdt mellem 3 og 7 år. Hvis jeg skal skifte cykel efter 3 år, skal det være fordi jeg vil ha en anden og ikk fordi stellet er ødelagt!

Jeg har set flere der siger: køb en go ramme og så opgrader med tiden, men det skal da ikk tage alt for lang tid, hvis de har (rimelige) begrænset leve tid? Hørte carbon var stærtk over for vrid og stød, men sart over for slag!

Så nu kommer jeg med spørgsmålet smiley

Skal jeg følge min første indskydelse og købe carbon, eler alu med lidt bedre dele??

(link fjernet)

(link fjernet)

http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=1804

Håber på hurtig hjælp...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scott,Canyon eller......
  • #1   20. jun 2010 Hvis carbon cykler kun kunne holde 3 år, tror du så at firmaer som feks trek og specialized ville give livstids garanti på deres carbon rammer? Min pointe er måske i virkelighed at du nok ikke skal tro på alt hvad du hører.

Min personlige erfaring er at moderne kulfiber idag kan klare flere og større slag end alu, det er helt sindsygt stærkt.

• #2   20. jun 2010 her er der en GT dowhill i carbon så mon ikk det holder http://www.gtbicycles.com/usa/eng/Bikes/Mountain/Freeride-DH/Details/5919-G10FURAFRM-Fury-Frame

• Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jun 2010

#3   20. jun 2010 Jeg lytter på hva folk og siger, og nu ville jeg høre hva i sagde herinde, men der er jo også go og dårlig carbon, og jef ved ikk hvor god den er på scale 35?

• #4   20. jun 2010 Klart Canyon.. bedste udstyr og fedeste design..

og de kører genialt..

• #5   20. jun 2010 Du kan være ret sikker på at de etalblerede mtb fabrikanter anvender en god kulfiber tybe, ligesom deres formstøbninger og lim/harpiks ville være at finde i høj kvalitet. Scott har god erfaring med kulfiber.

• Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jun 2010

#6   20. jun 2010 W. hvordan vil du så vurdere cyklerne mod hinanden, jeg mener nu hvor den ene er carbon, til nogenlunde samme pris, er udstyret lige en tand under de 2 andre?

• Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jun 2010

#7   20. jun 2010 106 visninger, der må der være mere end 1 der har en mening, hvilken en af de de 3, gerne med nogle begrundelser.............

• #8   20. jun 2010 Har du eventuelt prøve at kigge på Bianchi cyklerne, har selv lige været ude og sidde på næsten alle deres 2010 modeller og det er fandeme lækre cykler hvis du spørger mig.

• #9   20. jun 2010 Der gives ikke garanti, hvis man vælter på en cykel, og den får et slag..
    Producenternes garanti gælder kun, hvis der er fejl på rammen, f.eks. dårlige svejsninger eller lign. der har medført, at den er knækket..

Carbon rammer knækker ikke bare sådan, det sker kun hvis du vælter, og rammen f.eks. lander på en sten. En almindelig alu ramme ville i sådanne situationer få en ordentlig bule.

Du kan sagtens vælge en carbon mtb, men du skal være mere påpasselig.
    Køb en god alu ramme, hvis du er usikker på, om du kan passe ordentlig på den.

Dog vil jeg sige til sidst, at de fleste skifter cykel inden der er gået meget mere end 3 år, så jeg kan ikke se problemet i en carbon ramme.

• #10   20. jun 2010 Køb en scott scale 35, så har du en vildt lækker ramme, som 100% sikkert er lavet af rigtig god carbon, og med stærke vævninger..

• #11   20. jun 2010 @Frederik S

Du er altså gal på den mht carbon rammer. Det er decideret forkert som du udlægger det.

• #12   20. jun 2010 Okay, jeg fortæller det bare, som jeg har forstået det:=)
    - Du kan måske fortælle mig hvor, jeg går galt i byen?

• #13   20. jun 2010 Det er stort set Giant der laver "alle" carbon rammer, hvor der IKKE bliver reklameret med, at de er lavet i USA, tyskland, ect. ect. Scott er lavet af Giant og Giant ved alt der er at vide om carbon. Altså bør der ikke være noget at udsætte på kvaliteten af kulfiberen.

Det største problem med carbon, som jeg ser det, er at skindet kan bedrage. Altså kan rammen umiddelbart virke OK efter et møde med en sten eller et tre, men sandsynligheden for at rammen har fået strukturelle skader er til stede, også selvom man intet kan se. Pludselig en dag knækker den under dig uden varsel.

• #14   21. jun 2010 Andreas L...

Hvad bygger du dine henvisninger på?? Indtil du kan komme med et verificerbart link er det du lukker ud ikke andet end ammestuesnak!

• #15   21. jun 2010 En stødt Scott ejer?

Til hvilken del af det, søger du verifikation? - Det er almen viden, at Giant laver stel for langt de fleste brands i verden. Trek får også lavet alustel hos Giant.

• #16   21. jun 2010 Men hvis du kan finde Bicycle Retailer and Industry News' 2007 Factory and Suppliers Guide, fra første oktober 2006 så kan du se en liste over hvilke frabrikker alle US brands bruger.
    Scott får deres rammer lavet hos Giant Bicycles og Hodaka Technology, men det er jo ikke noget man stilter vildt meget med. Min gamle chef var ude og besøge en af Giants frabrikker i Taiwan, og han genkendte mange rammer fra andre producenter. Din ramme er ikke blevet dårligere, af at komme fra en Giant fabrik, tvært om - det er ikke for sjov det er verdens største cykelproducent.

• #17   21. jun 2010 Hej Andreas..

Tak for dit svar. Jeg er ikke på nogen måde stødt af dit første indlæg, jeg er generelt bare træt af den "ammestuesnak" der er herinde. Folk skriver det som er talt om i 7. kartoffelrække uden at have nogen som helst brugbare og pålidelige referencer. -Og det ved ejg du kan give mig ret i. Se bare længere oppe i denne tråd, eller de "antagelser" trådstarteren også starter med at skyde på banen.

Er det muligt du kan lægge et google-link op således man med egne øjne kan læse det du skriver. Jeg synes nemlig det kunne være spændende og har ikke helt forstået hvad det er jeg skal finde/søge efter.

• #18   21. jun 2010 Måske denne??

(link fjernet)

• #19   21. jun 2010 Det er iorden, men sagen er den samme på alle gallerierne. - De er gennemsyret af useriøsitet. Hvis man vil have seriøs cykelsnak, så er det ikke her man skal bruge sin tid.

Jeg har ikke et link til artiklen, da den er bragt i trykt form, men der er referencer til den mange steder - og det er herigennem jeg har mine informationer.

Jeg synes egentlig, at det var den sidste del af mit indlæg, der lagde op til mest relevant debat? Hvem der laver hvad og hvor betyder i mine øjne ikke det store. Bare kvaliteten er i top, og det er den, hvis rammen kommer fra Giant - set bort fra dårlige designs geometrimæssigt.

• #20   21. jun 2010 Jeg lavede engang en tråd her på CG hvor jeg havde et link der fortalte hvor stort set alle rammer blev lavet. Men det er efterhånden et år siden jeg havde den tråd oppe, og jeg aner ikke hvor den er.

• Mads C
    Mads C Tilmeldt:
    jun 2010

#21   21. jun 2010 Så jeg ka altså roligt købe en scale 35, og medmindre jeg styrter helt vildt, er carbon stellet ikk mere skrøbeligt en f.eks. det på scale 40??

• #22   21. jun 2010 Mads..

Stellet på en cykel svarer til rygraden.. Det er det vigtigste af alt og absolut ikke der du skal spare. Køb den Scale 35 (det er samme stel om den så hedder 30, 20, 10 eller LDT (bortset fra integreret pløk)) og slid delene op. Derefter kan du sætte bedre hjulsæt og forgaffel på -eller hvad du nu ønsker skal forbedres.
    De dele der sidder på nu er ikke dårlige og de kan sagtens give dig masser af glæde i skoven.

• #23   21. jun 2010 Eller køb en Giant og få ordentlig geometri smiley Jeg synes personligt Scotts carbon rammer er ALT alt for korte i overrøret.

• #24   21. jun 2010 Uenig.. Men jeg kører også på en str. large. Der er rigelig med længde sammenlagt med 120mm frempind.

Giant er bare så E V I G T kedelige i deres design. Husker ikke mange mtb fra deres kollektion hvor de har brugt mere end to farver på deres rammer.

• #25   22. jun 2010 W, hvorfor er mine antagelser forkerte? Det er da almen viden, at en carbon ramme lettere knækker, grundet bl.a. større stivhed.

• #26   22. jun 2010 Frederik S

Ok, henvis mig til denne "almene" viden? jeg vil vædde med at feks mit carbon stel er stærkere og mere slag-resistent end en alu-enduro. Og nu vi er ved det, så følg med i hvad Cannondale lige har lavet af AM-carbon til deres nye 2011 Jeckyl og Claymore ramme, en carbon ramme der ikke alene er langt stærkere end dets alu bror, men også kan måle sig med stål(!).
    Santa Cruz siger at deres carbon nomad er så stærk, at de måtte sætte den i en DH-fatigue maskine for at teste den, og heller ikke her kunne de ødelægge den.

Kom ud af den der gamle illusion om at carbon er et svagt purøst materiale der knækker bare det lander på en sten eller får et slag. Det kan godt være at carbon var svagt i 90'erne, men idag skriver vi 2010, og der er sket rigtigt meget på området, og der sker stadigt udvikling.

• #27   23. jun 2010 Det er jeg da positivt overrasket over, at der i dag laves mtb-rammer, som ikke bare knækker.
    Dog er jeg stadig af den overbevisning, at det ikke gælder racer-stel i samme grad!:)

• #28   23. jun 2010 Nu er der ingen her der snakker racer stel.

Kommentér på:
Scott,Canyon eller......

Annonce