Hvilken MTB til 15K {{forumTopicSubject}}
Jeg har de sidste 3 år kørt på en billig Maxxum Signature MTB.
Nu er den ved at være godt og grundigt slidt og jeg vil have mig en ny og bedre MTB og søger lidt råd til hvilken jeg skal vælge. Teknik er ikke det jeg har mest forstand på og jeg synes det er en sand jungle derude.
Max pris ca.: 15.000 kr.
Brug: MTB, MTB-O og evt. lidt adventurerace.
Højde: 180 cm.
Vægt: 76 kg.
Jeg tror umiddelbart jeg er ude efter en hardtail.
Af mærker jeg kender til er: Cube, Trek og Scott. Jeg har derfor prøvet at finde nogle modeller fra disse producenter som inspiration:
Cube Reaction GTC Pro
(link fjernet)
Trek Elite 9.7
(link fjernet)
Scott Scale 35
http://www.scott-sports.com/us_en/product/8280/44729/scale_35
Der var lidt at starte på. Til at starte med ønsker jeg lidt yderligere info ang:
1. Carbon / ALU ramme? Fordele og ulemper.
2. Enkeltdele: hvilket kranksæt er bedst, hvilke gear osv.
3. Fremtidssikring: hvor har jeg bedst mulighed for at opgradere senere?
Lad mig til sidst understrege at det ikke specifikt er en af ovennævnte cykler jeg er på udkig efter. De er blot anvendt som inspiration for at se, hvad man kan få af stumper på en cykel i mit prisleje.
Jeg ser frem til at modtage inputs fra jer
For en uge siden fik jeg et godt tilbud på:
Trek 8500
(link fjernet)
med skærmsæt, flaskeholder, xt pedaler og forgaffelpumpe til 15K.
Er et godt alle stel som dette værd at foretrække frem for et "billigt" Carbon stel som 9.7'erens? Hænger lidt sammen med spørgsmål 1.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 3 Emner: 92 Svar: 693
en smule over budget men der for du virkelig noget for pengene
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
maj 2010
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 1 Svar: 18
Tror du at en Carbon hardtail vil være bedre? Og har du dårlige erfaringer med Canyons rammer?
Er der nogle som har gode/dårlige erfaringer med Canyon?
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
maj 2008
En god carbon ramme, vil både være stivere horisontalt (kraftoverførsel), men samtidigt have mere vertikal eftergivenhed som kommer til udtryk igennem komfort.. Jeg ville personligt, med dit budget, gå efter en lækker carbonramme.. Resten af delene kan skiftet senere hen, når de er blevet slidt ned eller du er blevet træt af dem. Så mit forslag. Find en cykel hvor du får en god lækker ramme med en FOX, Rockshox eller Magura top-end forgaffel. Ramme, forgaffel og hjul er de tre vigtigeste elementer i en mtb.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Cykler: 1 Emner: 118 Svar: 1.613
maj 2010
Jeg er umiddelbart ret hooked på den Grand Canyon AL 9.0 SL. Bare ærgeligt at der er så lang ventetid på den (uge 28 for den i sort). Jeg har haft en hvid MTB og synes jeg hurtig jeg blev træt af. Men ok sort er jo også lidt småkedelig.
Jeg vil lige tænke over det et par uger og se om der skulle dukke andre interessante modeller op.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 9 Svar: 68
For 15.000 får du en fin Scott Scale i carbon med rigtig fornuftig forgaffel (For det meste FOX)
Find en lokal cykelsmed der forhnadler dem. Det er der rabatterne er at hente.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 9 Svar: 68
14000kroner.
(link fjernet)
maj 2008
maj 2008
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Cykler: 3 Emner: 38 Svar: 906
Vi Med Cyker ! : Ja, Canyon'en er lettest, men sammenlign dem med samme udstyr, så tror jeg godt jeg ved hvilken en der er lettest.
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Cykler: 2 Emner: 17 Svar: 424
Evt læs testen og se om du kan finde andre.
sep 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 203
maj 2010
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=1807
Synes dog den overskrider mit oprindelige budget på 10-15.000 kr. lige vel rigeligt. Men er de sidste 5.000 kr. ikke godt givet ud? En cykel som den skal vel ikke opgraderes de kommende mange år..?
Er det totalt overkill at købe så dyr en cykel når jeg ikke har kørt så meget MTB? Jeg vil gerne begynde at deltage i lidt løb - har kun været med i MTB-O løb indtil videre. Jeg er bare godt og grundig træt af min discount-cykel og håber at det rigtige "grej" kan hjælpe mig til at få trænet og kørt mere
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Cykler: 12 Emner: 187 Svar: 757
Hvis du har råd til det, så køb med dit hjerte. Du vil fortryde, hvis du får en cykel du ikke bliver helt så glad for, hvis du har råd til prisforskellen
Jeg synes ikke den er overkill til dit brug. Jeg har selv en high-end cykel som jeg bruger til de ugentlige ture med vennerne. Jeg har dog også planer om at køre lidt løb i en nær fremtid.
Du får en virkelig lækker cykel ved Canyon, som du ikke skal opgradere på i mange år.
Nu ved jeg ikke om du har overvejet det (har ikke læst hele tråden igennem) men har du tænkt på en fullsuspension? Jeg har indtil nu kun kørt hardtail, men overgangen til fully var fantastisk, aldrig har nydt en tur i skoven mere end jeg gør nu! Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg er lidt ærgerlig over at jeg købte min tidligere specialized, for en god slat penge, for at finde ud af 4 måneder senere, at jeg burde have købt en fully!
maj 2010
Ang. fully vs. hardtail, så har jeg kun kørt hardtail. Jeg har aftalt med nogle venner at vi skal køre en masse MTB i løbet af de næste par mdr. og prøve nogle af deres cykler. Så håber jeg at kunne gøre mig en ide om, hvad det er jeg foretrækker
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Cykler: 12 Emner: 187 Svar: 757
maj 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 87
TREK 8500
http://www.cykler.dk/Mountainbike-Trek-8500.aspx
Grand Canyon AL 8.0, 9.0 eller 9.0 SL
http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=1806
Scott Scale 20
(link fjernet)
Tror du vil blive glad for hvilken som helst af cyklerne, men prøv dem så du er sikker på at str. og geometri passer dig optimalt
Du skal dog være opmærksom på at cykler i denne klasse ikke er bygget til at havde eks. bagagebærer, barnestol etc monteret så den er optimeret til racekørsel og ikke til eks. tour eller hverdagscykel med bagage.
Jeg endte selv med at købe en Grand Canyon AL 9.0 SL men er helt sikker på at de andre cykler også ville dække mit behov fint. Desuden kunne jeg sagtens havde valgt en Canyon 8.0 eller 9.0 som også er fint udstyrede måske endda med lidt stivere forgaffel.
Mht. dit spg. ang. Carbon vs Au har du et udemærket svar her:
http://happymtb.org/2009/08/14/kolfiber-eller-aluminium-%e2%80%93-tva-ht-i-jamforande-test/
Og test af Canyon kan du finde mange af på nettet:
http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1&id=28&id_nyhed=21917
maj 2010
Tak for dit svar. Jeg er ret hooked på den Grand Canyon AL 9.0 SL ligesom du har købt. Jeg vil gerne have den i sort, men der er desværre LANG leveringstid på.. Men det må jeg jo bare tage med.
Hvordan fandt du ud af, hvilken størrelse du skal bruge? Brugte du bare deres Perfect Position System?
I løbet af de næste par uger skal jeg prøve nogle af mine venners MTB, for at være sikker på om det er fully eller hardtail jeg vil have, men er nu ret sikker på valget allerede er truffet..
maj 2010
Jeg brugte deres system men var stadig i tvivl omkring M vs L, jeg er 187cm og valgte str. L, - men skridtlængde, torsolængde mv har også betydning.
Jeg vil personligt vælge hardtail primært pga. mindre vedligehold, lavere vægt, lavere pris og hurtigere opad...men hvis komfort vægtes meget højt er fully naturligvis en mulighed.
Valgte min i hvid som også er farven på forgaflen, - den skal så vaskes af lidt tidere men det er ok, - så passer man også bedre på det fede udstyr.
Hvor bor du i landet, kan du også prøve min i str. L tror dog at du mht. Canyon ligger tættere på str. M.
Mvh. Kim
maj 2010
maj 2010
Jeg har skrevet med Carsten fra Canyon DK og de har en str. L til at stå i Randers, så den skal jeg forbi og have prøvet.
Er ret sikker på at valget falder på en Grand Canyon AL 9.0 SL.
maj 2010
jeg var i Randers i fredag og nåede frem til at jeg skulle bruge en str. M..
MEN
der var lang leveringstid på Grand Canyon AL 9.0 SL.
Så jeg kom lige til at bestille en Grand Canyon CF 8.0 i stedet for: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=1807.
Så den skulle gerne komme i næste uge engang og så skal der satme trækkes nogle kilometer ud af benene
Mange tak for jeres hjælp! Jeg skal nok oprette cyklen herinde når jeg får den
maj 2010
Hvilken MTB til 15K