Pendler/motionscykel, 10.000,- {{forumTopicSubject}}
Hej, efter et par dages søgen rundt omkring på nettet, er jeg nået til erkendelsen at cykler faktisk er ret komplicerede, hvorfor også valget af ny cykel bliver kompliceret...
PT. er jeg bosiddende i Sydfrankrig, men kommer hjem til august, og efter dagligt at have cyklet 10 km. hernede på en cykel købt for 150 euro, har jeg besluttet mig for at jeg skal have noget ordentligt når jeg kommer hjem.
Mit behov er pendling til og fra træning (1 km hver vej) Det er pendling til og fra arbejde 3-4 gange om ugen (8 km. hver vej) samt turen til og fra sommerhus i weekenderne om sommeren (30 km hver vej, men jo ej samme dag)
Min baggrund er en Nishiki cykel, 10 år gammel, smurt kæden en enkelt gang, indvendige gear, aldrig haft problemer med den (cyklede vel i gennemsnit 5 km. om ugen) Hernede i Frankrig har jeg dog stiftet bekendtskab med udvendige gear.
Mit budget er 10.000,-
- Det skal være en sportscykel
- Udvendige gear som gerne må være holdbare da jeg endnu ikke er 100% fortrolig med udvendige gear. Mindst 8-9 gear.
- Mest mulig udnyttelse af mit tråd.
Om det skal være rullebremse, V-bremse eller skiver, ved jeg ikke rigtig. Jeg kan forstå at rullebremser vejer en del ekstra men omvendt er nærmest vedligeholdelsesfri i modsætning til V-bremse og skivebremser. Afhænger vel af hvor meget jeg får ud af at vælge V-bremser eller skiver?
Jeg er villig til at bruge tid på at vedligeholde cyklen, og forhandleren kan vel vise mig hvordan, men hvad består dette i på en ugentlig basis hvis jeg har kørt f.eks. 50 km? Tage kæden af, vaske og smøre den, smøre gearene? Jeg forestiller mig at det tager et kvarters tid ugentligt? Og hvor meget mere vil jeg skulle regne med hvis den har kørt i regn? Sneture vil være yderst sjældent og kun få kilometre til og fra træning. Den vil desuden blive opbevaret i en cykelkælder.
Jeg har kigget på Avenue-modellerne da de er super flotte, men kan læse mig til at de vist skulle være lidt tunge? Når min viden er meget sparsommelig på teknikken, kigger man jo selvfølgelig på designet, og der er Avenue i top, men hvis man kan få noget bedre indenfor mit budgets rammer, så ville jeg foretrække at få det bedre.
Min motivation for en ny cykel er simpelthen at kunne cykle nogle længere ture med større fornøjelse, og hvor jeg kan mærke at mit tråd bliver omsat til en god fart.
Nogle forslag? Er der andre oplysninger som er vigtige, vil jeg svare hurtigst muligt
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Cykler: 2 Emner: 3 Svar: 198
for at få lidt mere "køreglæde" så skift dækkene.
apr 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
Hvis det skal være let, stift og lækkert...........
apr 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Og hvordan er holdningen med V, rulle og skivebremser?
En god forhandler i Østjylland, kommer jo selv fra Århus, som ved en del om sådanne sportscykler og ikke har sit fokus på bedstemorcykler?
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
Min holdning er v bremse til dig, hvis du gerne vil have en let cykel, og hvis du gider vedligeholde lidt....
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 4 Emner: 2 Svar: 18
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 51 Cykler: 6 Emner: 66 Svar: 1.709
(link fjernet)
eller noget hjemmebyg
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 259
Ellers kan en racer-præget mtb nok også gøre det, men det skal kun være, hvis du også går og drømmer lidt om at køre i skoven.
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 6 Svar: 204
skærme og nogle durano plus.. Du kan se den i min profil, dog uden skærme
apr 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Men er en racer okay at cykle på med almindelige pedaler, altså uden klik sko men i almindelige hverdagssko...?
Jeg ved godt at en racer er lavet til lange ture, men er det ikke mere behageligt at cykle på de allerede foreslåede cykler? Jeg kan kun sammenligne med motorcykler, hvor en racercykel kan være noget hård ved skuldre, håndled og lænden hvis man kører under 80 km/t - hvilket jeg regner med vil være tilfældet størstedelen af tiden på min nye cykel
Men i hvert fald lyder det som om at jeg skal have en med V bremser, er der enighed om det? Hvor meget vedligehold er der så samlet ugentlig når det er med udvendige gear, v bremser, og så afhængigt af gearsystem? For hvilket gearsystem skal jeg lede efter til prisen? Husk det må gerne kunne holde til et par fejl i starten da jeg ikke er helt rutineret med udvendige gear
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 28 Svar: 750
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 259
Hvis du kører med taske og lign. vil en flatbar racer da ikke være meget bedre. Den har vel stadig den racer-prægede geometri?
Hvis du kører med en rygsæk som er spændt godt ind, og derved sidder helt op ad ryggen, vil jeg ikke umiddelbart tro, at det skulle give de store problemer.
jeg ville nok foreslå dig en cyclocross cykel, som er magen til en almindelig racercykel bare forstærket, så det kan klare lidt flere tæsk. Dækkene punkterer heller ikke så nemt, så vidt jeg ved.
Ellers kan de foreslåede cykler nok også stille dig tilfreds.
Jeg synes dog at en "ordentlig" racercykel er klart at foretrække på længere ture, men jeg ved ikke om det bare er mig?
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 2 Emner: 6 Svar: 204
Pendler/motionscykel, 10.000,-