Ny Cykel, fully eller HT? {{forumTopicSubject}}
Hej Cykel Galleri,
Håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig.
Jeg begik en fatal fejl, og solgte min MTB da jeg ikke følte jeg fik den brugt nok, og har fortrudt det de sidste 4 uger..
Derfor må jeg ud og have mig en ny, og overvejer om det skal være en Fully, eller en hardtail, jeg har primært kørt Silkeborg, og Marselisborg banerne, og det vil nok ikke ændre sig.
Mit budget er 15-18.000 kr..
Jeg har gået og kigget på flg. cykler, men ved ikke om de er gode nok ??
https://www.canyon.com/da/mtb/neuron/2018/neuron-al-6-0.html
http://rask-cykler.dk/Rask-Cykler/Produktside/Scott-Spark-960-(2018).aspx
Er det gode valg? hvad vil i anbefale som det bedste valg for en nybegynder på en full suspension..
Min hardtail jeg solgte var en Cube LTD pro 2016 model, den var rigtig dejlig, da man havde en god position når man kørte, jeg følte man lå ldit mere ned end på andre cykler jeg havde prøvet.
Kom gerne med alternative bud på ckyler mv.
Pft. for hjælpen!
Mvh
Kasper
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
Terrænet omkring Silkeborg er jo oplagt til en Fully, selvom man sagtens kan køre på en HT. Marselisborg er jo en helt anden boldgade, kan man mene.
Jeg er selv rigtig glad for HT, men kører faktisk på en 27+ nu, som jeg synes kombinerer flere fordele fra begge verdenener. Det kan du måske have med i dine overvejelser, som et tredie alternativ. Du kan også lade være, hvis det komplicerer tingene yderligere Som udgangspunkt er en fully jo super fedt, men du skal gøre dig klart om du vil have en fartmaskine, en legemaskine eller en mellemting. Den neuron du linker til kan bruges til det meste og ALLE dem jeg har mødt som har en, er glade for den. Jeg har også selv haft en - den er fin.
Held og lykke med dit køb.
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Peder, hvad vil du anbefale til de 2 spor, det er mere eller mindre udelukkende dme jeg køre,
Jeg er ikke en Dare devil, så må erkende jeg tager stierne uden om mange af de "slemme" bakker mv. i marselis som er den jeg primært køre.
som jeg læser det ud fra det du skriver, bør mit valg falde på en XC cykel, det var min gamle vidst også. jeg har godt kigget 27,5+ men syntes de er svære at finde i det prisleje?
Som udgangspunkt går jeg efter farten når jeg køre, elsker nedkørslerne hvor man virkelig kan få noget skub under sig. Jeg må ned og prøve den Scott jeg har kigget på.. Kan jo desværre ikke prøve Canyon cyklen, det er også mit eneste øf ved at købe den, syntes det er mange penge for noget man ikke kan prøve og se inden køb..
Det jeg nok søger er en mellem ting mellem en cykel som tillader mig at tage dem ere tekniske dele af sporet når jeg er klar til det, og en cykel som kan holde en god høj fart
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
Der er masser af fede cykler både HT, FS og 27+ i dit prisleje, så giv dig da god tid til at finde den rigtige .... og ellers kan du jo bare bestille den Neuron. De er vist også nemme at komme af med igen Nå ja - og hvis det er det du gør, så tag modellen over og slip for de elendige cross ride hjul
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Nej tror jer vil have mig en 29er full, Syntes ikke jeg kan finde nogen 27,5+ full suspension??
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Mener helt sikkert der er 27.5+ fully cykler.....Scott evt?
Har selv 27.5 + hardtail og det er super comfort agtigt. Masser af luft i dækkene til at gøre det mere blødt og til at suge ujævnheder ud af underlaget....
Kan kun forestille mig at en 27.5+ fully vil være lækker men til dit kørsel er og dk generelt er det måske overkill ( uden at fornærme nogen ts ...specielt opad og ligeud er der kæmpe fordele ved hardtails...nedad er fully bedst. Men en 27.5+ hardtail med det rigtige dæktryk og tubeless set up er virkelig også en fornøjelse nedad.
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Tak for anbefalingen, ved du hvor man kan se og købe 27,5+ i århus eller omegn? syntes ikke rigtig jeg kan finde noget?
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
For ikke så mange år siden kørte rigtig mange på hardtail. Det var mest fordi de kørte racer om sommeren og mtb om vinteren på grusstier og veje.
Idag er mtb sporten meget mere udbredt og der er bygget mange spor overalt og sporerne udbygges og forbedres hele tiden. Desuden bygges rigtig mange tekniske sektioner med hop, rockgardens mv.
Idag kan man stort set nøjes med og køre spor hele tiden hvis man er villig til og smide MTBiken i bilen en gang i mellem.
Som almindelig motionist som kører meget spor så skal man køre fully. Jeg plejer og sige at alle spor er bedst kørt med en fully.
Det er ikke det samme som, at sige at en hardtail ikke kan være bedre for nogle, men det er egentlig idag mere en niche ting, ligesom cross cykler er.
Med andre ord. Vælg en fully, hvis du kører meget spor.
Om det så skal være en XC fully eller en Trail orienteret fully. Tjaa...Jeg er personligt til en let XC fully, såsom Trek Top Fuel. Den har kun 100 mm vandring, men dens full floater bagaffjedring gør at det føles som mere....I Danmark er 100mm vandring rigeligt. I udlandet er der brug for mere vandring fordi sporerne har lange nedkørsler med store sten (i dammark har vi kun jord og rødder).
Og hold dig til 29”. 27,5” er også en niche ting. Stort set ingen laver 27,5” MTBikes mere og med god grund. 27,5” kan stort set kun købes i størrelse small (kvindestørrelse). Det er ikke fordi 27,5 er bedre, men er mere af hensyn til en mindre ramme til små mennesker...
27,5+ er også en niche ting.....det dør ud ligesom alt andet, måske, da vi i Danmark ikke har brug herfor...Start med en almindelig fully med 100mm vandring. Når du får mere erfaring, så prøv nogle andre cykler og så kan du købe en mere niche mtb næste gang...
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Man skal prøve forskellige typer MTBikes over en årrække. Det er med til og gøre sporten sjov og man får en masse erfaringer med forskellige typer cykler.
Man kan sagtens lære og køre ordenligt på en fully. Nu anbefaler jeg jo en fully med 100mm vandring og ikke en med 130/140 som HT linker til....
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
I starten vil nybegyndere have godt af den ekstra hjælp de får af en fully. Nu er der jo ikke noget galt med den anderledes kørestil man har på en fully.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Skal det være ved Århus? Har du overvejet at købe over nettet eller rejse (Sjælland) efter det.... Med dit budget så kan få en konge 👑 cykel....
Jack jeg er lidt paf over dit indlæg.... Hvorfor er 27.5 og 27.5+ niche cykler og hvorfor er der ikke brug for store dæk i dk ? Jeg er enig med dig i at man skal prøve cykler over en årrække og at det er en kæmpe del af det at cykle men vi ved hver især hvad vi bedst kan lide og hvori vi finder personlig komfort. Personligt så kommer jeg ikke til at kører fully med mit behov... Jeg kører en del single-track og har ingen problemer overhovedet med at få sjov ud det på en 27.5 + både rigid og med gaffel på....
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Den mangler bare en dropper.... Dækkene på den er en oplevelse i sig selv de laver huller når du bremser.....!
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Jeg har i mange år haft samme holdning og har igen og igen prøvet herinde og argumentere for 29” til nybegyndere og alle andre, med mindre man har særlige behov (man er lille), eller er så erfaren, at man selv ved hvad man skal vælge.
Der er en årsag til, at alle de store producenter ikke længere producerer 27,5” på deres XC MTBikes. 27,5” blev aldrig det store hit mange troede. Det samme kommer måske til og gælde for 27,5+ cykler. MTBikes, som ikke er 27,5+ får i disse år lidt bredere fælge og mon ikke vi nærmer os cirka 25mm intern bredde på hjulsættene. Det er ihvertfald den bredde Specialized har på deres nye XC hjulsæt. Det samme gør sig gældende for Scott på deres nye Scott Spark 900 team.
Trail mtbikes er tunge, ja næsten gumpetunge. Det handler ikke om at komme først, men jo hurtigere man kan køre jo sjovere er det, dvs for køreoplevelsens skyld, så kør på en så let som mulig xc mtbike i Danmark. Alt den vandring er kun brugbar på 1% af sporerne i DK.....
De få der har brug for mere vandring (niche), som opsøger de få tekniske nedkørsler vi har, de kan godt finde ud af og købe den rigtige mtb til sig selv og behøver ikke spørge til råds herinde. Alle os normale motionister med normale behov har bedst af en 29” fully med 100mm vandring.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Jeg var nede idag og prøve en 27,5+ Scott Spark 960, samt en 29er af samme model, syntes den føltes rar at sidde og køre på.
Umiddelbart ender jeg nok med den Scott scale jeg har linket til, i en 29er. Talte meget med ham i butikken, og han forklarede også at i danmark, er 29er det oplagte valg.
Faktisk sagde han at flere af de store producenter, har taget 27,5 ud, og laver så istedet 27,5+
jeg sad dog bedst på 29eren.
sidste spørgsmål er så flg.
Jeg har fundet en 2017 model af samme cykel, den her: https://cykelexperten.dk/scott-spark-960-2017/?attribute_pa_masterfarvemastercykelstrrels=blackgreenlimel&gclid=Cj0KCQiAkNfSBRCSARIsAL-u3X-l-J0kCXq6_eDKImOcwuAAon8ppAKtJ1zsV1ClchnV_sfJBpGhypYaAjQ2EALw_wcB
Som jeg alligevel kan f¨å noget billigere?!
er 2018 modellen bedre? eller er det det samme? hva dskal man vælge af de 2 ?
maj 2007
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
De to cykler du har i tankerne har en markant forskel og det er dropperposten. Det er en super fed feature, som giver masser af selvtillid nedad. De koster 1500-3000 i løs vægt alt efter kvalitet. Lækkert med indvendig kabelføring.
Men ellers gælder det jo mest om at få en cykel som er meget på sporet og mindre i garagen, mens ejeren sidder indenfor og skriver visdomsord på en hjemmeside
God fornøjelse i skoven du - Silkeborg og Gl Ry er jo så mega lækkert og fedt!
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
https://www.designcykler.dk/shop/trek-top-fuel-3207p.html
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Du har nu engang den økonomi du har, men overvej den trek top Fuel jeg linker til. Det er en meget bedre cykel med meget bedre affjedring og gode bremser (de nye Shimano Deore bremser). Med tiden kan du lave den om til 1*11 istedet for 2*11 og købe nogle bedre hjulsæt, og så får du en top lækker XC fully.
Den bagaffjedring der sidder på trek top Fuel’en åbner og lukker selv afhængig af terænnet og det virker rigtig godt og eliminerer bob på alle tonsestykkerne.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Jeg kører i en af Sjællands største mtb klubber og stort set ingen kører på andet end XC fully med 100mm vandring. Der er selvfølgelig enkelte som gør, f.eks en 2 meter høj gut som vejer 100kg og som hvert år kører mtbløb i udlandet. Han kører med 110mm vandring. Jo mange i klubben har flere MTBikes og også hardtails, som de sikkert bruger til vintertræning på grusstierne. Men til alle løb og sommertræningen, så er der XC fully.
Køb en XC fully som primær mtb og så kan du sidenhen prøve dig frem med en ekstra mtb. Der er meget udstyr og udforske, ligefra dækvalg, bredde på styr, dropperpost, bredde på fælge. Det er altsammen noget du kan eksperimentere med på en XC fully...
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Og lyt rigtig meget til folk som ts
Happy trails til jer allesammen upåagtet hvad i kører på!
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 2 Svar: 78
Da jeg ikke tidligere havde erfaring med fully, var det med lidt skepsis om det ikke var overkill med al den affjedring. Men intet er fortrudt.
Jeg sidder dog mere oprejst på fully'en en på HT'en , hvilket var underligt i starten.
Nogle mener at 100mm vandring er nok til danske forhold, men min har 120mm og jeg syntes bestemt ikke at jeg vil gå mindre, tværtimod. Men det kommer helt an på personlige præferencer.
Jeg kan ikke udtale mig om de andre cykler du linker til, da jeg ikke har prøvet dem, men vil blot dele min erfaring.
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Jeg var nede og bestille og betale den her idag.
http://rask-cykler.dk/Rask-Cykler/Produktside/Scott-Spark-960-(2018).aspx
Dog ikke ved Rask, men fik den til 16.500 inkl. SPD pedaler og en drikke dunk holder..
ER der noget udstyr jeg bør købe her og nu?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Ja ringeklokke!!! og en rygsæk eller bæltetaske til diverse værktøj osv...
Lav den tubeless asap
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 2 Svar: 78
Mine fælge fælge er tubeless ready (Halo og Sixpack), men der er boret huller til niplerne på indersiden af fælgen, så der er en stor chance for utætheder hvis jeg ikke bruger tape.
Jeg vil anbefale at bruge tape da det er en tubeless ready fælg og ikke en tubeless fælg.
Men skipper du tapen så vær forberedt på at du skal rense alle nipler samt fælgkant for latex, inden at du kan sætte tape på, og så starte forfra
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
....
Utætheder ved nipler osv bliver vel tætnet af Tubeless væsken...
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
De sidste 3 cykler har alle været plus cykler og de første ture på alle tre cyklede jeg med slange for at fornemme hvordan det var og om jeg kunne mærke forskel når jeg konvertere til tubeless og med slanger der vejer op imod 450 gram pr slange så har det også givet en fordel der. Hvor meget man sparer på en mindre slange ved jeg ikke....
Begge måder er gode men jeg ser nok flest fordele ved Tubeless og så synes jeg det er sjovt at rode med og så er jeg blevet dæk nørd....I filmen blinkende lygter snakker de om at man skal finde sin helt egen øldybde og det samme gør sig gældende med dæktrykket når du finder dit dæktryk så går alt op i en højere enhed
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 2 Svar: 78
Det burde måske nok tætne nipierne, men mange bække små....
Personligt ville jeg bruge de ekstra 100 kr. på tape og så holde latex'en der hvor den skal bruges; i dækket
#35
En af fordelene ved Ttubeless er at man kan køre med lavere dæktryk, uden at man risikerer punkteringer. Med slagne risikerer man ret nemt slangebid.
En anden fordel er at hvis man f.eks. får en torn i dækket, så piller man tornen ud, vender punkteringen nedad, og når der ikke fiser luft ud mere efter få sekunder, så cykler man videre. Ingen lapper eller slangeskift.
En ulempe er dog at man skal sørge for at der altid er nok væske i dækket, så man skal efterfylde en gang imellem.
Der er mere arbejde med tubeless, men gevinsten overgår ulemperne (efter min mening) hvis man punkterer under et løb.
Man kan altid gå tilbage til slanger, så go for it
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 9
Cykel forhandleren mente det var en gigantisk opgradering fra min gamle Cube Ltd pro.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Vil bare lige sige at en 27.5+ hardtail mtb ged er det helt forkerte valg i 10-15 cm sne ❄ ville langt hellere have en xc racer maskine med 1.95 dæk.... (ironi kan forekommer)
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 593
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Men er sku også bare fordi det er så trættende og læse sådanne debatter efterhånden, fordi man skulle snart tro, at man kun kan køre Gravel Bikes, fatbikes, 27,5” Trail Bikes og Enduro cykler. Man glemmer fordelene i XC cyklerne.....måske man skulle prøve og sætte sin enduro mtb i skuret for en dag og så låne en god og let XC fully af de nyere slags. Der er sket en hel del med geometrien og kvaliteten af affjedringer og hjul på XC fully’er de sidste par år.
Prøv og tjekke denne video på Youtube. Det er en gut, som normalt kører på en Stumpjumper med 150 mm vandring. Han tager den nye Scott Spark fully med 100mm vandring ud på tur på hans lokale spor. Terrænet er ikke som det danske, men er mere lange op og nedkørsler og også downhill.
Det er lidt sjovt og se til sidst i videoen hvor han sammenligner sine tider imellem sin Stumpjumper med Scott Sparken. Han slår alle sine gamle tider, pånær en tid som er en kort svær downhill sektion, selvom han kun har kørt på Scott’en en dag.
Og det siger mig, at der er sket rigtig meget med XC fullyerne, så de nu mere kan bruges som Trail Bikes også. Dvs XC fully’ernes anvendelsesmuligheder er blevet større og ikke mindre.
https://m.youtube.com/watch?v=Vm-BMNDBXOc
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
XC fully’er idag er dog netop bygget med mere afstand imellem hjulene og mindre stejl kronrørsvinkel. Desuden kommer de med bredere styr (og kortere frempind) og hjulene er blevet bredere internt. Dette giver mere stabilitet, ikke kun på nedkørsler, men også generelt hen over rødder mv. når det går lige ud. Fordækket kan man skifte til et der giver bedre greb. De fleste XC fully’er har idag også saddelpind bredde på 31,6 (Trek, Scott) eller 30,6 (Specialized) og derfor er udvalget af dropperpost stort og sådan en kan man jo bare sætte på.
Ud fra det du skriver, så lyder det som om der er lange tekniske nedkørsler i Danmark. Tværtimod så er der typisk mange korte stejle opkørsler/nedkørsler. Netop de korte stejle opkørsler er ofte det største problem for nybegyndere. XC fullyens lavere vægt, mere stejl kronrørsvinkel og mere effektiv affjedring er en klar fordel her. Og der er rigeligt med vandring og kontrol i cyklen til og klare de korte nedkørsler, også for nybegyndere. Nu skal nybegyndere jo heller ikke køre ekstreme stejle nedkørsler og jumps, så det skal de alligevel holde sig fra. Og når deres teknik er god nok, så er en XC fully også alt rigeligt til de korte stejle nedkørsler.
Mange nybegyndere putter alt for meget luft i deres affjedring, så de udnytter slet ikke hele affjedringen på deres 100mm vandring cykler. Og mange har på deres første indkøbte MTBikes kørt på en billig forgaffel. Måske derfor nogle ønsker mere affjedring eller måske rettere bedre affjedring?
Danske spor er ofte fyldt med mange små snævre sving og her er XC geometrien en fordel også.
Og i Danmark, der kører vi også masser af grusveje og transport imellem sporerne og til og fra sporerne. Dette er vigtigt og huske. Her er XC geometrien og alle de andre forhold ved en XC cykel en klar fordel. XC fullyers affjedring kan helt lukkes med tryk på en knap.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Kunne næsten få mig selv til og overveje en Epic som min næste mtb.
https://m.youtube.com/watch?t=301s&v=6jpvZ7CxupA
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Der er fordele og ulemper ved alle cykler husk nu det.
En xc fully Idag, er for de flestes tilfælde super fede cykler og der er så uendeligt mange at vælge imellem. Men de argumenter ts kommer med i forhold til hvilken cykel trådstarteren skulle købe kan jeg kun give ham ret i....
I øvrigt så kan jeg fortælle af alle de cykler JEG har haft de sidste 8 år så er den bedste opad en rigid 29+ cykel som også var den bedste ligeud.... Nedad har hver cykel sin linje og måde at komme ned på men 120 mm vandring er så meget sjovere end 100 mm og det samme er dæk Med stor dæk volume.....lidt ligesom dropper posten der var en tid inden og en tid efter.
At du jack trives bedre på en xc fully er der slet ikke noget i vejen for. Det er der rigtig mange der gør. Men der er også mange der vil være de hurtigste og kører på sekunder med puls bælte, kadence, vægt på cykel osv og det er bare en helt anden verden end den jeg lever i når jeg cykler....og jeg har selv været indædt carbon, vægt og xc racer dæk fanatiker. Det er jeg ikke mere og kommer heller ikke til at være det igen der er så mange fede hardtails I aluminium og stål med 120 + vandring som jeg hellere ville have.
Rummelighed må være ordet.....
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Du anbefalede selv en mtb på 15 kg, hvilket er meget tungt. Det gør ikke livet på sporet lettere for en nybegynder.
Er ikke noget galt i trailcykler, 27,5” og plus størrelse cykler. Min pointe er, at det kan man vælge som en sekundær cykel, når man har erfaring selv nok til og vælge eller har særlige behov.
Er bare sjovt, at I aldrig anbefaler en helt almindelig gammeldags fully til nogen???
Jeg har kun kørt på 26” og 29” hardtail og fully, men har haft tunge alufullyer med dårlige hjul og ineffektiv affjedring og ved hvor negativt de påvirker køreoplevelsen på sporet.
Som nybegynder med en cykel kan en hardtail med plusstørrelse dæk og Trailgeometri være ok ligesom en blanding af en Trail/XC fully med 120 mm vandring også kan være ok....det er dog ikke det bedste, efter min mening.
Men og foreslå en fuldblods Trail mtb, ja næsten enduro mtb forstår jeg simpelthen ikke.
De små nedkørsler vi har i Danmark er ikke nybegynderes problem....det er opkørslerne og her er en XC fully med dens geometi bedst.
Og i glemmer også, at en nybegynder (og alle os andre) i Danmark kører meget andet end spor. Man kører også typisk masser af landevej og grusstier på sin mtb. Og når man kun har en cykel som skal klare det hele, så synes jeg en XC orienteret fully af de nyere slags med 100mm vandring er det bedste bud....og åbenbart især herinde på Cykelgalleri et overset bud eller måske snarere umoderne bud?
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Det samme er tilfældet med dropperpost.....alle taler om det, men kun nogle få i Danmark kører med det. Det er ikke fordi folk er dumme, men fordi det grundlæggende ikke er nødvendigt i Danmark. Jeg kører selv det meste af de tekniske ting på sporerne på SJælland og kan simpelthen ikke se hvad man skal bruge det til. Det samme gælder mere end 100mm vandring, I Danmark har vi meget sjældent brug for mere vandring end 100mm. Det der tilgengæld er brug for er en god effektiv og korrekt indstillet vandring som klarer små fordringer og rødder.....
På den ene side argumenterer I for, at man skal køre på en slags hardtail, fordi det er sværere for en nybegynder og så lærer man bedre teknikken i begyndelsen (køre de rigtige linjer?). På den anden siden så taler siger I Trail geometri og flade pedaler, som vel netop gør turen lettere og mindre krævende på tekniske sektioner. Dette taler imod hinanden.
Nej en nybegynder kan lige så så godt vende sig til klikpedaler med det samme, da dette er det man får mest glæde af generelt set over flere typer tærren. Man kan så godt have en flad pedal i reserve til en helt atypisk dag, men er ikke noget man skal købe hvis man kun har lyst til en pedal. Og igen, langt de fleste kører med klikpedaler, fordi det er det bedste generelt i Danmark og ikke fordi folk ikke ved bedre.
Der er masser af forskelligt udstyr på hullerne i butikken og det vil de gerne sælge, selvfølgelig.....Men det meste er til brug i udlandet og helt særlige situationer herhjemme, såsom hvis man vil køre downhilbanen på Rude sporet.
Det er min holdning....og sikkert også det store tavse flertals holdning, i hvertfald hvis man skal bedømme ud fra hvad de fleste kører på.
At der er alt for mange som kører på en billig lorte hardtail er så en anden sag. Men er mere fordi de nok er nybegyndere og ikke vil bruge de nødvendige cash på en ordentlig mtb.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Ny Cykel, fully eller HT?