3.192 visninger
|
Oprettet:
Fully VS Hardtail {{forumTopicSubject}}
Skal til at vælge ny cykel,,,,
kommer fra en hardtail og over nu som alle andre om det skal være en fully.
har læst en del om det og det virker lidt som om at folk anbefaler fully hvis man vil have mere komfort og gerne vil sidde mere ned..
Er fully kun til bedstefar kørelse???????
Jeg er typen der gerne vil stå op, ikke er så stærk i benene, elsker nedkørelse og desværre ikke kun køre singeltrack, men også en del grusvej og skovbund.
Hvad skal jeg vælge????
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
Hardtail føler jeg der er en meget god energi/kraft overførsel, men på bekostning af komfort, dertil føler jeg så også at jeg kan miste noget overførsel på baghjul ved hurtige nedkørsler da baghjulet har kommer hurtigere op og der får affjedring bag sin gevinst at den holder baghjulet nede. På nedkørsler er jeg hurtigere og koldere på min full sus.
pros: god kraft overførsel, sparet lidt vægt (forskelligt), mindre vedligeholdelse, hurtig på lange strækninger og op af bakke, lettere at hoppe over rødder med.
Cons: komfort, kontakt mellem jord og baghjul ryger let, ikke så kold ned af bakker, ikke behagelig at tag store hop på, mange stød
Full sus
Pros: god kontakt mellem underlag og baghjul også ved ujævnheder og ned kørsler, komfort, en anden følelse af kraft overførsel, sjov . mm det fortsætter.
cons: manglende kraft overførsel kan af og til ryge lidt energi af i afjedringen, ofte lidt tungere, 2 fjedringer at giv service,
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 73
jan 2017
Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 6
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
Det bliver ikke så hårdt igen, elsker at køre på min fully laver hurtige tider på den og holder også en god fart, man kan jo som forholds regel prøve at holde en generel lav vægt på hjulene, så rullemodstanden bliver lidt mindre
Hvis jeg skulle vælge mellem cykler så ville jeg foretrække det sådan her rute mæssigt:
Fully: Rold skov, Slettestrand, hammerbakker, Ebeltoft, Marselisborg poulstrup sø, hvorup, vildkørsel med hop og skrænter.
Hardtail: Hvorup, kongshøj, 1/2 Rold, grusveje, asfalt
Så alt i alt er min fully min fortrukne på trods af den vejer 15 kg
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
XC fully, den har den aggressive geometri så det er let at holde farten og en stødabsorberende effekt, men ikke en jeg ville råde nogen til at flyve rundt på i harzen
All mountain / trail mere vandring og en mere slack geometri = lidt hårdere at træde meget lidt.
Enduro slack, lang vandring, bjergged med fokus på nedkørsel
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Er sådan set enig med Peter HK, borset fra jeg ikke ved hvad han mener med koldere.
Jeg synes dog det afhænger meget af teknik. Hvis man kører en HT, som man kører en fully, vil HT være mindre sjov eller behagelig. Men en HT kan faktisk være mere sjov, da man ikke "bare" mosser henover terrænet og kun skal tænke på at træde hårdt. En HT kræver teknik og evnen til at "doserer" krafterne rigtigt.
Intet slår komforten i en fully. En let XC fully er bestemt også hurtig på sporet, men i mange tilfælde også en "no-brainer", med mindre det er en epic
Er man god til at smide watt i pedalerne og bare sidde ned for at tonse, så er fully det rigtige. Hvis du føler at teknik er din styrke og måske ikke muskel styrke, så er HT det bedste valg.
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Cykler: 3 Emner: 56 Svar: 649
Desuden: Der er en del mere vedligehold på en fully, dæmperen selvfølgelig, men osse bøsninger/lejer/led osv.
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
Skal det være lycra med race på, og vej din morgenmad cykel, skal du finde en xc race.
Der lyder som om du er mere til trailcykler. et par på fully kunne være fx cannondale habit, trek fuel, Santa Cruz 5010/ tallboy, giant trance.
Skal det være hardtail så kig efter Scott scale 710 plus, cannondale beast of the east, de fleste modeller fra orange eller cotic.
Brug evt Google til at blive klogere på hvad der definerer en god trail bike.
Pointen er at det er geometrien som adskiller cyklerne. Ikke om det er fully eller hardtail.
Personligt bliver jeg hurtig træt af xc cykler, uanset om det er hardtail eller fully. De er for nervøse til min kørestil. Og slet ikke sjove at køre på. Da jeg test kørte Scott scale 710 plus, glemte jeg fuldstændig det ikke var en fully. Den kørte bare pisse godt. Og åd det meste terræn, hop, drop, gaps osv
I skal alle sammen velkomne til at tilføje flere gode ideer på fine trail cykler. Det er noget fis det der med at nybegyndere skal starte
okt 2009
Følger: 1 Følgere: 13 Cykler: 3 Emner: 10 Svar: 69
Kan ikke mærke den store forskel på vægt eller "tab af energi".
Kører mest skov og her nyder jeg at køre over rødder som stort set ikke mærkes på mine fullyer
jan 2017
Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 6
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 138 Cykler: 11 Emner: 58 Svar: 504
jan 2017
Følgere: 18 Cykler: 3 Emner: 1 Svar: 6
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Cykler: 1 Emner: 21 Svar: 184
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 888
https://www.btr-fabrications.com
Jeg er lun på BTR ranger... Virker smart med 120mm vandring på den geometri.. .
Det må være den perfekte do-it-all bike..
Eller Kingdom Vendetta 2017...
Jeg tror bare Vendetta bliver for meget med 150mm... Seat tube angle på Vendetta er 75 grader, det må give en effektiv kraftoverførsel i pedalerne..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 57 Cykler: 6 Emner: 91 Svar: 1.079
Tror jeg holder mig til hardtails ellers får jeg hovedpine over det enorme udvalg af fede cykler og se nu bare den btr....den er også Pisse fed.
Fully VS Hardtail