{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.769 visninger | Oprettet:

Andreas H
Andreas H
Tilmeldt:
29. maj 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26

MTB stel carbon eller aluminium? {{forumTopicSubject}}

Hej CG -
Jeg er ud og se på nogle forskellige MTBs, jeg er ikke en der køre løb eller noget seriøst cykling men vil stadig godt have en cykel der kan noget - Når det er sagt vil jeg bare høre nogle af jer entusiaster hvad forskellen mellem en carbon og en alu MTB er, umildbart ville jeg tro at et carbon stel går noget nemmere i stykker end et alu stel ville gøre?? Specielt nu når den får nogle bank ude i skoven.
Jeg køre selv på en carbon racer og er super glad for den, men har ikk forstand på disse mtb´s så lidt hjælp og gode råd vil være værdsat.

Mvh. Andreas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MTB stel carbon eller aluminium?
  • #1   30. jul 2012 Hver 2. Løb jeg kommer til står der en med en defekt cabon ramme. Drop det på en mtb...... Med mindre du har for mange penge....
    Alu får buler, cabon går i stykker...


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #2   30. jul 2012 Og skal man egentlig vælge en 29" eller bare standard 26?? - Jeg er 191 høj og vejer 70 Kg, hvis det har noget at sige smiley

  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #3   30. jul 2012 Ja det er ligepræcis det jeg os regnede med, at carbon ikke kan tåle slag smiley
    tak for reply smiley


  • #4   30. jul 2012 Gider du lige gentage det med carbon vs. alu igen? smiley
    http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html


  • #5   30. jul 2012 Prøv en 26" og en 29er, og køb så 29eren og giv den nogle prygl i skoven smiley

  • #6   30. jul 2012 Kåre selv carbon og er glad for det og er ikke bange for det. Når det så er sagt er har jeg lige skiftet en kvalitets carbon pind med en New ultimate sadel pind. Den var 6cm længer og 1g letter. Så hvis alu er lavet rigtig kan det også være let. Dog ikke så stiv og stærk som carbon.

    Www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJs

    Carbon er stærkere, stiver og letter end carbon. Der hvor jeg tror den den den den går galt er produktionen er svære og det er sværere og lave kvalitets kontrol på. Så der er flere produktions fejl der udløser defekt.

    Har du penge til kvalitets ramme køb det, har du ikke eller vil ikke ofre den sags penge køb en god alu og lev med det 1kg der er forskel. Dine cykle ture bliver ikke mindre sjove.


  • #7   31. jul 2012 øhhhh Bech, 1 kg forskel på hvad? Vægt forskellen på Alu ramme og carbon ramme? Fordi så ved jeg sgu ikke hvilken slags alu- eller carbon rammer du har kørt med. For så stor vægt forskel er der slet ikke! Max 500g på en 5000,- alu ramme og en 12000,- carbon ramme.

    Når det så er sagt.

    Når du er så høj ville jeg foreslå en 29er.
    Der er fordele ved både carbon og alu. Hvis du styrter og slår rammen imod et træ evt, vil man højest sandsynligt få en bule i alu, mens carbon fibrene nok vil blive beskadiget. Det gør ikke så meget at en alu ramme får en bule, mens beskadiget fibre i en carbon ramme, er langt værre.

    HUSK!
    Der findes også tunge carbon rammer.
    Har set nogle carbon rammer veje omkring de 1700g og så er der ingen fordel i carbon rammen.

    God jagt smiley



  • #8   31. jul 2012 Du har højden til 29er de er fantastiske at køre på smiley

    Nu har man lavet carbon rammer til mtb i rigtig rigtig mange år nu og som man kan se i divs test video'er så er de virkelig stærke. Der er selvfølgelig andre ting man skal være opmærksom på med hensyn til revner osv.

    Er man ude i at man får en bule/revne/flænge, så er det sgu nok lige meget hvad du køre på om det er alu/carbon/stål/titan/bambus ect ect.....


  • #10   31. jul 2012 Bjørn, han skriver faktisk 1kg til sidst i sin poste. Men ja jeg sad også og undre mig til at starte med smiley

  • #11   31. jul 2012 Har begge dele, en carbon og en alu. Synes Buch har lidt ret, især når man forsøger på at finde argumenterne for en carbon ramme:

    Vægt
    Profileret stivhed - men sikkert kun i meget dyre rammer

    Havde det været til racer kunne man tilføje kørekomfort, men det giver ikke meget mening til MTB. Ulempen er helt klart at lette carbon rammer er meget følsomme for slag. Så vi er tilbage til om spørgsmålet om en vægt besparelse på omkring 400gr er værd at betale ca. 5000kr eller mere for. Hvis pengepung er tung nok, du vil vægt knalde eller er prof, så gør det!!!


  • #12   31. jul 2012 Vil tilføje.. Du får MEGET mere udaf at købe en 29" (til din højde) end hvad du kan opnå ved at vælge carbon fremfor alu.

  • #13   31. jul 2012 Der er da flere mærker som på deres HT carbon rammer søger for at seatstay's er tynde så der er en smule vertical flex. På scott's rammer har de deres SDS system.

    Så det komfort gælder også i højgrad på MTB. Om det har den storre effekt. Det er så en anden side af sagen.


  • #14   31. jul 2012 Da jeg købte cykel snakkede jeg en del med div cykkel handlere. Og alle mente hellere dyr alu end billig carbon. Ofte var alu cyklen enda også lettere.
    Hvad andgår højden i forhold til om det skal være 29'er. Hvis man ser de kvindelige PRO ryttere, så køre de næsten alle sammen på 29'er. Så hvis de små piger kan så kan vi hvis alle


  • #15   31. jul 2012 jeg har kørt carbon mtb i 1,5 år uden nogle form for problemer min ramme vejer lige godt 1200g om den får mig til at køre hurtiger NEJ.. men for helvde hvor elsker jeg dog bare carbon, konstruktionen , sammen sætningen, stivhed, måden det ser ud på osv er bare alt for lækkert, dog er jeg langt fra sikker om jeg ville kunne mærke den helt store forreskel hvis jeg havde den samme ramme i alu.?

    sådan har jeg det også med Titanium, Scandium osv. det er iden med at bruge andre matrialer der facinerer mig lidt smiley

    Så køb du roligt en MTB Carbon ramme hvis du ønsker dig en smiley Vær dog opmærksom på at ikke alle fabrikanter lykkes lige godt med deres carbon rammer,


  • #17   31. jul 2012 Kig på Scott Spark RC, Cannondale Scalpel og Specialized Epic.

  • #18   31. jul 2012 en 29'er Scott Spark.

    1,990g actual weight for a medium frame with rear derailleur hanger, a curiously chunky quick-release seatpost collar, the direct-mount front derailleur stub, and water bottle bolts


  • #19   31. jul 2012 Fik det måske formuleret lidt dårlig.

    Jeg har skiftet en ritchey wcs Carbon sadel pind 350mm til en New Ultimate Alu sadelpind 410mm, new ultimate alu pinden var 1g tunger. Så alu kan laves let. Dog ikke lige så stærkt når vægten skal spares så meget.

    Den med 1kg forskelg fra Alu til Carbon var måske lidt overkill.

    Men mener stadig, hvis du har penge og vil ofre det en kvalitets carbon ramme koster køb det, og har du ikke eller vil ikke ofre det så køb en kvalitets Alu ramme, og du vil sikkert ikke mærke vægten og stivheden.



  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #20   31. jul 2012 Tusind tak for de mange svar! Var til en meget stor hjælp! smiley

  • #21   1. aug 2012 Af ren nysgerrighed, hvordan definere i så en kvalitets ramme der er god nok i carbon?

  • #22   1. aug 2012 @Michael G: Godt spørgsmål.
    Men jeg har ladet mig fortælle at hvis du skære den over vil man tydlig kunne se forskellen. Da den billige ligner meget sjusk inden i. Og hvis fibrene ikke er helt sammen alle lag igennem så er risikoen for brud stor. Samtidig bruger de billige meget materiale for at få det til at holde, hvilket gør at rammen bliver tung.
    Det skal med det samme siges at det ikke er viden jeg selv har set, men kun har ladet mig fortælle.


  • #23   1. aug 2012 jeg tror nu også personligt at man skal være mere ind meget dygtig for at kunne mærke den store forreskel på div rammer, selvf vil geromatrien give udslag i måden cyklen køre på... men i en "blind" test tror jeg det er svært at ud pege den dyre kontra billige ramme..

    jeg har kigget lidt ´på en 29" UD carbon ramme , er der nogle der har erfaring med UD carbon?


  • #24   1. aug 2012 UD carbon giver i det her tilfælde bare en anden overflade end du har på din egen carbon ramme. Det væv du ser på din egen er primært et pynte lag.

  • #25   1. aug 2012 At overfladen er anderledes skylders at UD carbon jo ikke er "flet" vævninger men at kulfibrene er blandet i lidt ligesom man gør det med glasfibre.

    Så michael det du mener er at under vævningerne er der en slage ud carbon? eller hvordan


  • #26   1. aug 2012 Det jeg mener er, at der står det er en UD carbon ramme. er netop at overfladen er anderledes i forhold til det vævede du har nu på din kina ramme.

    Du vil højst sandsynligvis finde den ramme med 3k 6k og 12k vævning også.


  • #27   1. aug 2012 nu har jeg læst lidt op på det UD carbon er ikke kun en anden overfladen .

    Nu er min ramme nu lavet i TW helt ligesom 90% andre , og den (PZ racing) 29" ramme jeg kigger lidt på, kommer ikke i andet ind UD smiley ..


  • #28   1. aug 2012 nu har jeg læst lidt op på det UD carbon er ikke kun en anden overfladen .

    Nej du har skam helt ret, UD carbon er ikke det samme som vævet carbon.

    Men i de her tilfælde hvor der står at det er en UD carbon ramme og intet andet så er det overfladen. Prøv at gå på ebay og kig. Der fåes de samme ramer i UD og flere forskellige vævet modeller.


  • #29   1. aug 2012 nå okay, sådan skulle det forståes smiley så er jeg med..

  • #30   1. aug 2012 UD (Uni Directional) anvendes når man ønsker styrken i længde retningen, samme retning som alle fibrene peger. En kombination af UD og vævet kulfiber kan derfor skabe en større styrke og stivhed i en retning, og mere flex i den modsatte. Det er en af måderne at styre rammens stivhed og styrke på. En sadelpind skal have stor styrke i længde retningen, men ikke så stærk i tværsnittet, så et perfekt sted at anvende UD kulfiber. Valget af væv er en del af at lave en god komposit kontruktion, mange andre parameter spille ind, og disse skal helst være optimeret sammen, for at skabe den bedst mulige konstruktion. På nogen punkter er det ikke forkert at sige, at en dårlig konstruktion af en kulfiber ramme også er en tung ramme. For på en tung ramme, har man brugt meget materiale for at opnå en tilstrækkelig styrke.

Kommentér på:
MTB stel carbon eller aluminium?

Annonce