Primoz Roglic
fra Team Jumbo-Visma vandt næsten Tour de France 2020, indtil det uventede
skete. Sloveneren Tadej Pogacar fra UAE Team Emirates tog etape 20 – en
bjergtidskørsel – og ændrede løbets forløb. Indtil næstsidste etape sidste år
havde Primoz Roglic næsten et minuts fordel over sin kollega slovenske Tadej
Pogacar. Så kørte han som Tour-debutant den mest imponerende tur som muligt på
den sidste tidskørsel op ad La Planche des Belles Filles for at vinde en tredje
etape og vende et 57-sekunders underskud til en 59-sekunders vinderfordel tager
ind til Paris for at sikre sig den gule trøje.
Godt ni
måneder senere vender Pogacar og Roglic tilbage til Frankrig som fælles
favoritter til at vinde 2022 Tour de France. Alle spillernes
perspektiver og håb afspejles bredt i Tour
de France odds, fordi bookmakere
normalt er dem, der har den største ekspertise med hensyn til, hvordan
turneringen forløber.
Det er tid
til at se nærmere på de to iøjnefaldende stjerner i Touren og afveje, hvem der
har en bedre chance for at køre ind i Paris klædt i gult. På tværs af en række
kategorier får hver rytter en karakter ud af 10, før scoringerne opgøres til en
endelig karakter ud af 100.
Deres nuværende form
Både Pogacar og Roglic har haft sejre i denne sæson
forud for 2021 Tour de France. Mens Pogacar var den samlede vinder ved fire
forskellige løb (UAE Tour, Tirreno-Adriatico, Liege-Bastogne-Liege og Tour of
Slovenia), vandt Roglic den grønne trøje (pointklassificering) i Paris-Nice.
Roglic vendte
tilbage til 2021 Tour of Baskerlandet og snuppede den gule trøje, mens Pogacar
sluttede på tredjepladsen. Roglics sidste løb var Liege-Bastogne-Liege. I
mellemtiden har unge Pogacar holdt sig travlt beskæftiget med at deltage i
Slovenien, hvor han kørte de nationale mesterskaber efter Tour of Slovenia.
Man kunne
betragte Roglic som en tidskørselsmester. Ifølge ProCycling Stats har Roglic
opnået over 3000 point i tidskørselsspecialitet indtil videre i sin karriere.
Men hvis Tour de France 2020 har lært os noget, er det at forvente det
uventede.
Den afgørende
bjergtidskørsel, etape 20 (36 kilometer), så Pogacar ændrer løbet for altid.
Men hans seneste form har ikke været fantastisk i tidskørslen. I de nationale
mesterskaber i tidskørsel, der for nylig blev afholdt i Slovenien, blev Pogacar
nummer tre.
På papiret
har Roglic et langt bedre hold til at støtte ham i 2021 Tour de France. Selv
under 2020-udgaven havde Roglic støtte fra Tom Dumoulin og Wout van Aert. I år
vil han finde støtte i Wout van Aert og Steven Kruijswijk.
Team
Jumbo-Visma har bedre ryttere på papiret sammenlignet med Pogacars UAE Team
Emirates. Mens Rafal Majka og Davide Formolo skal støtte forsvarende mester
Pogacar, er Team Emirates' anden mulighed Brandon McNulty. Men ser man på UAE
Team Emirates, er der meget tilbage at ønske.
Hvordan ser tingene ud?
I årets tur
bliver tingene interessante - for ingen af rytterne deltog i nogen af de
sædvanlige Tour-opvarmninger i Criterium du Dauphiné eller Tour de Suisse.
Faktisk har Roglic ikke drejet en konkurrencedygtig pedal siden Ardennerne, men
foretrækker i stedet at træne i højden og holde en lav profil.
I de syv uger
siden hans sejr i La Doyenne fortsatte Pogacar på den anden side sin
forberedelse ved at vinde Tour of Slovenia. I Roglics fravær kunne han dog kun
tage en tredjeplads i de nationale mesterskaber ITT, før han kom på en ringe
femteplads i landevejsløbet.
Det er svært
at vurdere, om Pogacar brugte disse løb som forberedelse i stedet for
præstationer – i øvrigt, hvem siger, at femtepladsen i landskampen er bedre
eller værre end slet ingen løb? I betragtning af hans heftige tidsplan i sidste
sæson - og hans olympiske ambitioner senere på året - var det nok en god
opfordring fra Roglic til at foretrække friskhed frem for alt andet. Tiden vil
vise, om det påvirker hans præstation i åbningsugen eller – for den sags skyld
– den sidste uge.