1.890 visninger
|
Oprettet:
Air vs Coil Forgaffel {{forumTopicSubject}}
Hej CG.
Jeg skal lige høre jeres mening om forgafler til MTB, jeg har netop købt en Rock Shox Recon silver tk COIL og ja, jeg har sgu sovet i timen, for jeg troede egentligt at det var en AIR gaffel, så jeg stod med en lang næse da jeg åbnede pakken i dag.!
Det korte af det lange er- skal jeg sende den retur og købe en air gaffel i stedet for, eller er det lige så godt at køre med fjeder?
Jeg kan se den umiddelbare fordel ved air som jo er vægten, men er der andre fordele?
Håber på nogle gode svar, så jeg kan komme frem til om jeg skal sende den retur og købe en luftgaffel ?
Mvh Peter
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 6 Emner: 12 Svar: 1.420
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
Derudover syntes jeg også bare air versionen var mere behagelig at køre med. Kan ikke sige hvorfor, men jeg syntes bare jeg holdte farten bedre, fik færre hårde slag og mere støddæmpning ved mange rødder, sten osv.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
Men kan forstå du vil anbefale luft?
Ps jeg er vel det man kalder XC weekendkriger
dec 2012
Følger: 29 Følgere: 34 Cykler: 10 Emner: 4 Svar: 807
nov 2008
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 6 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 169
nov 2008
Men udover det, så skal der mindre til at affjedre en luftforgaffel i den første del af vandringen, mens der skal mere til i den sidste del af vandringen i forhold til en (lineær) fjeder
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
De firmaer som laver upgrade coils/fjedre som er aktive (linear er passive) er bla Speedsprings, Eibach og Progressive.
Dual Coil systemet er derimod en ret god og funktionel løsning billede viser princippet og link er til en test af forgaffel med lidt ekstra forklaring.
http://kortlink.dk/bikeradar/c6n9
Air vs Coil Forgaffel